Page 2 of 5

Tutkimus matematiikan oppimisesta tietokonepelin avulla

Joukko Rauman ja Turun normaalikoulujen oppilaita osallistui marras-joulukuun vaihteessa professori Erno Lehtisen johtaman tutkimushankkeen Enhancing Adaptive Rational Number Knowledge pilotointiin.

Tutkimuksessa testattiin NanoRoboMath-tietokonepelin vaikutusta oppilaiden matemaattiseen osaamiseen.

Raumalla tutkimuksen toteutuksesta vastasi FT, matematiikan didaktiikan lehtori Tomi Kärki.  Tutkimuksen kohderyhmään kuului viidensien ja kuudensien luokkien oppilaita neljästä opetusryhmästä. Ennen tutkimusta lehtori Tomi Kärki esitteli NanoRoboMath-tietokonepelin tutkimukseen osallistuvien luokkien opettajille. Opettajia myös ohjeistettiin pelin käyttöön. Tämän jälkeen koehenkilöinä toimiville yhdelle 5. ja yhdelle 6. luokalle järjestettiin noin 20 minuuttia kestävä alkumittaus, pelin esittely (n. 10 min.) sekä pelin kokeilu (n. 10 min).

Seuraavina päivinä koehenkilöt pelasivat peliä yhteensä kolme tuntia. Heidän rinnakkaisluokkansa eivät pelanneet peliä lainkaan, vaan he toimivat kontrolliryhminä. Tutkimuksen loppumittaukset suoritettiin Raumalla 14.12.2018.

Palkinnoksi osallistumisestaan kontrolliryhmien oppilaat saavat käyttöönsä NanoRoboMath-pelin uuden version tammikuussa 2019. Pelissä liikutellaan nanorobottia tekemällä yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja ja yritetään tuhota vedestä saastuttajabakteereja.

 

Auli Ottelin

Rauman normaalikoulu

Turun ja Rauman TutkoKe-blogisivustot yhdistyivät

Turun ja Rauman normaalikoulut kehittävät yhteistyössä koulujen kokeilu-, kehittämis- ja tutkimustoimintaansa. Suunnittelupäivän antimena päätettiin yhdistää blogisivustot.


Näillä sivuilla voi seurata mitä tutkimuksen, kokeilun ja kehittämistoiminnan saralla tapahtuu. Blogissa julkaistaan tietoa ajankohtaisista tapahtumista ja kerrotaan kouluissa tapahtuvasta kokeilu ja kehittämistoiminnasta. Lisäksi sivustolta voi lukea tiivistelmiä tutkimuksista.

Antoisia lukuhetkiä!

Terveisin,

Turun ja Rauman TutKoKe-työryhmät

Tiedettä kokeillen ja ihmetellen

Turun normaalikoulussa vietettiin 28.9 kodin ja koulun tiedepäivää, jossa vieraili työpajoja ja esitelmiä pitämässä tieteen asiantuntijoita monilta eri aloilta. Oppilaat pääsivät syventymään ajankohtaiseen tutkimukseen sekä kokeilemaan fysiikan lakien toimintaa äärimmäisissä olosuhteissa.

Kylmäfysiikan työpajassa oppilaat pääsivät jäähdyttämään ruusuja, palloja ja kumia erittäin kylmiin lämpötiloihin. Tuttujen esineiden ominaisuudet muuttuivat täysin erilaisiksi kylmässä, mikä sai oppilaat hämmästyksen valtaan.

 

Esitelmässä Myanmarin elefanteista oppilaat tutustuivat, mitä tutkijan työ käytännössä oikeastaan on ja miltä tutkija näyttää kentällä. Lisäksi oppilaat saivat aivan liikaa tietoa eläinten suolistossa elävistä madoista, mikä sai heidät kiemurtelemaan ällötyksestä. Pisin eläimestä löytynyt mato oli melkein 40 metriä pitkä!

 

Kemian pajassa tutkittiin loistetikkujen sisältöä. Alussa vallitsi uteliaisuus ja hämmästys. Miksi ne raksahtavat taivutettaessa ja mikä aiheuttaa loisteen? Pajan loputtua tutkijaoppilaat olivat jo löytäneet selityksen näihin ihmeisiin. Pimeässä kemian luokan pöydät alkoivat näyttää tähtitaivaalta, kun loistavaa ainetta oli roiskunut kaikkialle. Onneksi tutkijalla on aina suojalasit, takki ja hanskat päällä!

 Tekstit ja kuvat : Mikko Haavisto

 

Kodin ja koulun tiedepäivä 28.9.2018 / Science day for homes and school on 28.9.2018

Toivotamme vanhemmat tervetulleiksi Kodin ja koulun tiedepäivään perjantaina 28.9.2018. Tapahtuma liittyy valtakunnalliseen Kodin ja koulun päivään, johon yhdistyy Turun yliopiston Tutkijoiden yö-tapahtuma.

Kodin ja koulun tiedepäivänä kouluumme tulee professoreja, tutkijoita ja alan asiantuntijoita esitelmöimään mielenkiintoisista tieteellisistä ilmiöistä suomeksi ja englanniksi. Luvassa tietoa soluttujen salatusta elämästä, avaruuden mustista aukoista jne. Tiedepaukkuryhmä tulee ratkomaan oppilaiden kanssa arjen tieteellisiä arvoituksia. Päivän aikana luokissa eheytetään opetusta tiedeteeman ympärille.

Koulun ovet ovat päivän aikana avoinna vanhemmille. F-ovella oppilaat ottavat vanhemmat vastaan ja ohjaavat eteenpäin.

Kodin ja koulun tiedepäivän ohjelma : Kodin ja koulun tiedepäivä ohjelma 28.9.2018 final updated version

TERVETULOA!

 

We are happy to welcome parents to join our cooperational day between homes and the school on Friday 28th of September, which will be arranged in co-operation with Turku University´s Researcher’s Night- event.

On our Science day for school and homes, we will have professors, teachers and researchers from the university visiting the school and having exciting presentations for our pupils. Presentations will be held both in Finnish, and in English. Some presentations will be in TIS building and some in normaalikoulu. Please use the entrance F in normaalikoulu and pupils will guide you to the right place.

Both pupils and parents can learn new interesting things about science and get to learn the latest scientific discoveries guided by researchers. On our open parents can pay a visit to class rooms.

Click for prorogramme details here: Kodin ja koulun tiedepäivä ohjelma 28.9.2018 final updated version

WELCOME!

 

 

Demokratian tuulet – koulutuskeskustelu myötä- ja vastamäessä

Suomen harjoittelukouluverkostojen eNorssin TutKoKe-symposium ja seminaari on alkanut! Iltapäivän tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoimitaan liittyvät teematyörymät alkavat tänään ke 29.8.2018 klo 13.30 Turun normaalikoulussa.

Päivitetty ohjelma löytyy seminaarisivustoilta http://www.enorssi.fi/enorssi-verkosto/asiakirjoja-1/2018-2019/demokratian-tuulet-koulutuskeskustelu-myota-ja-vastamaessa.

Tervetuloa osallistumaan!

 

eNorssin TutKoKe-symposium ja seminaari Turussa 29.-31.8.2018

eNorssin TutKoKe-symposium ja seminaari järjestetään elokuun lopussa Turussa. Symposium on keskiviikkona 29.8. ja seminaari pidetään 30.-31.8.2018. Päivien johtavana teemana on Demokratian tuulet – koulutuskeskustelu myötä- ja vastatuulessa.

Keskiviikon TutKoKe-symposiumia vietetään Turun yliopiston Publicumissa ja Turun normaalikoululla. Ilmoittautuminen ja kahvit alkavat klo 9.30 ja varsinainen ohjelma alkaa klo 10.00. Päivän ohjelmassa on mm. professori Erkki Sutisen puheenvuoro, Opettajankouluttaja tulevaisuuden teknologian edessä sekä erilaisia mielenkiintoisia teemaryhmiä . Turun normaalikoulun peruskorjatussa koulurakennuksessa järjestetään toiminnalliset teemaryhmät päättyvät klo 16.30. Illalla on omakustanteinen iltaohjelma Turun, Suomen kesäkaupungin, kauniissa miljöössä.

Torstaina seminaari alkaa Publicumissa ilmoittautumisella ja kahvikupillisella klo 9.00. Tilaisuus avataan klo 9.30. Seminaaripäiviin sisältyy paljon laadukasta ohjelmaa muun muassa

  • Kieli- ja kulttuuritietoisuuden merkitys koulutuskeskustelussa (Jenni Alisaari ja Heli Vigren)
  • Koulutammeko opettajia tulevaan? Opettajan osaaminen nyt ja tulevaisuudessa. (Anu Warinowski)
  • Tulevaisuuden työ (Pauli Aalto-Setälä)

Lisäksi paljon muuta mielenkiintoista. Laita päivät kalenteriisi ja ilmoittaudu mukaan jo nyt!

Ilmoittautumislomake: https://e-lomake.fi/lomakkeet/5624/lomake.html

Lisätietoa tapahtumasta saat Mirjam Virtaselta (mirvir@utu.fi) ja Sampo Forsströmiltä (sampo.forsstrom@uef.fi).

Tervetuloa!

Yhteistyötä kehittämässä opiskelijoiden parhaaksi

”Kaikkien monialaisten kohdalla pitäisi päästä kokeilemaan teorian yhdistämistä ja käytäntöä tällä tavalla.”
Johanna ja Lauri

Eila Matilainen, Jari Sorvari ja Satu Kankare  olivat jo vuosia sitten keskustelleet ja pohtineet tarpeesta tiivistää ja konkretisoida yhteistyötä OKL:n ja Turun normaalikoulun välillä. Nuo aiemmat pohdinnat olivat liittyneet opetusharjoittelijoiden teoreettisten opintojen, OKL:n demojen (bige ja fyke aineet) ja opetusharjoittelun yhdistämisestä kokonaisuuksiksi, joissa opiskelijat kokisivat aidosti yhdistävänsä teoreettisten opintojensa tietämystään ja suunnitelmiaan aitoihin opetustilanteisiin Turun normaalikoulussa. Pidimme keväällä 2017 opetusharjoittelun yhteisen seurannan yhteydessä merkittävän ”pohdintatuokion”, joka konkretisoitui pilottikokeiluksi helmikuussa 2018.

Continue reading

Hyvän käytöksen ja mielen monialainen oppimiskokonaisuus

Turun normaalikoulussa vietettiin ”Huomaa hyvä – tee hyvää” -jaksoa helmi-maaliskuussa 2018. Jakson tavoitteena oli kehittää oppilaiden tietoisuutta, miten he voivat itse vaikuttaa positiivisen ilmapiirin luomiseen ja olemassaoloon ilman materiaalista panosta. Lisäksi jakson aikana tehtävänä oli miettiä ja toteuttaa yksi konkreettinen teko, jossa näkyy oppilaiden oma ajatus siitä, mikä on hyvä teko ja miten toteuttaa se käytännössä.

Turun normaalikoulun 1a ja 2b -luokat toteuttivat jakson teeman mukaan monialaisen oppimiskokonaisuuden. Oppimiskokonaisuuden tarkoituksena oli opettaa oppilasta eri työskentelytapojen, oppiaineiden ja lähestymistapojen kautta tunnistamaan hyviä tapoja ja huomaamaan niiden vaikutus niin toiseen, kuin itseensä.

Continue reading

« Older posts Newer posts »