Sustainable Seas -opintojakso toi Turkuun ja Seiliin kansainvälisiä vieraita

Kevään 2023 siihen mennessä kaunein ja lämpimin viikko ei olisi voinut osua parempaan saumaan: toukokuun viimeisellä viikolla Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö sai vieraita läheltä ja kaukaa. Alkuvuodesta saakka suunniteltu ja toteutettu Sustainable Seas -opintojakso sai huipennuksensa Turussa ja Seilin saarella. Opintojakso liittyi liikkuvuushankkeeseen ”Pedagogies of Biodiversity and Environmental Sustainability”, jota Opetushallitus rahoittaa vuosina 2022-2024 “Team Finland Knowledge” -ohjelmansa kautta.

Kahdeksasta opiskelijasta ja viidesta lehtorista koostunut ryhmä oli pikkuhiljaa tutustunut toisiinsa helmikuusta lähtien järjestetyissä online-sessioissa, joissa kuultiin asiantuntija-alustuksia opintojakson aihepiirin eri näkökanteilta. Alustajia olivat professori Veijo Jormalainen (Itämeren erityispiirteet ja ekosysteemi), erikoistutkija Saska Tuomasjukka (ruuantuotannon vaikutukset Itämereen), yliopistotutkija Juulia Räikkönen (matkailu) sekä projektitutkija Henna Rouhiainen (ympäristökasvatus). Liikkuvuushankkeen johtaja Annika Saarto Turun yliopistosta koordinoi kokonaisuutta ja käytännön järjestelyjä.

Jo alkukeväällä opiskelijat saivat lisäksi tehtäväksi suunnitella yhdessä ympäristökasvatustehtäviä Merituulen alakoulun leirikoululaisille, jotka viettäisivät aikaa Seilissä samalla viikolla toukokuussa. Opiskelijat edustivat suurimmaksi luonnontieteen eri aloja, mutta mukana oli myös kaksi yhteisöpedagogiopiskelijaa sekä Turussa vaihdossa oleva ranskalainen lakitieteen opiskelija. Näinkin monenlaisesta lähtökohdasta tuleville oli haastavaa säätää alustusten, terminologian ja tehtävänannon vaikeustaso sellaiseksi, että kaikki yhtäältä pysyisivät mukana, toisaalta oppisivat uutta ja saisivat syventää jo aiemmin tietämäänsä.

Opiskelijat ja oppilaat hakivat yhdessä näytteitä merestä ja tähystivät pinnan alle vesikiikareilla.

Hankkeessa on mukana neljä korkeakoulua, joista kaksi on suomalaisia ja kaksi afrikkalaisia. Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö koordinoi kokonaishanketta ja toinen suomalainen osallistuja on Humanistinen ammattikorkeakoulu. Afrikkalaisia osapuolia ovat Botswana University of Agriculture and Natural Resources sekä University of Namibia, joita projektissa edustavat apulaisprofessori Joyce Lepetu ja Dr Nchindo Mbukusa. Humakissa hankepäällikön tehtäviä hoitaa lehtori Laura Keihäs.

Liikkuvuusviikon ensimmäisen päivän, maanantain, vietimme Turussa yliopistonmäellä. Jo tiistaiaamuna suuntasimme Seiliin, jossa toiminnantäyteiset päivät kiisivät nopeasti ohi. Isoimpana asiana opiskelijat toteuttivat inkoolaisen Merituulen koulun seitsenhenkiselle alakouluryhmälle ympäristökasvatusaktiviteetteja, joissa oli kolme osaa: öljyvahingon korjaamisen demonstrointi pesuvadin mittakaavassa, merestä kerättyjen näytteiden tutkiminen sekä ympäristönsuojeluaiheisten julisteiden taiteileminen. Oli hauska huomata, miten osa koululaisista hullaantui mikroskopoinnista, kun taas osa jäi viimeistelemään posteriaan vielä pitkälle yliajalle.

Merituulen koulun oppilaiden Danielin ja Wiltsun tekemä posteri.

Illalla sauna maistui kaikille opiskelijoille ja myös lähes kaikille lehtoreille. Turkuun palasimme torstaina ja perjantaina summasimme yhteistä intensiivistä kokemustamme yhteen. Mukana oli koko viikon ajan Dr Arinola Adefila Staffordshiren yliopistosta. Hän laittoi meidät työstämään kulttuurikarttaa (Cultural Mapping), jonka ansiosta, omia elämiämme ja kokemuksiamme peilaten, ymmärsimme monia yhteyksiä kestävyyspedagogiikan ja transformatiivisen oppimisen kompleksisissa kokonaisuuksissa. Toivon pedagogia, ”Pedagogy of Hope”, toistui keskusteluissamme moneen kertaan. Viikon päätteeksi palkitsimme itsemme mustikkajäätelöllä, jonka valmistimme itse Turun yliopiston Luma-laboratoriossa koordinaattori Pasi Nurmen ja projektityöntekijä Sanna Launiaisen opastuksella. Lopuksi vielä opiskelijat saivat hyvin ansaitut diplomit.

Matka Suomeen oli jokaiselle ulkomailta tulleelle osallistujalle ensimmäinen. Valon määrä hämmästytti ja kaksikieliset kyltit kiinnostivat. Mikäli liikkuvuusviikko olisi osunut heinäkuun lopulle tai elokuun alkuun, olisi useampi vieras epäilemättä lähtenyt mustikkametsälle, sillä mustikka saattoi olla viikon suurin menestyjä! Hankkeen aikana tullaan käymään kylässä myös muiden partnerikorkeakoulujen luona.

Lehtori Laura Keihäs ja apulaisprofessori Joyce Lepetu jäätelönteossa.

Pääkuva Kaisa Railomäki, muut kuvat Annika Saarto.