Kesän leireillä innostuttiin tieteestä

Lounais-Suomen LUMA-keskuksella on ollut taas vauhdikas kesä lasten tiedeleirien parissa. Kesä- ja heinäkuussa järjestettiin yhteensä neljä virtuaalista tiedeleiriä ja heinä-elokuussa päästiin järjestämään tiedeleirit myös kasvitieteellisellä puutarhalla. Virtuaalileirit järjestettiin Zoomissa ja niihin osallistui yhteensä yli 60 lasta ympäri Suomen. Virtuaaliset tapahtumat ovatkin nousseet suosituiksi kuluneen vuoden aikana ja tavoitteena on jatkaa virtuaalisten sisältöjen kehittämistä tulevina vuosina. Käytännössä virtuaaliset leirit ja kerhot on toteutettu niin, että ilmoittautuneille lähetetään tarvikelista jokaista kerhokertaa varten sekä kerhon oma Zoom-linkki. Lapset ovat tulleet sovittuna aikana Zoomiin ja tehneet ohjaajan johdolla erilaisia tutkimuksia ja kokeita omasta kodistaan käsin. Usein mukana on ollut koko perhe, ja onkin ollut hienoa nähdä myös vanhempien innostuvan tieteestä.

Virtuaalileirien teemoina olivat luonnonilmiöt sekä avaruus. Luonnonilmiöt -leirillä puhuttiin erilaisista luonnonilmiöistä tuulesta ukkoseen ja hirmumyrskyihin. Aihetta lähestyttiin käytännön töiden kannalta: leiriläiset rakensivat muun muassa tuuliviirit ja opettelivat mittaamaan tuulta. Ukkosen osalta puhuttiin hankaussähköstä ja tehtiin erilaisia hankaussähkökokeita ilmapallon avulla. Viimeisenä leiripäivänä puhuttiin veden kierrosta ja rakennettiin oma maakerrosmalli, jonka avulla kokeiltiin likaisen veden suodattamista. Avaruusteemaisella leirillä puhuttiin muun muassa erilaisista taivaankappaleista ja ilmakehän kerroksista. Lapsille mieluisin työ oli se, kun hammastikuista ja hedelmäkarkeista rakennettiin kasvihuonekaasumolekyylejä. Molekyylit sai totta kai syödä, kunhan oli ensin rakentanut ohjeistetut molekyylit (nam!).

Heinäkuun viimeisellä ja elokuun ensimmäisellä viikolla Ruissalon puutarhalla järjestettiin yhteensä kolme viikon mittaista lasten tiedeleiriä: yksi robotiikkaa ja tiedettä -leiri ja kaksi luonnontiedeleiriä. Leirit antoivat mahdollisuuden yhteensä 29 lapselle käyttää viimeisiä kesälomapäiviään tieteen parissa. Nuorimmat osallistujat olivat vasta aloittamassa ensimmäisen luokan tänä syksynä, kun taas vanhin oli menossa jo yläkouluun.

Luonnontiedeleireillä lapset pääsivät tutustumaan esimerkiksi maailmankaikkeuden historiaan, tulivuoriin ja mikroskooppien käyttöön. Labratakit, suojalasit ja -käsineet pääsivät käyttöön esimerkiksi tutkittaessa pH:n vaikutusta muumilimpparin ja mustikkakeiton väriin sekä lasten lempilabrahommassa, slimen tekemisessä. Toisen leiriryhmän lempipaikka oli ylivoimaisesti kasvihuone – uuden maailman tropiikin huoneessa olisi voinut käyttää vaikka koko päivän karppeja ja undulaatteja katsellen.

Viiden päivän leireihin mahtui pidempiäkin tutkimuksia. Maanantaina viritimme ötökkäansoja puutarhan metsikköön, keräsimme erilaisilta pinnoilta vielä näkymättömiä mikrobeja petrimaljoihin kasvamaan ja jätimme kananmunan kuoria uimaan veteen, kokikseen, tuoremehuun ja energiajuomaan. Näihin palattiin uudelleen viikon mittaan. Metsiköstä löytyi jos jonkinlaista ötökkää punkeista koppakuoriaisiin, tuhatjalkaisiin ja suuriin hämähäkkeihin. Mikrobeja lähes täyteen kasvaneiden petrimaljojen tarkastelun jälkeen käsienpesuinto nousi ja halu koskea mihinkään (varsinkaan ovien kahvoihin) lähes katosi. Samoin kiinnostus hampaiden pesemistä kohtaan kasvoi, kun tuoremehusta nostetiin lähes mössöksi pehmentyneen kananmunan kuoren paloja. Lapset tekivät ennusteita kuorien kohtalosta kokeen aloittamisen yhteydessä, mutta kukaan ei osannut arvata vaikutuksen suuruutta.

Tiedettä ja robotiikkaa -leirillä puuhastelut painottuivat ohjelmointiin ja rakentamiseen, nimittäin viikon aikana jokainen leiriläinen rakensi oman LEGO-robotin ja ohjelmoi sen tekemään erilaisia asioita: kulkemaan tiettyä reittiä, seuraamaan viivaa tai taistelemaan sumo-ottelussa toista robottia vastaan. Lisäksi leirillä tutustuttiin muun muassa virtapiireihin, kun leiriläiset rakensivat tietokoneen näppäimistön banaaneista MakeyMakey-setin avulla. Banaaninäppäimistöllä pääsi soittamaan pianoa sekä pelaamaan tietokonepelejä.

Tieteen lisäksi leireillä opeteltiin myös muita elämälle hyödyllisiä taitoja, kuten kärsivällisyyttä ja ohjeiden kuuntelua ennen työn aloittamista. Esimerkiksi luonnontiedeleiri pääsi kaivamaan fossiileita kipsistä. Vaikka se oli hankalaa ja raskasta (kuten tiede usein on) kovasta työstä palkittiin lopussa (kuten toivottavasti myös tieteessä), kun oman ammoniitin sai viedä päivän päätteeksi kotiin. Ja vaikka välillä oli vaikeaa ja jotkin aiheet olivat toisia tylsempiä, usean leiriläisen suusta kuuli monen päivän lopuksi, että tämä on paras leiri. Toivottavasti niiden sytyttämä innostus kantaa pitkälle tulevaisuuteen.

Kuvat: Sanna Launiainen