Maailman bioetiikkapäivän seminaari 19.10.2016 – teemana ihmisoikeudet

UNESCO Chair in Bioethics järjestää keskiviikkona 19.10.2016 Turun yliopistolla seminaarin Maailman Bioetiikkapäivän juhlistamiseksi. Teeman ovat ihmisoikeudet ja ihmisarvo, erityisesti paneudutaan me ja muut -asetelman analysointiin. Maksuton seminaari on avoin opiskelijoille, ammattilaisille sekä muille kiinnostuneille. Tervetuloa!

Maailman Bioetiikkapäivän seminaari
Ihmisarvo ja ihmisoikeudet – me ja muut
Ke 19.10.2016 klo 12.00 – 15.30
Turun yliopisto, Auditorio Edu1 (Educarium-rakennus 1krs., Assistentinkatu 5)

Ohjelma:
12.00 Dosentti Helena Siipi: Avaussanat
12.05 Dekaani Jukka Hyönä: Yliopiston tervehdys
12.15 Pääesitelmä: KELAn johtava ylilääkäri Ilona Autti-Rämö: Lasten suojelun etiikka –
lastenneurologin näkökulma
13.15 Pääsihteeri Rosa Rantanen: UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikön edustajan puhe ja bioetiikan saralla ansioituneen henkilön palkitseminen
13.25 Tutkija Heikki Saxen: Palkitun puheenvuoro
13.40 – 14.00 Tauko
14.00 Paneelikeskustelu: Me ja muut – miten kohtaamme toiset?
Oikeustieteen professori Juha Lavapuro: Universaalit ihmisoikeudet jokaisen oikeuksina
Hoitotieteen dosentti Lauri Kuosmanen: Psykiatrinen pakkohoito ja ihmisoikeudet
Terveystieteiden tohtori Anne Heikkinen: Syömishäiriötä sairastavien oikeus hoitoon.
Toteutuuko?
Tutkijatohtori Matti Näsi: Internet ja arjen viha