Kansikuva, jossa taustalla iso oranssinkeltainen kukka ja kolme kuvakaappausta demotuista asioista (VPN, API Gateway katalogin kategoria ja jatkuvan oppimisen koulutuskortin osa)

Poimintoja jakson 8 demotilaisuudesta

Kesän aikana lomien myötä kehitystyö hidastui, mutta ei pysähtynyt – tässäpä teille maistiaisia kesän aikana toteutetusta digikehityksestä!

Oppiminen

www.utu.fi-sivustolle on toteutettu jatkuvan oppimisen haku, jonka avulla muuta kuin tutkintokoulutusta etsivät voivat löytää itselleen kiinnostavan koulutuksen yliopistostamme. Työ liittyy kansalliseen jatkuvan oppimisen kehittämistyöhön (lisätietoja intrassa🔒).

Jatkuvan oppimisen koulutuskortti, jossa kuvataustalla koulutuksen otsikko, sen alla muokkausvalinnat ja ikonein höystetyt avaintiedot. Sen jälkeen kortilla näkyy kurssin kuvaus ja aivan alhaalla tietopalkki.
Jatkuvan oppimisen koulutuskortilla on koulutushausta tuttujen ominaisuuksien lisäksi ikonein höystetyt avaintiedot ja alareunassa jatkuvasti näkyvissä oleva tietopalkki.

 

Jatkuvan oppimisen koulutusta markkinoidaan myös korkeakoulujen yhteisessä opin.fi-alustassa. Sen kehitys on edennyt siihen vaiheeseen, että opin.fi:n testiympäristöön on saatu vietyä Turun yliopiston opintotarjontaa.

 

Opin.fi:n hakusivu, jolla näkyvissä Turun yliopiston kurssitarjontaa
Tulossa olevan opin.fi-verkkosivuston testiympäristöön on viety Pepistä Turun yliopiston koulutustarjontaa.

 

Pepin ristiinopiskelupalvelun avulla toisen korkeakoulun opiskelija on voinut ilmoittautua meidän opintoihimme omassa Pepissään. Suoritukset eivät ole kuitenkaan ennen tätä siirtyneet takaisin toisen korkeakoulun Peppiin automaattisesti. Nyt tarvittavat muutokset on valmiit ja Examissa tehty tentti yhdistyy toisen korkeakoulun Pepissä oikeaan ilmoittautumiseen. Opiskelu helpottuu tämän ansiosta myös siten, että nyt ei enää välttämättä tarvitse hankkia erillisiä käyttäjätunnuksia näitä opintoja varten.

Opintopisteraporttia viimeistellään. Paljon aikaa on mennyt tietojen validoimiseen, jotta eri raporttien tiedot täsmäävät. Tiesittekö esimerkiksi, että vuonna 2023 suoritettujen opintopisteiden summa vaihtelee edelleen? Tämä selittyy sillä, että jos saman kurssin suorittaa uudelleen, opintopisteet siirtyvät uudelle vuodelle. Opintopisteraporttiin on myös lisätty ohjetekstejä raportin käytön selkeyttämiseksi. Myös tutkintoraportti on edennyt validoinnilla ja rahoituslähteen filtteriin tuomisella.

Opintopisteraportti, jossa näkyvillä ohjetekstejä graafien yhteydessä.
Opintopisteraporttiin on lisätty ohjetekstejä auttamaan lukujen tulkitsemisessa.

 

Opetustilojen tietokoneita on päivitetty uudempaan Windowsin versioon. Samalla valmistaudutaan myös Windows 10:n tuen loppumiseen (lisätietoa Windows 11:n käyttöönotosta intrasta🔒). Jännittävinä uudistuksina luvassa on muutokset klassikko-ohjelmistoihin: Notepadin muuttuminen Muistioksi ja layereiden tuominen Paintiin – toki muitakin muutoksia seuraa version vaihtumisesta.

Tutkimus

Datanhallinnan työkalujen ja palveluiden kehittämityössä on jatkettu tiedekuntakierrosta ja tapaamisissa esille nousseiden asioiden perusteella hahmoteltu kehittämistarpeita. MyResearchData-intrasivusto on valmis julkaistavaksi, mutta sivuston hyödyntämistä rajoittaa sillä esiteltävien palveluiden keskeneräisyys. Ajatuksena on julkaista nyt ensin suppea versio sivustosta ja päivittää sivustoa sitä mukaa, kun uudet ratkaisut valmistuvat.

Aineistoinventaarin🔒 nykyversio on käyty läpi ja määritelty uuteen versioon toteutettavat muutokset. Metadata-alustan ratkaisuvaihtoehdot on määritelty ja toimitettu johtoportaan tarkasteltavaksi. Syyskuun alussa päätetään, mitkä ovat seuraavat tavoitteet ja toimenpiteet sen edistämiseksi.

UTUCRIS-tutkimustietojärjestelmän kehitystyötä on jatkettu. Julkaisujen tietojen syöttöä on helpotettu uusilla julkaisutietolomakkeilla. Käyttöön on myös saatu tutkijoiden tietojen tiedonsiirto VIRTAan.

UTUCRIS-tutkimustietojärjestelmästä Publication full text file -osio, jossa voi ladata uuden tiedoston ja antaa sille otsikon ja tiivistelmätekstin.
UTUCRISiin on toteutettu kirjastolta tullut toive julkaisujen tietojen syötöstä.

Yliopistopalvelut

CATS-työaikakirjausjärjestelmän🔒 käyttöönottoa on jatkettu taustalla käyttäjille näkyneen käyttöönoton jälkeen. Jotta työaikaraportit olisivat edelleen uudenkin järjestelmän myötä käytettävissä, tietovarastoon on tehty tarvittavat muutokset ja validoitu täälläkin dataa ja raportteja. Lisäksi raportteihin on tuotu Mepcosta koulutustiedot, joita tarvitaan mm. OKM:n rekrytointitiedonkeruussa ja joita nyt voidaan siis myös hyödyntää paremmin myös päivittäisessä työssä.

Ensimmäiset käyttäjät ovat pääseet kokeilemaan talouden SAP Analytics Cloud -analytiikkapalvelua. Talouteen liittyen myös ALV-prosentti muuttui ja sen seurauksena on läpikäytiin järjestelmät, joissa käsitellään arvonlisäverotietoja (näitä on muuten aika reippaasti, esim. UTUshop, talousjärjestelmät, tapahtumahallinta, pysäköinti…). Arvonlisäverokannan muutoksen yhteydessä muutettiin myös myyntiartikkeleiden hintoja, koska yksittäiset sentit eivät ole kovin mielekkäitä hintalapuissa. Verkkolahjoituksia varten ollaan käyttöönottamassa vanhaa Konsta-järjestelmää korvaavaa ratkaisua ja tietosuoja- ja -turva-asioiden selvittelyn jälkeen käyttöönotto on jatkunut lahjoituslomakkeiden rakentamisella ja brändäyksellä.

Asta-asianhallintajärjestelmän tuotantoympäristön versiopäivitykseen on valmistauduttu testiympäristön päivittämisellä. Astaan liittyvä asiointipalvelun käyttöönotto on käynnissä: palvelu on pystytetty, sen verkko-osoite on päätetty ja nimipalvelut tilattu sekä Suomi.fi-käyttölupa saatu verkkopankkitunnuksilla palveluun kirjautumiseksi. Työ jatkuu kirjautumisen rakentamisella ja palvelun brändäyksellä yliopistoteemaiseksi.

Tiedonhallintatyö on jatkunut HERM-malliin tutustumisella ja sen arvioinnilla, soveltuisiko se meidän käyttöömme.

Kaavakuva henkilötietojen liikkumisesta yliopiston järjestelmissä
Ensimmäinen hahmotelma henkilötietojen liikkumisesta yliopiston järjestelmissä

 

Tiedonhallintatyöhön liittyvänä käytännön tarpeista lähteneenä harjoituksena on hahmoteltu henkilötietojen liikkumista HR-järjestelmästä yliopiston muihin järjestelmiin. Lisäksi Arkki-järjestelmään on koottu laitosjohtajien ja dekaanien tietoja, jotta ne olisivat hyödynnettävissä muissa tietojärjestelmissä, kuten esimerkiksi UTUsignissa🔒 allekirjoittajan tittelinä.

Listaus taulukossa, jossa sarakkeina nimi, tiedekunta, tehtävä, aikaväli ja lisätiedot
Arkkiin kootaan tiedot yliopiston dekaaneista ja laitosjohtajista, jotta nämä tiedot saadaan hyödynnettäviksi rajapintojen avulla myös muihin järjestelmiin.

 

Kesän korvilla siirryttiin käyttämään uutta API Gateway -tuotetta rajapintojen hallintaan. Uuden tuotteen myötä käyttäjille voidaan tarjota katalogi yliopiston rajapinnoista sekä niiden oheen infoa ja dokumentaatiota. Ylläpitäjien työtä helpottavat erityisesti rajapintatilausten hallintatoiminnallisuudet. Vielä on keskustelussa, mitkä yliopiston rajapinnat tulevat julkisesti tarjolle, ja käyttöönotto jatkuu kirjautumisen rakentamisella ja ohjeiden laatimisella. Mitä tulee kirjautumisiin, niin tämänkin järjestelmän kirjautumisia hoitava yliopiston pääsynhallintajärjestelmä päivitettiin tässä jaksossa ja järjestelmän käyttöön saatiin meille uudentyyppinen Open  ID Connect (OIDC) -kirjautuminen.

Kuva API Gatewayn etusivulta, jossa esillä on kategoriat Henkilötietoja: kyllä/ei, Julkisuustaso: sisäinen/ yliopiston sisällä julkinen /julkinen ja Yksikkö: digipalvelut
API Gatewayn kautta voidaan tarjota yliopistolaisten käyttöön katalogin tarjolla olevista rajapinnoista eri kriteerein ryhmiteltyinä.

 

Yliopiston vanhentuneelle VPN-ratkaisulle tarvitaan korvaaja. eduVPN client näyttäisi vastaavan tarpeisiimme ja mahdollistaisi aiempaa nopeampien yhteyksien tarjoamisen – jatkamme selvitystä.

Testikäytössä eduVPN-palvelu
eduVPN vaikuttaisi soveltuvalta VPN-palvelulta korvaamaan yliopiston vanhentuneen VPN-ratkaisun.

 

MFA:n käyttöönoton laajentaminen jatkuu ja tässä jaksossa se otettiin käyttöön mm. lomakejärjestelmässä ja www-sivuilla. Monivaiheinen tunnistaminen tulee pakolliseksi opiskelijoille 1.10. ja siihen liittyen ohjesivuja on päivitetty, opasnäytöille tehty infovideoita ja asiaa on nostettu esille kampanjoimalla MFA-teemalla avajaiskanervaaleissa ja julisteilla ympäri kampusta. Eli jos et tahdo, että opintoihisi tulee katkosta lokakuun alussa, niin otathan MFA:n käyttöösi heti!

Kumulatiivinen käyrä MFA:n osuudesta tiedekunnittain: pystyakselilla MFA:n aktivoineiden osuus, vaaka-akselilla aika kuukausittain. Lääketieteellinen tiedekunta on selvässä johdossa 23,28 %:lla
MFA:n aktivoineiden osuus kuukausittain tiedekunnissa

 

Kumppanuuksienhallintajärjestelmän🔒 käyttöönotto lähestyy ja ensimmäisenä käyttöön otettava alumniosio alkaa olla jo valmis. Järjestelmän näkymät on otettu käyttöön: nyt alumneja käsittelevät näkevät itselleen tähdelliset tiedot ja vastaavasti lahjoituksia käsittelevät heille olennaisia tietoja. Lisäksi toki edelleen kaikki käyttäjät voivat yhdellä silmäyksellä nähdä kontakteista hänen eri suhteensa yliopistoon.  Jotta kumppanuuksienhallintajärjestelmästä saadaan käyttökelpoinen, tarvitaan myös siihen kytketty uutiskirjepalvelu, jonka senkin kanssa ollaan päästy jo liikkeelle. Nykyiseen uutiskirjejärjestelmään verrattuna käyttäjät pääsisivät mahdollisesti muokkaamaan sähköpostipohjia.

Uutiskirjejärjestelmän näkymä, jossa muokattavana yliopiston sähköpostipohja
Uudessa kumppanuuksienhallintajärjestelmään kytkeytyvässä uutiskirjepalvelussa voi muokata yliopiston sivupohjia.
Categories: Demo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *