Itsenäisyyden kynnyksellä: 1910-luvun Suomen kulttuurihistoriaa

Suomi muuttui 1910-luvulla Venäjän autonomisesta suuriruhtinaskunnasta itsenäiseksi valtioksi, kävi tuhoisan sisällissodan ja haki paikkaansa eurooppalaisessa kulttuurissa. Murrosten vuosikymmenellä suomalaiset rakensivat omaa kulttuuria ja etsivät vaikutteita muualta. Monitieteisellä kurssilla tarkastellaan yhtä vuosikymmentä muun muassa kirjallisuuden, elokuvan, kuvataiteen, tieteen ja muiden kulttuuri-ilmiöiden kautta. Kurssi liittyy kulttuurihistorian suurhankkeeseen, Itsenäisen Suomen kulttuurihistorian kirjoittamiseen.

Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaine ja Turun kaupunginkirjasto järjestävät yhteistyössä 1910-luvun Suomea luotaavaan luentosarjan. Puhujat ovat historian- ja kirjallisuudentutkijoita Turun yliopistosta. Luentosarja on kaikille kiinnostuneille avoin, ja opiskelijoille se käy opintosuoritukseksi – katso tarkemmat ohjeet ohessa!

Luennot Turun kaupunginkirjaston Studiossa alkaen 14.9. maanantai-iltaisin 18.00-19.30

Tervetuloa 1910-luvun ihmeelliseen maailmaan!

Blogin kansikuvana I. K. Inhan valokuva Helsingistä, Vilhonkadulta 1908 (Suomen valokuvataiteen museon Flickr-sivusto

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.