Poimintoja jakson 12 demotilaisuudesta
Kesän aikanakin tapahtuu yhtä ja toista – tässä poimintoja siitä, mitä digikehitystä meillä on tehty kesäkuukausina!
Oppiminen
Pepin tiedoista on laadittu uusia raportteja, mm. hyväksiluettujen opintopisteiden koontiraportit. Lisäksi on laadittu vuosittain tehtävän toiminnan tarkastelun tueksi raportteja siitä, kuinka paljon ohjaajat ohjaavat kanditöitä (graduista on jo aiemmin toteutettu vastaava raportointi).
Moodlen versio on päivitetty, arvioiden viemistä Moodle-kursseilta Peppiin on hiottu ja ohjeita viilailtu yliopiston uuden teeman mukaiseksi. Moodlen kirjautumissivu uudistettiin tavoitteena selkeyttää kirjautumista. Samalla mukaan tuli mahdollisuus kirjautua Moodleen peruskouluissa (ja siten harjoittelukoulussamme Turun normaalikoulussa) käytössä olevalla MPASSid-kirjautumisella. Siirtymäaikana nykyiset opiskelijat, jotka ovat jo saaneet erillistunnuksen, käyttävät Moole external account -kirjautumista.

Tekoälyä hyödyntävä Moodle-avustajabotti on työn alla. Sitä voi kokeilla UTU Chatissä🔒, josta se löytyy mallivalikosta Agents-kohdan alta nimellä Moodle Help. Selvityksessä on myös Moodlen tekoälytoiminnallisuuksien hyödyntäminen ja se, miten Moodleen voitaisiin tuoda tekoälybottiavustin.
Opas.utu.fi-palvelua on korjailtu ja uusi versio on menossa tuotantoon lokakuun huoltoikkunassa. Uusina ominaisuuksina palveluun tuodaan säätietoja ja Föli-tietoja.
Vevox-palvelua pilotoidaan, nyt tarkastelussa erityisesti kirjautumiset ja integraatiot.

Opin.fi:n Dashboard-analytiikkapalvelu on alkanut toimia. Jatkossa palvelusta saadaan monipuolista dataa kävijöistä, sisällöistä yms. Kaikilla korkeakouluilla on pääsy toistensa tietoihin.
Tutkimus
Tallennustilojan hallintatyökalu Taltio Managerin🔒 kehitys jatkuu: uutena ominaisuutena omistaja ja yhteyshenkilöt voivat pyytää muutoksia tallennustilan voimassaoloaikaan. Olemassa olevia levytiloja syötetään järjestelmän kautta hallittavaksi. Siirrettyjen levytilojen omistajille lähtee järjestelmästä sähköpostiviesti, jossa heitä pyydetään päivittämään tallennustilan voimassaoloaika.

Projektitietojen välitys TOPIsta UTUCrisiin etenee. TOPIsta ollaan tuomassa sinne syötetyt projektien tiedot ja UTUCrisissä voidaan sen jälkeen täydentää näitä tietoja, esim. liittämällä ihmisiä projekteihin. Tiedot tulevat näkyviin UTUCrisiin (research.utu.fi) ja mahdollisesti myöhemmin myös www-sivuille. UTUCrisin puolen lomakkeet ja tarvittava automatiikka on nyt valmis. Tuotantoonvienti on suunniteltu loppuvuodelle – tällä ennakoidaan esim. kykyä hoitaa tukipyyntöjä: tarvittavat käsiparit ovat nyt syksyllä kiireisiä lukuvuoden aloituskiireissä.
Tutkimusaineistoarkisto-projekti käynnistyi kesällä. Diginäkökulmasta siihen tehtiin pohjatiedoiksi viitearkkitehtuurien kartoitus ja synteesi. Työskentely jatkuu näiden pohjalta.
Yhteiset palvelut
Web-hotelliin on rakennettu kuormanhallinnointia ja sites.utu.fi-sivustojen kloonaustyökalu. Tämänkaltaiset työkalut helpottavat ylläpitäjien työtä merkittävästi: meillä on noin 300 webhotellia, 500 users.utu.fi-sivustoa, 300 blogit.utu.fi-blogia ja 600 sites.utu.fi-sivustoa. Esimerkiksi uusia sites.utu.fi-sivustoja tulee noin sata vuodessa. On siis suuri merkitys sillä, tapahtuvatko sivustojen päivitykset ja uusien teemojen käyttöönotot automaattisesti vai käsipelillä.
Microsoft 365-palvelujen käyttöönottoa🔒 varten annettava tietojen siirtämisen hyväksyntä on siirretty idm.utu.fi-palveluun, kun se aiemmin tehtiin intranetissä. Intraan on julkaistu Windows 11 -ohjeistus🔒 käyttöönottoa auttamaan. Jos et ole vielä päivittänyt yliopiston tietokoneeseesi Windows 11 -käyttöjärjestelmää, suosittelemme varmistamaan mahdollisimman pian, jatkuuko koneesi tietoturvallinen käyttö 14.10.2025 jälkeen.
Vierailijasopimuksista on laadittu raportti, josta näkee aktiiviset vierailijasopimukset ja niiden tyypit tiedekunnittain.

Yliopiston tekoälychat-palvelu🔒 julkaistiin kesän korvilla ja nyt palvelun käytöstä on saatu ensimmäiset tilastot. Palvelu on yliopiston henkilökunnan käytössä ja sitä kautta voi käyttää eri palveluntarjoajien kielimalleja. Eniten on käytetty OpenAI- ja Anthropic-malleja, kun taas Azuren käytön toivottaisiin lisääntyvän. Palvelua voi käyttää esimerkiksi eri mallien vertailuun, tekoälyyn tutustumiseen, tekoälyagenttien kehittämiseen sekä tietysti päivittäisen työn tukena.

UTUsigniin on tulossa uusi vaihtoehto allekirjoittamiseen. Allekirjoitusprosessin käynnistäjä voi jatkossa päättää, että allekirjoittamiseen vaaditaan tunnistautuminen sähköisellä henkilökortilla. Kirjaamolle on toteutettu Outlook-Asta-integraatio, joka nopeuttaa merkittävästi asiakirjapalveluiden työtä. Aiemmin asianhallintajärjestelmään on siirretty käsin sähköposteista yksitellen asiakirjat, niiden lähettäjät, otsikot, metatiedot jne. Outlook-lisäosan myötä nämä tiedot voi siirtää suoraan sähköpostista Astaan. Lisäosa voidaan jatkossa asentaa myös Astaa käyttäville valmistelijoille.

Prosessiautomaatiojärjestelmän playground on asennettu ja pilotoijien kokeiltavissa – tosin kokeilussa alkuun pääseminen voi olla ilman koulutuksia muutaman mutkan takana. Vaikka uusi prosessiautomaatiojärjestelmä onkin tuloillaan, niin vanhassa UTU Forms -järjestelmässä oleviin prosesseihin voi olla vielä tarve tehdä muutoksia. Nyt on toteutettu rekrytointiprosessin osaksi työsopimusten siirto Asta-asianhallintajärjestelmään.

Tiedonhallintatyöhön liittyen on laadittu excel-pohja auttamaan tiedonhallintalain mukaisessa prosessien kuvaamisessa. Tiedonhallintajärjestelmä Arkin etusivu on päivitetty.

Tapahtumahallintajärjestelmän korvaaminen etenee: testiympäristö on pystyssä. Uutta järjestelmää on päätetty käyttää myös henkilöstökoulutuksien hallintaan.
Kumppanuuksienhallintajärjestelmään on toteutettu sidosryhmäroolit-ominaisuus. Se näkyy esimerkiksi kontaktin tiedoissa näkyvänä uutena Sidosryhmäroolit-välilehtenä, josta näkee kontaktin joskus moninaisetkin suhteet Turun yliopistoon.

Kertakirjautumisjärjestelmän kirjautumissivun ulkoasua ollaan uudistamassa yliopiston uuden teeman mukaiseksi.
