Viestintä on alati muuttuva käsite, joka mukautuu niin yhteiskunnan kuin organisaatioiden tarpeisiin. Vuosituhannen vaihteessa määritelty työyhteisöviestinnän käsite vapautti viestinnän tapahtumaan myös työyhteisön ulkopuolelle ulottuville foorumeille ja verkostoille. Tämän myötä viestintä on muuttunut vanhasta hierarkkisesta ylhäältä alas -mallista keskustelevampaan ja dialogisempaan malliin. Organisaatioiden viestintästrategiat pohjautuvat yhä enemmän keskustelulle ja avoimelle vuorovaikutukselle yksilöiden välillä sekä sidosryhmiä huomioidaan myös entistä enemmän. Viimeaikaiset megatrendit, digitalisaatio ja globalisaatio, ovat myös olennaisia tekijöitä viestinnän muutoksessa.
Digitalisaatiota voidaan pitää yhtenä merkittävänä muutoksen aiheuttajana. Työyhteisöissä käytetään yhä enemmän digitaalisia alustoja työtehtävien hoitamiseen. Digitalisaatio mahdollistaa myös paikasta riippumattomuuden, joten työtä voidaan tehdä hyvinkin monipuolisissa tiimeissä ja projekteissa. Tämän myötä yksilön tai tiimin asiantuntijuus ja tiedon merkitys on lisääntynyt, ja samalla myös tiedon jakamisen helppouden merkitys on kasvanut, sillä johdolla ei enää välttämättä ole kaikkea tarvittavaa tietoa. Tiedon jakaminen muuttuu yhä vuorovaikutteisemmaksi ja ylittää osastojen sekä projektien väliset rajat.
Globalisaatiolla on myös omat vaikutuksensa. Maailma pienenee ja valtioiden rajat ylittävä viestintä yleistyy, joten työyhteisöistä tulee monikulttuurisempia. Yhteisen työkielen sekä viestintäkulttuurin löytäminen ja tasavertaisen tiedon sekä vaikuttamismahdollisuuksien takaaminen ovat ja tulevat olemaan tulevaisuuden haasteita.
Huolimatta siitä, että digitalisaatio ja globalisaatio mahdollistavat viestinnän missä vain ja kenelle vain, on työyhteisön suunniteltava ja johdettava omaa viestintäänsä sekä pitää yllä viestintäinfrastruktuuriaan. Viestinnän tavoitteena on luoda edellytykset työskentelyyn, joten viestinnän moninaistuessa sekä muuttuessa vapaammaksi, tulisi organisaatioiden tulevaisuudessa kiinnittää huomiota yhä enemmän tasapuoliseen ja kaikki tavoittavaan viestintä.
Tämän harjoituksen jälkeen
- tiedän miten tehdään verkkosivu ja muokataan sen ulkoasua wordpressillä
- ymmärrän työyhteisöviestinnän käsitteitä sekä verkkotekstien ominaisuuksia ja miten hyödyntää niitä
- voin soveltaa oppimaani mahdollisesti tulevaisuudessa jonkin yrityksen verkkosivujen ylläpidossa
- pohdin, viestinnän monialaisuutta ja sitä, kuinka paljon onnistuneella viestinnällä on vaikutusta
Lähde:
Juholin, Elisa (2017). Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja.