Itämeren rannalta Pohjanmerelle

Erasmus + matkani suuntautui Oldenburgin yliopistossa (The Carl von Ossietzky University of Oldenburg) sijaitsevaan COAST-keskukseen – Center for Environment and Sustainability. http://www.coast.uni-oldenburg.de/eng/ Isäntänäni toimi koko päivän Dr. Thomas Klenke. Tavoitteenani oli kartoittaa uusia yhteistyökohteita nimenomaan Saksasta, ja yliopistoja joissa on merten aluesuunnitteluun liittyviä hankkeita, tutkimusta ja koulutusta. MKK:lla on meneillään merten aluesuunnitteluun ja merten kestävään siniseen kasvuun liittyviä hankkeita. Oldenburg valikoitui tutustumiskohteeksi erinäisten mutkien kautta; osallistuin edellisenä syksynä Hampurissa sinisen kasvun konferenssiin ja sain siellä tietoa alan toimijoista. Yhdistin matkani Berliinissä pidettyyn round table – kokoukseen merten aluesuunnittelun sosio-ekonomisista näkökulmista.

Itse työskentelen Merenkulkulan koulutus- ja tutkimuskeskuksen (MKK) Porin toimipisteessä Porin yliopistokeskuksessa. Oldenburg sijaitsee Ala-Saksissa, jolla Satakunnan ja Varsinais-Suomen kanssa on yhteistä ainakin laivanrakennus, siellä sijaitsee Meyer Werftin Papenburgin telakka. Alue on ollut hieman syrjäinen Saksan mittakaavassa. Wilhelmshaven on luontainen syväsatama, mutta sisämaayhteydet puuttuvat. Nyttemmin alue on alkanut kehittyä erityisesti energiasektorin, merituulivoiman ansiosta. COAST-keskuksen kohteena onkin tutkia meri- ja rannikkoympäristöä. Kanava yhdistää Oldenburgin kaupungin avulla Pohjanmereen ja Ems- ja Weser-jokiin.

Kuten MKK:lla, COAST-keskuksen toiminnassa on olennaista yhteiskunnallinen vuorovaikutus. On samoja toimintamalleja ja sidosryhmiä, sekä samanlainen koulutuksellinen viitekehys. Merten aluesuunnitteluun liittyen Oldenburgilla on strateginen merten aluesuunnittelun ERASMUS + kumppanuus Liverpoolin, Nantesin, Bredan ja Groningenin yliopistojen kanssa. https://www.sp-msp.uol.de/ Yhteistyötä tehdään muutenkin naapurissa sijaitsevan Hollannin kanssa.

Oli mielenkiintoista kuulla millaista osallistavaa toimintaa Oldenburgissa on kehitetty yhteistyössä näiden yliopistojen kanssa. Esimerkiksi Living Q on uusi pelillinen menetelmä, jota voidaan käyttää työpajoissa hyväksi. Pelissä ideana on sijainnin avulla ilmaista erilaisia kantoja; ihmiset liikkuvat eri paikkoihin, jolloin voidaan suoraan nähdä mitä mieltä tietystä asiasta ollaan.

MKK:n ja COASTin tutkimusprofiilit ovat hieman erilaiset, mutta täydentävät. Turun yliopiston puitteissa yhteistyötä voitaisiin tehdä myös maantieteen ja kauppatieteiden kanssa. Oldenburgin yliopistokampus oli mielenkiintoinen nähdä, ja sain myös tietoa opintojen suorittamisesta siellä. Sain siis monipuolista tietoa sekä yliopisto-opiskelusta, merten aluesuunnitteluun liittyvästä tutkimuksesta että osallistavista menetelmistä. Seuraavana askeleena on tiivistää yhteistyötä.

Riitta Pöntynen