Oslo kutsui: jälkihuoltoteemainen Erasmus BIP-kurssi innosti sosiaalityön maisteriopiskelijoita
Kansainvälinen Jälkihuolto ja jälkihuollon piirissä olevat nuoret -teemainen sosiaalityön maisterikurssi järjestettiin ensimmäistä kertaa toukokuun 5.–9. päivänä Oslossa, Norjassa VID yliopiston emännöimänä. Kurssi järjestettiin Erasmus+ BIP -muotoisena ja kurssin 24 opiskelijaa tulivat viidestä eurooppalaisesta yliopistosta.
Turun yliopistosta kurssille osallistui 11 opiskelijaa ja muut opiskelijat tulivat Helsingin, Göteborgin ja Freiburgin sekä Oslon VID yliopistoista. Henkilökuntaa kurssilla oli mukana VID yliopistosta Norjasta, Göteborgin yliopistosta Ruotsista, Turun ja Helsingin yliopistoista Suomesta sekä Queen’s Universitystä Pohjois-Irlannista.
BIP-kurssit eli Blended Intensive Programit ovat EU:n Erasmus-ohjelman kautta rahoitettuja mahdollisuuksia lyhytaikaiseen kansainväliseen liikkuvuuteen korkeakouluopintojen aikana. Kurssit yhdistävät verkko- ja lähiopetusta siten, että tietyn teeman ympärillä opiskelijat ja henkilökunta eri maista pääsevät kohtaamaan ja opiskelemaan yhdessä osin myös kasvokkain. Erasmus tukee rahallisesti matkakustannuksissa, erityisesti vihreisiin matkustusvaihtoehtoihin ohjaten.
Viiden päivän mittaista lähiopetusperiodia edelsi reilun kuukauden mittainen jakso, jonka aikana opiskelijat tapasivat parin viikon välein etäyhteyksien välityksellä ja pääsivät tutustumaan sekä toisiinsa että alustavasti myös eri maiden lastensuojeluun ja jälkihuoltoon. Kansainvälinen opetusyhteistyö tarjoaa mahdollisuuden jännittävään oppimiseen vertailemalla lainsäädäntöä, käytäntöjä ja palvelujen järjestämistä sosiaalityön kannalta tärkeällä alueella.
Lastensuojelun sijaishuollosta itsenäistyminen on tutkimusalueena aktiivinen ja hyvin kansainvälisesti verkottunut. Vaikka aihe on periaatteessa kapeasti rajattu, se on abstraktimmalla tasolla erityinen ja keskeinen sosiaalityön ja laajemmin sosiaalihuollon tutkimuksessa. Lastensuojelun sijaishuolto on äärimmäinen sosiaalityöhön kuuluva yksilöiden ja perheiden itsemääräämisoikeuteen puuttuva, kustannuksilta ja vaikutuksilta merkittävä palvelu. Sijaishuollosta itsenäistymisen vaiheen tutkimus tarkastelee aina siksi laajasti koko sijaishuollon merkitystä ja seurauksia – sekä yksilön että laajemmin palvelujärjestelmän tasolla. Myös opetuksessa tämä näkökulma on keskeinen.
Keskustelut kurssin aikana eri maiden sijais-, jälki- ja laajemmin sosiaalihuollon kehitystarpeista olivat vilkkaita. Moni maisterivaiheen opiskelija työskentelee jo sosiaalityössä omassa maassaan opintojen ohessa, ja moni aikoi selkeästi viestiä myös omissa työympäristöissään kurssilla opituista toisenlaisista käytännöistä toisaalla. Opiskelijat ovat tulevaisuuden sosiaalityöntekijöitä, johtajia, tutkijoita ja muutoksentekijöitä, ja tällaisella kurssilla verkostoituminen sekä tuntuma ajantasaisimpaan tutkimustietoon sekä kanaviin sen seuraamiseksi kantavat kehitystyössä sosiaalityön eri areenoilla varmasti vielä vuosien päästäkin.
Jälkihuolto ja jälkihuollon piirissä olevat nuoret-kurssin suunnittelu aloitettiin keväällä 2022. Pitkän valmistelun tulos vaikuttaa lähijakson lopussa kerätyn opiskelijapalautteen perusteella onnistuneelta, vaikka rakentavia kehitysehdotuksiakin esitettiin. Hyvin sujunutta yhteistyötä on tarkoitus jatkaa ja suunnitelman mukaan kurssi toteutettaisiin Turun yliopistossa ensi keväänä.
Kirjoittajina Turun yliopiston sosiaalityön yliopistonlehtori Camilla Granholm ja väitöskirjatutkija Veera Niemi
Kuva: Anastasiya / Unsplash