Tämän kerran aiheena oli kriisiviestintä sekä viestinnän särkymättömyys. Kriisiviestintään tutustuimme tarkemmin videotehtävän avulla. Tehtävänä olikin kertoa kriisiviestinnän kolme tärkeintä pointtia erittäin tiiviisti videolla. Videon tekeminen oli mukavaa vaihtelua kirjoitustehtävien sijaan, vaikka kameran edessä oleminen onkin hieman epämukavuusalueella.
Videolla esiteltiin kolme vinkkiä kriisiviestintään, eli
- Kriisviestintäsuunnitelma
- Tunnista mainekriisin synty
- Ota vastuu kriisistä ja kommunikoi avoimesti
Jokaisella organisaatiolla tulisi olla viestintäsuunnitelma kriisien varalle, vaikka niihin ei kunnolla pystykään varautumaan. Hyvin tehdyllä suunnitelmalla pystytään minimoimaan kriisin aiheuttamaa mahdollista mainehaittaa. Organisaatiossa tulisi myös tunnistaa syyt mainekriisin synnylle, jotta niihin voidaan reagoida ajoissa, jolloin kriisin uhka myös väistyy. Viimeisenä organisaation tulee ottaa vastuu kriisin hoitamisesta ja avoimesta kommunkoinnista sidosryhmille.
Tämän harjoituksen jälkeen
- Tiedän, mitä teknisiä kikkoja videohaastattelussa voi käyttää
- Ymmärrän viestinnän merkityksen kriisitilanteissa
- voin soveltaa oppimaani tunnistaakseni mahdollisia kriisin aiheuttajia
- pohdin, kuinka paljon mainekriisin riskien tunnistamisella on merkitystä organisaation viestinnässä