Anna lapselle raitis joulu – mainoskuva viestin välittäjänä

Valitsemani mainoskuva on yksi vuoden 2021 Anna lapselle raitis joulu -kampanjan julisteista. Tämä kampanja haluaa muistuttaa erityisesti aikuisia siitä, miten heidän alkoholinkäyttönsä voi vaikuttaa lasten kokemuksiin joulusta.

Symboliikka ja sommittelu

Kuvassa on kolme katseenvangitsijaa: piparkakut, viinilasit sekä punaviinitahrat. Jokaisella niistä on oma tehtävänsä kuvan tarinan esilletuonnissa.

Piparkakut ovat iso osa joulunviettoa ja tuovat monelle lämpimiä muistoja mieleen. Kuvassa kuitenkin ihmishahmoiset piparkakut ovat osittain palaneet sekä haljenneet. Tämä viestii mahdollisesti rakoilevista suhteista lähipiirin tai perheen sisällä.

Viinilasit ja punaviinitahrat puolestaan kielivät tilanteesta, joka on voinut riistäytyä käsistä. Punaviiniä on läikkynyt pöydälle ja toinen laseista on mennyt rikki. Nämä lisäävät kuvan kaoottisuuden ja levottomuuden tunnetta.

Sommittelun myötä katse ohjautuu kuvan keskellä oleviin piparkakkuihin, mitä on edesautettu myös vingette-efektin käytöllä. Tämän lisäksi katsetta on pyritty ohjaamaan oikeaan yläkulman tekstiin, kun taas vasen alareuna on jätetty suhteellisen tyhjäksi.

Värimaailma

Julisteen värimaailma on suht hillitty. Kuvan esineiden ja taustan välillä on kuitenkin melko voimakas kontrasti, ja erityisesti piparkakut erottuvat kuvasta selkeästi.

Valkoisen taustan voisi nopealla vilkaisulla luulla olevan lunta, joka sopii joulun ajankohtaan. Kuvan tarkoituksen tuntien taustasta tulee myös mieleen talven hyytävä kylmyys. Tarkemmin katsottuna tausta onkin valkoinen pöytäliina. Tilanne siis saattaa olla se, että vietetään jouluaatoniltaa pöydän ääressä.

Tässä tapauksessa pöytäliinalle läikkyneet tummat purppuranpunaiset tahrat eivät tuokaan mieleen lämpöä, vaan varoitusta, tukahduttavuutta tai kipua. Monelle lapselle vanhempien tai huoltajien liiallinen alkoholinkäyttö aiheuttaa juuri näitä tunteita, jotka saattavat olla läsnä vielä aikuisiälläkin.

Yhteenveto

Tämän kuvan tarkoitus on vedota tunteisiin ja saada katsoja pysähtymään hetkeksi ajatustensa ääreen. Piparkakkujen, viinilasien ja punaviinitahrojen avulla viestitään alkoholin haittakäytön vaikutuksista perheen sisäiseen dynamiikkaan. Tämän lisäksi joulunajan ajatellaan usein olevan rauhallista, mutta kuvassa esitetäänkin päinvastaisia tunteita: turvattomuutta ja rikkonaisuutta.

Lähteet:

Anna lapselle raitis joulu. https://annalapselleraitisjoulu.fi/wordpress/

Luomajoki, Niina. 2019. ”Väripsykologiaa brändinäkökulmasta.” https://www.wtfdesign.fi/blogi/varipsykologiaa-brandinakokulmasta

Luentodiat 24.1.2022

Tämän harjoituksen jälkeen
• tiedän enemmän kuva-analyysin tekemisestä
• ymmärrän miten yhteisöviestintää hyödyntämällä voi vaikuttaa brändiin tai maineeseen
• voin soveltaa oppimaani luodessani itse sisältöä
• pohdin onko analyysini liian subjektiivinen

3 vastausta artikkeliin “Anna lapselle raitis joulu – mainoskuva viestin välittäjänä”

  1. Moi!

    Tässä on mun palaute kuva-analyysistasi 🙂

    Anna lapselle raitis joulu -kuva on paljon puhuva ja siten hedelmällinen valinta tarkastelun kohteeksi. Mielestäni analyysi on onnistunut hyvin ja siinä on nostettu keskeisimmät asiat esille.

    Analyysi jäi kuitenkin mielestäni osittain hieman pintapuoliseksi. Esimerkiksi piparkakkujen, viinilasien ja punaviinitahrojen symboliikan tarkastelua olisi voinut syventää vielä hieman, sillä aihe on mielenkiintoinen. Lainkaan kyseenalaistamatta analyysissa esitettyjä tulkintoja olisin kuitenkin kaivannut hieman vielä perusteluita niille. Lisäksi rikkinäiset piparkakut ja viinilasit olisivat tarjonneet mielestäni lisää tulkintamahdollisuuksia symboliikallaan.

    Värimaailmaa on tulkittu mielestäni analyysissa hyvin ja kontrastin hyödyntämisen mainitseminen on osuva huomio. Analyysi sanoittaa mielestäni hyvin kuvan viestiä. Lisäksi tekstin boldaukset ovat osuvia ja toimivia.

    Analyysi on tiivis ja kompakti ja esittelee hyvin kuvan pääpiirteet. Vinjetti-filtterin käytön bongaaminen oli mielestäni myös hyvä huomio, joka kertoo tarkkasilmäisyydestä. Ottaen huomioon verkkotekstin rajoitetun pituuden, on analyysi kokonaisuudessaan mielestäni onnistunut.

  2. Moi! Tässä vielä tiiviissä kirjallisessa muodossa palaute, jonka annoin suullisesti viime torstaina.

    Mun mielestä sun valitsema kuva on tosi mielenkiintoinen, eli erinomainen valinta tähän analyysiin! Kuva-analyysi on mielestäni kattava, sillä siinä on käyty läpi yksitellen kaikki kuvan elementit: piparit, viinilasit, punaviinitahrat ja jopa taustan pöytäliina, joka ensivilkaisulta näyttää lumelta.

    Verkkotekstin näkökulmasta tämän tekstin rakentaminen on myös onnistunut, sillä tekstistä on helppo silmäilemällä bongata ne kohdat, missä käsittelet mitäkin elementtiä. Toisaalta olisi ehkä ollut riittävää, jos olisit boldannut piparkakut, viinilasit ja punaviinitahrat vain yhden kerran, koska nyt nämä sanat ovat boldattuna myös ”symboliikka ja sommittelu” -osion johdattelukappaleessa. Ja lisäksi piparkakkuihin liittyen olisi voinut alleviivata sitä, että kyseessä oli ihmishahmopiparkakut.

    Kokonaisuudessaan todella onnistunut analyysi, jossa on hyvin avattu taustoja sille, miksi koko kuvan tunnelma on niin ahdistava!

  3. Näköjään mun kappalejaot ei halunnut pysyä kommentissa paikoillaan.. Eli pahoittelut isosta tekstimöntistä :’D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *