Maailman bioetiikkapäivänä pohdittiin digitalisoituvan terveydenhuollon tuomia haasteita

Maanantaina 19.10.2020 UNESCO Chair in Bioethics  -kansainvälinen verkosto järjesti Maailman bioetiikkapäivän 228 maayksikössään. UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikkö järjesti päivän kunniaksi seminaarin Turun yliopistolla aiheella ”Kohtaaminen ja profilointi digitalisoituvassa terveydenhuollossa”. Seminaarissa terveydenhuollon ammattilaiset ja tutkijat käsittelivät digitalisoituvan terveyden huollon tuomia muutoksia Turussa, Suomessa ja maailmanlaajuisesti.

Tilaisuuden avasi Susanne Uusitalo, UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikön johtaja. Uusitalo kertoi sekä yksikön toiminnasta ja siitä, miten digitalisaatio on tuonut muutoksia UNESCO kansainvälisen verkoston toimintaan tämän vuoden aikana. Ensimmäisen esityksen piti Joel Holmén, psykiatriaan erikoistuva lääkäri Turun yliopistollisesta keskussairaalasta. Holmén kertoi digitalisaation vaikutuksista vanhushoitoon sekä psykiatriseen hoitoon. Toisessa puheenvuorossa ylilääkäri Suvi Vainiomäki Turun hyvinvointitoimialalta kertoi kansallisesta digitaalipalvelusta Omaolo, joka auttaa käyttäjää arvioimaan hoitotarvettaan ja saamaan ohjausta terveydenhuollon palveluihin. Kolmannessa puheenvuorossa Minna Rantanen, tohtorikoulutettava Turun kauppakorkeakoulusta, pohti sitä, miten terveydenhuollon digitalisaatio sopii yhteen yksityisyyden arvojen kanssa. Tilaisuuden lopuksi kaikki kolme puhujaa osallistuivat vilkkaaseen paneelikeskusteluun, jota vetivät filosofian tohtorikoulutettavat Mireille Isaro ja Laura Puumala.

Digitalisaation teema korostui myös seminaarin toteutuksessa. Osa puhujista oli paikan päällä ja osa osallistui seminaariin etäyhteydellä. Yleisökin oli osittain paikan päällä ja osa etäyhteydellä mukana. Tästä asetelmasta huolimatta seminaari sujui erinomaisesti ja yleisö osallistui keskusteluun aktiivisesti.