Palkittu kuva kehottaa jokaista tavoittelemaan unelmiaan

Kuvakilpailu innosti nuoret pohtimaan, olemmeko me kaikki suomalaiset samalla viivalla.

Nuorille suunnattuun, eriarvoisuutta käsittelevään Samalle viivalle -kuvakilpailuun osallistui yhteensä 49 työtä. Voittajaksi raati valitsi 15-vuotiaiden Sonja Pikkaraisen, Emmi Pääkkösen ja Sini Kampmanin (Kuhmo ja Iivantiira) piirroksen Usko itseesi. Raati luonnehtii piirrosta luovaksi ja kekseliääksi ja sen viestiä voimakkaaksi.

– Teos pysäyttää ajattelemaan Suomea ja tasa-arvon tilaa: Onko kaikilla samat mahdollisuudet? Onko itseensä uskomiselle katetta tämän päivän Suomessa? Tekijät ovat taiteellisesti ilmeisen lahjakkaita, sanoo kilpailun järjestäjä, professori Mikko Niemelä Turun yliopistosta.

Toiseksi kilpailussa sijoittui Oona Sildenin, Luca Peltomaan, Eemeli Lehtomäen, Jere Lehtosen ja Sakari Suomisen (Ulvila, Pomarkku ja Leineperi) video Onko Suomi tasa-arvoinen maa? Samalle viivalle 2017, joka käsittelee transsukupuolisten asemaa Suomessa. Kolmannen palkinnon sai Isabella Aapakallion ja Jessika Meripuun (Espoo) nimetön piirros, joka pureutuu eriarvoisuuteen kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien välillä.

Voittajat valitsi raati, jonka muodostivat sarjakuvataiteilija Pertti Jarla, tubettaja Joona Hellman, mediatutkija Veijo Hietala sekä kilpailun järjestäjien edustajat. Voittajat saivat palkinnoksi lahjakortit valitsemaansa kohteeseen. Lisäksi raati jakoi viisi kunniamainintaa.

Kilpailu haastoi nuoret pohtimaan eriarvoisuutta

100-vuotias Suomi on kansainvälisesti verrattuna melko tasa-arvoinen maa, mutta 1990-luvun puolivälissä tuloerot kääntyivät meillä kasvuun. Väestöryhmien väliset terveyserot ovat suuret, ja perhetausta vaikuttaa esimerkiksi ihmisen köyhyysriskiin ja koulutustasoon.

– Kuvakilpailulla halusimme kysyä, miltä tämän päivän eriarvoisuus näyttää nuorten silmin. Halusimme kuulla nuorten ajatuksia siitä, mistä eriarvoisuus johtuu ja miten sitä voisi vähentää. Samalla pyrimme tuomaan nuorten näkemyksiä tutkijoiden ja päättäjien tietoon, Niemelä sanoo.

Kilpailu oli suunnattu 16–19-vuotiaille, ja se oli käynnissä 1.9.–31.10.2017.

Kilpailun järjestivät Eriarvoisuuden torjuminen niukkuuden aikana – Tackling Inequalities in Time of Austerity (TITA) -tutkimushanke, Allianssi ry, Kela, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Soste ry. TITA-hanketta rahoittaa Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvosto, ja sitä johtaa Turun yliopisto.

Lisätietoja

professori Mikko Niemelä, Turun yliopisto, puh. 040 513 3669, etunimi.sukunimi@utu.fi

Samalle viivalle -kuvakilpailun palkitut ja kunniamaininnan saaneet työt
Samalle viivalle – kuvakilpailu nuorille