Page 2 of 5

eNorssin TutKoKe-symposium ja seminaari Turussa 29.-31.8.2018

eNorssin TutKoKe-symposium ja seminaari järjestetään elokuun lopussa Turussa. Symposium on keskiviikkona 29.8. ja seminaari pidetään 30.-31.8.2018. Päivien johtavana teemana on Demokratian tuulet – koulutuskeskustelu myötä- ja vastatuulessa.

Keskiviikon TutKoKe-symposiumia vietetään Turun yliopiston Publicumissa ja Turun normaalikoululla. Ilmoittautuminen ja kahvit alkavat klo 9.30 ja varsinainen ohjelma alkaa klo 10.00. Päivän ohjelmassa on mm. professori Erkki Sutisen puheenvuoro, Opettajankouluttaja tulevaisuuden teknologian edessä sekä erilaisia mielenkiintoisia teemaryhmiä . Turun normaalikoulun peruskorjatussa koulurakennuksessa järjestetään toiminnalliset teemaryhmät päättyvät klo 16.30. Illalla on omakustanteinen iltaohjelma Turun, Suomen kesäkaupungin, kauniissa miljöössä.

Torstaina seminaari alkaa Publicumissa ilmoittautumisella ja kahvikupillisella klo 9.00. Tilaisuus avataan klo 9.30. Seminaaripäiviin sisältyy paljon laadukasta ohjelmaa muun muassa

  • Kieli- ja kulttuuritietoisuuden merkitys koulutuskeskustelussa (Jenni Alisaari ja Heli Vigren)
  • Koulutammeko opettajia tulevaan? Opettajan osaaminen nyt ja tulevaisuudessa. (Anu Warinowski)
  • Tulevaisuuden työ (Pauli Aalto-Setälä)

Lisäksi paljon muuta mielenkiintoista. Laita päivät kalenteriisi ja ilmoittaudu mukaan jo nyt!

Ilmoittautumislomake: https://e-lomake.fi/lomakkeet/5624/lomake.html

Lisätietoa tapahtumasta saat Mirjam Virtaselta (mirvir@utu.fi) ja Sampo Forsströmiltä (sampo.forsstrom@uef.fi).

Tervetuloa!

Yhteistyötä kehittämässä opiskelijoiden parhaaksi

”Kaikkien monialaisten kohdalla pitäisi päästä kokeilemaan teorian yhdistämistä ja käytäntöä tällä tavalla.”
Johanna ja Lauri

Eila Matilainen, Jari Sorvari ja Satu Kankare  olivat jo vuosia sitten keskustelleet ja pohtineet tarpeesta tiivistää ja konkretisoida yhteistyötä OKL:n ja Turun normaalikoulun välillä. Nuo aiemmat pohdinnat olivat liittyneet opetusharjoittelijoiden teoreettisten opintojen, OKL:n demojen (bige ja fyke aineet) ja opetusharjoittelun yhdistämisestä kokonaisuuksiksi, joissa opiskelijat kokisivat aidosti yhdistävänsä teoreettisten opintojensa tietämystään ja suunnitelmiaan aitoihin opetustilanteisiin Turun normaalikoulussa. Pidimme keväällä 2017 opetusharjoittelun yhteisen seurannan yhteydessä merkittävän ”pohdintatuokion”, joka konkretisoitui pilottikokeiluksi helmikuussa 2018.

Continue reading

Hyvän käytöksen ja mielen monialainen oppimiskokonaisuus

Turun normaalikoulussa vietettiin ”Huomaa hyvä – tee hyvää” -jaksoa helmi-maaliskuussa 2018. Jakson tavoitteena oli kehittää oppilaiden tietoisuutta, miten he voivat itse vaikuttaa positiivisen ilmapiirin luomiseen ja olemassaoloon ilman materiaalista panosta. Lisäksi jakson aikana tehtävänä oli miettiä ja toteuttaa yksi konkreettinen teko, jossa näkyy oppilaiden oma ajatus siitä, mikä on hyvä teko ja miten toteuttaa se käytännössä.

Turun normaalikoulun 1a ja 2b -luokat toteuttivat jakson teeman mukaan monialaisen oppimiskokonaisuuden. Oppimiskokonaisuuden tarkoituksena oli opettaa oppilasta eri työskentelytapojen, oppiaineiden ja lähestymistapojen kautta tunnistamaan hyviä tapoja ja huomaamaan niiden vaikutus niin toiseen, kuin itseensä.

Continue reading

Lasten yliopiston luentoihin ja tiedeleireihin ilmoittautuminen on käynnissä!

Kevään luennoilla sukelletaan tänä vuonna solujen maailmaan, antiikin Roomaan sekä norsujen elämään. Kesällä järjestetään tiedeleirejä 8–10-vuotiaille ja 10–13-vuotiaille.

Lue lisää: www.lastenyliopisto.fi

Kevään 2018 eNorssiseminaari – Tervetuloa Savonlinnaan!

“Lapset ja nuoret – Suomen tulevaisuus. Ennakkoluulottomuus uusille ideoille. Opettajat ja opiskelijat. Suomalaisen osaamisen luotsit. Yliopiston harjoittelukoulu, tutkimus ja StartUp. Mitä tapahtuu, kun nämä yhdistetään? Miten voimme rakentaa kertomuksen, jossa suomalaisten osaaminen saadaan uuteen nousuun, rakennetaan uudenlainen koulutuksen globaali menestyskertomus?”

 Savonlinnan eNorssi-seminaari lähestyy. Tämän kevään seminaari opastaa ja ohjaa osallistujaa kulkemaan kohti unelmiaan, heittäytymään hetkeen ja näkemään elämän ainutlaatuisuuden. Tapahtuman teemoina ovat kehittäminen, startup-henkisyys, innovatiivisuus ja kansainvälisyys. Keynote-puhujina ovat mm. yrittäjä, hotellinjohtaja Saimi Hoyer, ThingLinkin toimitusjohtaja Ulla Engström sekä Slushin eräänä lupaavimpana kasvuyrityksenä palkitun BCaster oy:n toimitusjohtaja Janne Neuvonen.

Seminaari järjestään Kuninkaankartanonmäellä Savonlinnassa huhtikuun 18.-20. päivinä. Keskiviikkona on preseminaareja (TVT, ohjaajakoulutus ja OPS-julkaisuryhmä) sekä rinnakkaistapahtuma teemalla tulevaisuuden taidot (luovuus, kriittinen ajattelu, kommunikaatio ja yhteistyö). Varsinaiset seminaaripäivät ovat torstai ja perjantai.

Tarkempi aikataulu tarkentuu lähiviikkoina, mutta nyt kannattaa jo ilmoittautua ja mainostaa yhtä kevään kohokohdista!

 Lisätietoa tapahtumasta löydät osoitteesta http://bit.ly/snor2018

Tervetuloa Savonlinnaan!

 Sampo Forsström, Tapio Heino ja Mikko Ripatti

Tervetuloa tiedekunnan uuteen EduGrow-tutkimusseminaariin!

Tutkimusseminaari järjestetään torstaina 19.4. klo 10–15. Kyseessä on tiedekunnan henkilöstön, opiskelijoiden ja jatko-opiskelijoiden ensimmäinen yhteinen ”tutkimuskonferenssi”.

Tavoitteena tällä uudella EduGrow-tutkimusseminaarilla on tehdä näkyväksi tiedekunnassa tehtävää monipuolista tutkimusta erityisesti tiedekunnan sisällä mutta myös alumnien suuntaan. Kun tiedämme tarkemmin tiedekunnassa tehtävästä tutkimuksesta, se mahdollistaa tutkimusyhteistyön mutta myös tutkimustiedon hyödyntämisen opetuksessa. Lisäksi tavoitteena on saada tiedekuntamme opiskelijat ja jatko-opiskelijat paremmin integroitumaan tieteelliseen asiantuntijayhteisöön. Seminaari on matalan kynnyksen paikka harjoitella tieteellisessä seminaarissa tai konferenssissa esittämistä tai osallistumista kuulijana.

Tässä ensimmäisessä tutkimusseminaarissa teemana on ”Vähäiset vähemmistöt vai monenlainen moninaisuus?”.  Tämä teema liittyy yhteen viidestä tutkimuksen painopistealueesta tiedekunnassamme. Teemaryhmien sessioissa esitysten teemat voivat olla laajempia kuin tutkimusseminaarin yleinen teema. Sessioissa esitykset ovat hieman tavanomaisia lyhyempiä, jotta yhteiselle keskustelulle jää riittävästi aikaa.

ILMOITTAUDU MUKAAN TUTKIMUSSEMINAARIIN
JOKO ESITTÄJÄKSI / EITHER FOR PRESENTATION:Abstraktien viimeinen jättöpäivä 16.3.2018 / Deadline of the Call for presentations 16 March, 2018

TAI OSALLISTUJAKSI ILMAN ESITYSTÄ / OR FOR PARTICIPATION WITHOUT PRESENTATION:
Viimeinen ilmoittautumispäivä 6.4.2018 / Deadline of the registration 6 April, 2018

EduGrow_Ohjelma_Programme_19042018.doc (002)

 

Miten jaksat, opettajankouluttaja?

Koulupäivän aikainen liikunta ja oppiminen

Liikunta on kasvuympäristön tarjoama oppimisväylä, josta on olemassa paljon tutkimustietoa. Vapaa-ajalla tapahtuvan liikunnan on esimerkiksi todettu olevan yhteydessä hyvään koulumenestykseen, vahvistavan lasten tiedollista toimintaa ja vaikuttavan myös siihen, miten luokassa käyttäydytään.

Koulupäivän aikaisen liikunnan vaikutuksia alettu tutkia enemmän vasta viime vuosien aikana. Uutta tietoa on julkaistu erityisesti koulupäivän aikaisen liikunnan yhteyksistä koulumenestykseen ja tiedolliseen toimintaan, mutta myös oppimisen mahdollistaviin tekijöihin, kuten tehtäviin keskittymiseen, käyttäytymiseen ja sosiaaliseen toimintaan kouluympäristössä.

Mitä tutkimukset ovat sitten paljastaneet koulupäivän aikaisen liikunnan vaikutuksista? Opetushallitus sekä LIKES-tutkimuskeskus ovat julkaisseet tilannekatsauksen, johon on koottu tietoa vuosien 1990─2016 aikana tiedelehdissä julkaistuista tutkimuksista. Lue lisää mielenkiintoisesta tutkimuksesta oheisesta  Faktaa Express tiivistelmästä.

http://www.opetushallitus.fi/download/189127_FaktaaExpress_1A_2018.pdf

Suomi 100 Sirius on ilmestynyt

Suomi 100 Sirius on ilmestynyt!

 

Lego-robotiikkaa kuudesluokkalaisten ohjauksessa

Kokeiluja Educraftory-hankkeessa

Turun normaalikoulussa käynnistyi lukuvuoden alussa OPH:n rahoittama hanke Educraftory – aktiivisen oppimisen laboratorio, jossa tehdään erilaisia kokeiluja ja tutustutaan uusiin työskentelytapoihin sekä teknologiaan eri luokka-asteilla ja eri oppiaineissa. Loka-marraskuussa toteutettiin kokeilu, jossa kuudesluokkalaiset opastivat 3. ja 4. luokan oppilaita Lego-robotiikkaan. Tekemisessä yhdistyi tiimityö, vastuun ottaminen ja ohjelmoinnin opettelu. Toiminta oli uutta ja osittain haastavaa, mutta hyvin palkitsevaa.

Oppilailla positiivisia fiiliksiä

Continue reading

« Older posts Newer posts »