Koskaan ei ole liian vanha lähtemään kielikurssille!

Brahea-keskuksen Erasmus+ -hankkeen ansiosta meille avoimen sihteereillekin avautui mahdollisuus hakeutua kehittämään osaamistamme. Ja mikä kuulostaisi paremmalta vaihtoehdolta tähän tarkoitukseen kuin englannin opiskelu Oxfordissa.s-ja-e-3

Itseasiassa Oxford valikoitui kohteeksi siksi, että sieltä löytyi tarkoitukseemme soveltuva kurssi. The Lake School of English -kielikoulun English for Effective Communication -kurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka tarvitsevat englannin kieltä työssään.
Koulu sijaitsee Oxfordin keskustan välittömässä tuntumassa, ja  järjestää kymmeniä erilaisia kielikursseja kestoltaan viikosta useisiin kuukausiin. Kursseja on eri taitotasoille (taitotasot A1 – C1). Meidän kurssimme oli tasoa B1 eli taustaksi edellytettiin sujuvaa peruskielitaitoa. Lähtötasoa myös testattiin ennen kurssia tehtävillä ennakkotehtävillä.

Viisi päivää kestävä kurssimme alkoi kesäkuun 13. päivä, ja tuona päivänä koulussa aloitti opintonsa meidän lisäksemme noin 50 opiskelijaa eri puolilta Eurooppaa (valtaosa muista oppilaista oli opettajia, jotka osallistuivat Creative teaching sekä Language, Life and Culture in the UK -kursseille). Ja kaikki Erasmus-apurahalla!
Viikon aikana perehdyimme mm. seuraaviin aihepiireihin: Listening skills; Practical pronunciation: s-ja-e-2
phonemes, stress and connected speech; New words and idioms; Phrasal verbs; Collocation and word partnership; Phrases for Discussions;  Giving presentations: roleplays; Grammar; Idiomatic and colloquial expressions; Intercultural awareness; Small talk; Telephone English; Language, life and culture in UK
today, jne. Eli aiheita oli tosi paljon ja jotkut niistä olivat meille ihan uusia. Opiskelu oli tosi osallistavaa: paljon pariharjoituksia, joukkuetehtäviä ja kilpailuja.  Opettajamme, Lucy ja Charlene, olivat tosi innostavia ja hauskoja tyyppejä.

Ryhmässämme oli vain viisi oppilasta: Me (Elina ja Sari) ja Janne (Rovaniemeltä) Suomesta. Lisäksi  Giovanna Saksasta ja Iwona Puolasta. Ehkä juuri ryhmämme pienuudesta johtuen kaikki sujui tosi luontevasti ja meillä oli hauskaa yhdessä ihan ekasta aamupäivästä lähtien. Välillä ihan unohti että olimme kielikurssilla, vaikka koulupäivämme kuitenkin kestivät pääsääntöisesti aamu yhdeksästä iltapäivä neljään. s-ja-e-1
Myös vapaa-aikaa vietimme ”luokkakaveriemme” kanssa: kävimme joka päivä yhdessä lounaalla (Four Candles, Jamie’s Italian,Nando’s, 4500 miles from Delhi, Yellow Submarine), pyörimme kaupungilla tuliaisia etsien, vierailimme Morse ja Lewis -sarjoista tutuiksi tulleissa pubeissa (The Eagle and Child, The Turf Tavern, The White Horse), kävimme hämmästelemässä Blackwellsin valtavaa kirjakauppaa,  kävelimme jokivarressa nähdäksemme jokilaivoja, jne.

Myös koulu järjesti vapaa-ajan ohjelmaa, joiden vetäjänä toimi koulun Social organiser Rob. Ensimmäisen koulupäivän päätteeksi teimme Robin johdolla kävelykierroksen Oxfordin vanhassa keskustassa tutustuen yliopiston rakennuksiin (mm. Radcliffe Camera) sekä Morse, Lewis ja Nuori Morse -sarjojen kuvauspaikkoihin/-maisemiin. Toisena päivänä kävimme Robin johdattamina Christ Church Collegessa ja katedraalissa (tuttuja Harry Potter -elokuvista). Torstai-iltana koulu järjesti kaikille koulun oppilaille pub-illan Lamb and Flag -pubissa. Siellä tutustuimme koulun muiden opiskelijoiden ja opettajien ohella paikallisiin oluisiin ja englantilaiseen pub-naposteltavaan: siannahasta tehtyihin sipseihin (pork scratchings). Meistä naposteltava kuulosti koiranherkulta, mutta yllättävän hyvin se maistui meillekin. Lisäksi meillä olisi ollut mahdollisuus osallistua koulun järjestämälle Lontoon retkelle, jos paluulentomme ei olisi ollut vielä lauantaina.

Majoituimme kumpikin kotimajoitukseen, koska se oli edullisin vaihtoehto ja toi mukanaan vielä yhden lisämahdollisuuden kielen opiskeluun. Toki valinta toi matkaan myös lisää elämyksellisyyttä: oli aika jännä fiilis asettua ventovieraan ihmisen kotiin viikoksi. Mutta hyvin se sujui! Kotimajoituksen hinta sisälsi majoituksen omassa huoneessa, oman kylpyhuoneen sekä päivittäisen aamiaisen ja iltaruuan. Sarin majapaikasta, joka sijaitsi Botleyssa, oli vartin bussimatka keskustaan. Elinan majapaikasta, joka sijaitsi Headingtonissa, matka keskustaan kesti ruuhkasta riippuen puolesta tunnista kolmeen varttiin (varsinkin aamut olivat ruuhkaisia).

Molemmat majoittajat olivat kokeneita tehtävässään; opiskelijoiden majoittaminen oli heille säännöllinen tulo. Kodit olivat käsityksemme mukaan normaaleja englantilais-koteja: englantilaisia vesihanoja, kokolattiamattoa, ilmanraikastimia ja koriste-esineitä. Sarin ”äiti” oli taiteilija ja hänen kodissaan oli myös paljon maalauksia.

Kokemuksena kurssi oli upea, mahtava, hieno ja ainutlaatuinen! Ja Oxford kaupunkina tosi kaunis ja sopivan kokoinen (suunnilleen Turun kokoinen). Vaikka kurssiviikko meni ihan liian nopeasti ja tuntui että moni asia jäi kesken, vahvisti kokemus kuitenkin rohkeutta käyttää englannin kieltä ja lisäsi motivaatiota opiskella lisää. Kurssiin liittyen opinnot jatkuvatkin koulun tarjoamalla vuoden verkko-opintomahdollisuudella. Olisi hienoa päästä vielä toistekin vastaavalle kurssille ja mielellään vähän pidemmäksi aikaa nyt kun itsellä on parempi käsitys mihin asioihin tarvitsisi ja haluaisi keskittyä enemmän.

Kiitos Erasmus+:lle ja hankkeen koordinaattori Satu Hakanurmelle!

Elina Iso-Ilomäki ja Sari Kyöstiö, avoin yliopisto

s-ja-e-4