AKORA, lasten ravitsemusta selvittävä tutkimus käynnissä

Ruokatottumukset muodostuvat jo lapsena ja samat tavat pysyvät usein aikuisikään saakka. Terveelliset ruokatottumukset edistävät lapsen kasvua ja kehitystä sekä pienentävät riskiä sairastua elintapasairauksiin. Lapset tarvitsevat kasvaakseen ravintoainerikasta ruokaa, joten ruokavalion laatuun tulee kiinnittää huomiota jo varhaisessa vaiheessa. Tutkimusryhmässämme on keväällä käynnistynyt alakouluikäisten lasten ravitsemusta selvittävä AKORA-tutkimus. Tavoitteenamme on kehittää helppo, nopea ja luotettava mittari alakouluikäisten lasten ruokavalion selvittämiseen käytettäväksi esimerkiksi kouluterveydenhuollossa ja lasten ravitsemustutkimuksissa.

AKORA-tutkimuksessa lapsi täyttää yhdessä vanhempiensa kanssa ruokapäiväkirjan sekä elintapoja kartoittavia kyselyitä. Tutkimukseen kuuluu yksi tutkimuskäynti, jossa muun muassa mitataan lapsen paino, pituus ja kehonkoostumus. Kehonkoostumus mitataan Raskausdiabetes ja ravinto -tutkimuksesta tutulla BODPOD-laitteella, joka muistuttaa avaruuskapselia. Jotkut lapset ovat ensin jännittäneet mittausta, mutta mittauksen jälkeen he ovat sanoneet, että se olikin ihan helppo juttu! Kapselissa kun istutaan vain muutama minuutti. Tutkimukseen osallistuvat perheet saavat palautteen lapsen painosta ja rasvaprosentista heti tutkimuskäynnillä ja lisäksi lähetämme postitse palautteen lapsen ruokapäiväkirjasta.

Tutkimuskäyntejä pitävät tutkimusryhmässämme opinnäytetöitä tekevät lääkäriopiskelijat Eveliina, Rebekka, Tuomo ja Teemu sekä hammaslääkäriopiskelija Johanna. Lisäksi biolääketieteen opiskelija Kaisa auttaa tutkimuksen toteutuksessa ja häneenkin saattaa törmätä tutkimuskäynneillä. Opiskelijat ovat tykänneet tutkimuskäynneistä eri-ikäisten lasten parissa ja olemme saaneet paljon hyvää palautetta myös perheiltä!

Otamme tutkimukseen mukaan alakouluikäisiä lapsia Turusta ja Turun alueelta syksyn ajan. Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä sähköpostitse akora@utu.fi tai soita meille numeroon 0503392635.