Jakso 14: Alkuvuoden odotuksia ja tapahtumahallintaa tapahtumassa

Vuodesta toiseen huomaa, miten vauhti kiihtyy vuodenvaihdetta kohti kuljettassa. Tämänkertainen jakso alkaa 8.12.2025 ja kestää 6.3.2026 saakka. Ja vaikka mitä on tapahtumassa sen aikana!

Heti vuodenvaihteen jälkeen käytössämme on odotettu uusi tapahtumahallinnan järjestelmä Eve ja henkilöstökoulutusjärjestelmä PeTra🔒. Sanaleikkeihin mieltyneet keksinevät nopeasti, mistä nuo kaksi järjestelmää ovat nimensä saaneet 😊 Samassa yhteydessä heitetään hyvästit vanhalle kontaktienhallinta-Konstalle, joka vuosien saatossa on taipunut myös tapahtumahallinnan puolelle. Kehitteillä on myös ajatus juhlallisuuksien järjestämisestä tämän uskollisesti 2010-luvun alkupuolelta lähtien palvelleen ja kovasti tunteita herättäneen järjestelmän poistumisen kunniaksi.

Odotuksia on myös tekoälyn suhteen. Yliopiston suunnitelmia koottiin viime jaksossa tekoälykehityksen tiekartaksi🔒 ja ensimmäiset siihen kirjatut toteutukset saapuvat yliopistolaisten iloksi jo ennen joulupukkia. Intran tekoälyavustin julkaistaan aivan näinä päivinä. Onkin kiinnostava nähdä, mitä kaikkea yllättävää intrasta alkaa löytyä sen käyttöönoton myötä – tähän asti kun tiedon äärelle löytäminen on vaatinut milloin mitäkin kommervenkkejä.

Kovasti odotetaan myös sitä, että saamme chat.ai.utu.fi-palvelun myös opiskelijoidemme ja tutkijoidemme käyttöön – tässä jaksossa tapahtuu! Lisäksi joulupukin kontissa on tulossa tekoälypalvelimia omaan konesaliimme ja työn alla on yliopistolaisille palvelu, jota kautta sitä pääsee käyttämään. Koska haluamme edistää tekoälyn laajamittaista hyödyntämistä yliopistolla, valmistelussa on myös esimerkiksi lisäapuja agenttien käyttämiseen ja työkalu, jolla saman toimenpiteen saa näppärästi toistettua vaikkapa sarjalle dokumentteja.

Kiinnostava uusi avaus on myös tekoälyn avulla useampikielisten kokousten tukeminen. Yliopiston kollegioon ja hallitukseen valittiin syksyn vaaleissa ensimmäiset ei-suomenkieliset jäsenet ja vaikka kokoukset jatkossakin pidetään suomeksi, niin tavoite on löytää ratkaisu, jolla kokoukseen osallistuminen esim. reaaliaikaisen tekstityksen avulla on mielekästä. Toimielinten työtä saammekin kohtapuoliin seurata intraan rakennettavista julkaisukanavalaatikoista, joihin tiedot kokousasiakirjoista päivittyvät suoraan Astasta.

Paljon muutakin on tapahtumassa alkuvuoden aikana ja jo ennen vuoden vaihdetta: alta löydät perinpohjaisemmat suunnitelmat. Hiljalleen katseet kääntyvät jo kohti uutta vuotta, joten toivotellaanpa siis täälläkin kaikille blogin lukijoille hyvää uutta vuotta 2026!

Jakson 14 kehityskokonaisuudet prioriteettijärjestyksessä.
Jos haluat nähdä kuvan suurempana, niin zoomaa sivua isommaksi (esim. näppäinyhdistelmä Ctrl ja +) tai klikkaa kuvaa hiiren kakkospainikkeella ja valitse ”Avaa kuva…”

Jakson 14 suunnitelma

✅ = uskotaan, että saadaan valmiiksi; ⚡ = epävarmuuksia; ⛔ = ei toteudu tässä jaksossa

Digialustat ja -järjestelmät-ryhmät: Data, YPA, Strategia

Digiohjelma ⚡ Uuden digipalvelun käyttöönoton prosessin muotoilu ja rakentaminen prosessiautomaatiojärjestelmään
Prosessiautomaatio ✅ Tuotantoympäristön rakentaminen
✅ Toimintamallin ensimmäinen hahmotelma
⚡ Ominaisuuksien rakentaminen tuotteen valmistajan kanssa
✅ Loppukäyttäjän käyttöliittymän rakentaminen
⚡ Pilottiprosessien rakentaminen
⚡ DPIAn laatiminen
Riskienhallintajärjestelmien valinta ✅ DOKS: rekrytointiprosessiin liittäminen
✅ Työn riskien hallintajärjestelmä: hankinta ja käyttöönoton aloitus
Ryhmienhallinnan kehittäminen ✅ Kutsutaan koolle aloituspalaveri (kokonaiskuvan luominen) ja pari jatkopalaveria (toimenpiteiden muodostaminen)
Intranetin kehittäminen 2025-2026 ✅ Oma.utu.fi-profiilien siirto
✅Omat linkit ja työkalut
✅ Haun määrittely
⚡ Urlrewriter-uudelleenmietintä
✅ Sekalaiset muut tehtävät
Kumppanuuksienhallinta ✅ Sidosryhmäroolit: Toteutuksen yksinkertaistaminen, tuotavan datan muoto helpommaksi, Konstan profiilien tuonti tarpeen mukaan
⚡ Sidosportaali:
✅ Sähköpostin vaihdon vahvistus + duplikaattien siivous
⚡ LinkedIn-kenttä
⚡ Värien ja fonttien muutoksia
✅ Lahjoittajien tietovarastointegraatio: Dokumentaatio integraation toiminnasta CRM:ssä, integraation toteutus
✅ Automaattisten poistojen säilytysehtojen määritys
✅ Konstan profiilien talteenotto
⚡ Topi-datan toteutus ja tuonti: Mahdolliset hyödyt hankkeiden tuonnista www-sivuille, toteutuksessa ei duplikaatteja + järkevämpi tuonti
Tiedolla johtaminen ja raportointi ✅ Rekrytointiraportoinnin ensimmäinen versio testattavissa
⚡ Keskimääräinen valmistumisaika tavoiteaika-raportille
✅ Arvo-rajapinnan käyttöönotto
✅ Vierailijatunnus hyväksyjen suuntaan
✅ Vuosikelloraportti ToDon datasta
WWW-kehitys ✅ SEO-automaation käyttöönotto
✅ Yliopiston tiedeviestijöille käyttöön uusi Drupal-mediakirjasto / elementti rahoittajalogojen helpompaan lisäämiseen
✅ Traficomin saavuttettavuusraportin pohjalta korjaukset + vastine
⚡ Meltwater-feed Drupaliin
✅ Asta-upotukset
UTUpub-Converis-integraatio ✅ Nykyisen integraation korjaus
✅ Valmistautuminen kansalliskirjaston uuteen DSpace-versioon (rajapinta muuttuu), käyttöönotto huhtikuussa
Kulunvalvonta ✅ Henkilökortti myös kulkuavaimeksi?
✅ REST-rajapinnan toiminnallisuuksien selvittäminen
Primus-käyttäjätunnusuudistus ✅ Muutokset Primus-käyttötunnusten integraatioomme (Wilma-tunnuskäytäntöjen muutos)
Integraatioiden kehittäminen ✅ Päivitetään vanhalla tekniikalla olevat integraatiot
✅ Dokumentoinnin edelleen kehittämista
✅ Monitoroinnin lisäämisiä
Opintojärjestelmien integraatiot ✅ Avoimen yliopiston opintomaksun maksukirjauksen korjaus, kun opiskelija tulee mukaan varasijalta
✅ RiPa-opiskelijoiden synkronointi Pepistä Moodleen
Muuntaja – palvelun siirto uudelle palvelimelle ✅ Tarkoituksena on päästä eroon vanhasta palvelimesta
Tiedonhallinta ✅ Tiedonhallintamalli: KOTOn prosessien kuvaustiedot ja tietojen keräys + Tukikyvykkyydet: Digipalveluiden pilotit
✅ Arkin katseluoikeuksien rajaus
✅ Käyttöoikeudet: Taulukon yhteinen läpikäynti + tuleva jatkokehitys
✅ Integraatiot: Ulkoiset tietojärjestelmät, liittyvät integraatiokuvauksiin sekä tiedonhallintalain vaatimus. Määritelmä, mikä on ulkoinen tietojärjestelmä ja mitkä tietojärjestelmät ovat ulkoisia. Tietojärjestelmätaulukkoon viety ulkoiset tietojärjestelmät omana elementtinä eli rivinä.
Todo – tehtävienhallinta ✅ Saavutettavuusselosteen viimeistely
✅ Tietosuojailmoituksen lähettäminen tietoturvapäällikölle arvioitavaksi
✅ Ohjeistuksen parantaminen
✅ Kaikille hallintohenkilökunnan jäsenille oikeudet todoon
Uusi wiki-palvelu yliopistolaisten käyttöön ✅ Konseptiehdotus hallintoryhmälle
Puutarhalle uusi asiointijärjestelmä ✅ Järjestelmän valinta
Tapahtumahallinta ja henkilöstökoulutukset (CRM) ✅ Maksullisuus tuotantokäyttöön
✅ Ongelmia/korjauksia/kehitysehdotuksia
✅ Julkinen tapahtumien rajapinta käyttämään utu.fi:n tapahtumia
✅ Ohjeiden päivityksiä / muutospyyntöjä
✅ Saavutettavuusongelmien korjaukset
✅ PeTran raportoinnin suunnittelua
✅ Tapahtumahallinan järjestelmän yliheitto
EVE-CRM integraatio ✅ Integraation suunnittelu
Puro – Certian ostotilauslomake ✅ Raportin suunnittelua (Power BI tai tietovarasto)
✅ Autentikoinnin purkaminen Azuresta
Asta Astan julkaisukanavalaatikot:
✅ Hallituksen laatikko intraan ja internetiin
✅ Kollegion laatikko intraan
✅ Intran etusivulle tulossa rehtorin päätökset
✅ Työsopimuksen hännät
ALV Muutos ✅ Muutosten viimeistely ja tuotantoon vienti
Kyselyjärjestelmän kilpailutus ✅ Sopimus allekirjoitusta varten valmiina hankintapalveluissa tarkistettavana
Skypen korvaaminen ✅ Skypeä ollaan ajamassa alas. Selvitettävä, mitä kaikkea tulee tehdä, mm. viestintä, korvaavan järjestelmän selvittäminen ym. Palvelintiimi hoitaa tekniset asiat.
Projektijohto IT Pori ✅ Tilavarausjärjestelmän selvittäminen
KV-koulu ✅ Rakennus luovutettu Turun kaupungille, muutto aikataulussa. Palvelut voidaan lopettaa 1.1.2026.

Tutkimuksen IT -ryhmät: Laboratoriopalvelut, Tutkimusdata, UTUCRIS, Webhotelli

Tallennusratkaisut laboratorioissa ✅ Taltio-tilat laboratorioissa konseptin kuvaus ja tuotteistus
✅ Pilotointi tuotannossa
Näytteidenhallinnan järjestelmät -selvitys ✅ Soveltuvan ratkaisuvaihtoehdon tarvemäärittely ja suunnittelu
✅ Toteutuksesta sopiminen: tekninen korvaus – nykyisen järjestelmän modernisointi
⚡ Toteutuksesta sopiminen: käyttäjälähtöinen kehitys – laajennettu versio käyttäjien tarpeilla; yliopistotason alusta – modulaarinen ja skaalautuva yhteisratkaisu
Tutkimusaineistojen hallinta: Tutkimusaineistojen arkiston valmistelua ✅ Jatketaan tiedonkeruuta ja tarvekartoitusta
✅ Tarjouspyynnön laadinta ja kilpailutus, markkinavuoropuhelu, tietosuojavaikutusten ja tietoturvan arviointi ja vaatimusmäärittelyjen laadinta
✅ Kilpailutuksen valmistelu, tekniset vaatimukset
Tutkimustuotosten ja datanhallinnan ekosysteemin kuvaus ja kehitys ✅ Ekosysteemi- ja arkkitehtuurikuvausten tavoitteiden ja rajauksen tarkempi määrittely
✅ Luonnosten edistäminen
✅ Prosessiautomaatiotyökalun sovelluskohteiden kartoitus, esim. pilotointi aineistonhallintasuunnitelmat-teemasta
Tallennustilojen hallinta: Tallennustilojen hallintatyökalu Painotus kehityskohteiden tunnistamisessa ja suunnittelussa
✅  Yhtenä kehityskohteena levyoikeuksien hallinta Taltiomanagerilla. Käynnistetään suunnittelu, kuinka Taltiomanagerilla pystyisi automaattisesti, mutta tietoturvallisesti, muokkaamaan Taltio-tilojen levyoikeusryhmiä.
⚡ Levytilojen syöttö import-toiminnolla alkaa
Tutkimusdatan palvelut ja ohjeet intrassa ✅ Tutkimusdatan hallintaa koskevalle uudistetulle intrasivustolle sisällytettävien olemassa olevien sivujen lukitseminen ja kategorisointi. Nykyisellään 46 tunnistettua sivua
✅ Uudistetun sivuston ensimmäisen version julkaisu
Huomioidaan ylläpito- ja päivitystarpeet sekä käyttäjäpalaute
RRS-päätöksen toimenpiteet ✅ Tehdään RRS:n mukaan toimimisesta oletus, mutta tarjotaan mahdollisuus poiketa siitä (esim. kerrotaan mahdollisuudesta validointiviestissä), mikäli esim. kv-julkaisussa on mukana tahoja/maita, jotka eivät ole mukana strategiassa.
Tutkimusprojektien näkyvyys (research.utu.fi:ssä) ✅ Projektit-ominaisuuden tuotantoonvienti. Tuodaan tutkimusprojektit (Topista) näkyviin research.utu.fi-portaaliin, ajankohta tammikuussa, varaudutaan tukeen ja jatkokehitykseen kevään mittaan
UTUCRIS-ylläpito ja jatkuva parantaminen ✅ Pieniä parannuksia käytettävyyteen, mm. julkaisutiedonhallintaan
✅ Konsultin kanssa läpikäytävät kehityskokonaisuudet
✅ Aktiviteetit: ideaalitietomallin perusteella toteutusmahdollisuuksien alustava pohdinta
UGIS-kehitys ⚡ Demo-ympäristön korjaus ja vastaavat toimet tuotantoympäristöön (CentOSin vaihto toiseen), jotta kehitystyötä voidaan tehdä testaten – ei suoraan tuotantoon
✅ Laitosjohtajan näkymä ohjaajan sivulla -korjaus (tietosuojan varmistus)
✅ Vuosiseurantaan lisätään ohjaajalle vaihtoehto puollan / aktiivinen, mutta koeajalla
✅ Uusi csv-raportti: Väitöskirjatutkijat ohjelmittain
✅ Siirretään vuosiraportit ohjaajille luettavaksi
✅ Tohtorikoulutuksen digitalisaatio ja UGIS – 5v jatkokehityssuunnitelmat -työpaja
Tarkennetaan suunnittelupäivillä tavoitteet ja toteutusmahdollisuudet (prio 2-4):
⚡ Yhteentoimivuutta asianhallintajärjestelmän (Asta) kanssa voisi parantaa, mm. päätöspäivien vienti Asta -> UGIS,
⚡ Ohjaajien affiliaatiotiedot UGISiin
users.utu.fi-palvelun korvaaminen ✅ Kontaktoidaan jäljellä olevat asiakkaat
✅ Etsitään uusi koti kotihakemistoille
Webhotellin alustauudistus ✅ Siirretään loput (noin 10) sivustot kuberneteksen alle.

Opetuki

Kokouksen aikainen tekstitys ja kääntäminen ✅ Yliopiston toimielimiin (kollegio, hallitus, rehtori) on nimetty ensimmäiset ei-suomenkieliset jäsenet. Kokoukset pidetään jatkossakin suomeksi, mutta tukipalveluita täytyy kehittää niin, että saadaan esim. englanninkielinen tekstitys kokouksesta. Tutkitaan vaihtoehdot ja suunnitellaan toteutus.
AI toiminnallisuuksien testaaminen Moodlessa (2026 tarjolle) Tavoitteet: Kartoittaa ja löytää hyödylliset tekoälyratkaisut Moodleen. Ideoita:
✅ Tekstieditorin teksti-/kuvapromptaus opettajille (käyttöön/ei)
⚡ AI-tuutori (kaveri kurssin sisällön ymmärtämiseen)
⚡ AI-opettaja (opettajan tuki sisällön tuottamisessa)
⚡ AI-tukibottiratkaisu (Moodlen käytöntuki).
⚡ Käännöstyökalut
Fokus-Moodle-integraatio Tavoite: Pepissä opiskelijoille, opettajille ja ohjaajille näkyviin Moodlen edistymisen seurannan tuottama tilannekuva opiskelijan etenemisestä. Eteneminen:
✅ Tekninen toteutus
⚡ Pedagogisen käytännön muodostaminen analytiikan ympärille
Exam-omakonetentti ✅ Tavoite: Exam-tenttejä voi tehdä exam-tilojen lisäksi myös omalla koneella/it-luokissa. Opettaja voi päättää pidetäänkö tentti jossain opetustilassa/salissa tai vaikka kotona. Valvonta pitää tehdä silmämääräisesti.
Opetuen intrasivuston uudistaminen ✅ Opetuen intrasivuston uudistaminen tarpeiden mukaan. Uusi sivu käytössä tammikuussa samalla kun julkaistaan pedagogisen osaamisen kehittämisen sisällöt.
Selvitys: Zoom hybridiin siirtyminen ✅ Selvitys: Zoom hybridiin siirtyminen: Tietosuojaselvitykset, toiminnallisuuksiin tutustuminen, Echon käyttötapausten kuvaaminen ja käyttöaste -> selvitys mitkä toiminnot Zoom voisi hoitaa, kustannussäästöt, salien tekniikan yksinkertaistaminen, object tallennusalustan mahdollinen hyödyntäminen, muutokset käytössä, miinukset/plussat
Turnitin päivitys ✅ Testi- ja tuotantoympäristö asennukset ja testaus, rajapintojen päivittäminen
⚡ Ohjeistuksen päivitys ja tiedottaminen

Tekoäly

Chat.ai.utu.fi ✅ StudyChat-palvelun kuvaus ja lanseeraus + tuen koulutukset
✅ ResearchChat-palvelun kuvaus ja kanseeraus + tuen koulutukset
✅ SecureChat-palvelun kuvaus ja lanseeraus + tuen koulutukset
Paikallisen laskentakapasiteetin hyödyntäminen tekoälypalveluissa ✅ Paikallinen GPU-kapasiteetti on yliopistolaisten hyödynnettävissä
Laskentakapasiteetin hankinta paikallisten AI-palveluiden tarpeisiin ✅ Tuotantokelpoisen GPU-kapasiteetin hankinta, jonka avulla voidaan tuoda yliopiston käyttöön mm. paikallisia kielimalleja.
Selvitys ja toimenpiteet: AI Actin vaikutus agentteihin + FRIA-asetus ⚡ Selvitetään million AI Act edellyttää agentin tekijää toimimaan AI Actin näkökulmasta Providerina. Tehdään selvityksen pohjalta tarvittavat toimenpiteet.
Tekoäly yliopistolla – Tiekartta tavoitteille ja edistymiselle ✅ Kuvataan aikajanalla suunnitelma AI-asioiden edistämisestä.
Benchmarkkaus Suomen yliopistojen palveluihin ✅ Kokonaiskuva Turun yliopiston sijainnista korkeakoulujen tekoälykehityskartalla.
AI-portaali ✅ Tekoälysovellukset yhdessä paikassa (ai.utu.fi).
Monikanavainen GPT asiakaspalvelussa ✅ Nykyisen chatbot-toteutuksen kehittäminen AI-perusteiseksi, intranetin palvelukuvausten hyödyntäminen AI-chatin taustalle ja valmistelu muiden yksiköiden käyttöön
Tekoälyasiantuntijapalvelu tutkijoille ja tiedekunnissa – konseptointi ✅ Tunnustellaan tarvetta asiantuntijapalveluille tekoälyn hyödyntämiseksi tiedekunnissa ja tutkimushankkeissa, muotoillaan konsepti, joilla näihin tarpeisiin vastaavaa asiantuntijuutta voitaisiin tarjota, kartoitetaan samalla myös yliopistotason tekoälypalveluihin ja tarjottuihin työkaluihin kohdistuvia kehitystarpeita ja tutustutetaan yliopistolaiset paremmin CSC:n tarjoamiin tekoälypalveluihin.
Tekoälytyökalu esim. dokumenttien bulk-prosessointiin ✅ Keskustelevat tekoälypalvelut eivät sovellu hyvin sellaisiin käyttötapauksiin, joissa jokin prosessi olisi tarpeen toistaa monta kertaa. Tällaisiin käyttötarkoituksiin sopii bulk-prosessointityökalu, jolla voi suorittaa saman toimenpiteen esimerkiksi sarjalle dokumentteja.
Tekoälyratkaisujen ja -agenttien tarvekartoitus ja ideasta julkaisuun prosessin määrittely ✅ Tulevan kehityksen tueksi käyttäjien tarpeiden kartoittaminen ja kehitysideoiden kokoaminen. Digipalveluilta on toivottu tukea erityisesti agenttien kehittämiseen. Tarvitaan toimintamalli jolla saadaan hyviä ideoita tuotantoon.

Alustat ja tietoturva

Lokaalin kielimallin tarjoaminen ✅ Käyttöoikeuksiin liittyvä kehittäminen
Jatkuvuuden hallinnan auditoinnin toimenpiteet ⚡ Järjestelmien tärkeysluokittelun ja varmistustarpeiden selvittäminen omistajalta ja dokumentointi.
⚡ Suunnitellaan miten varmuuskopiointia kannattaa hoitaa
Tietoturvaohjelmistokehitys ✅ Tietoturvaohjelmistojen vaihtoehtojen testausta ja hankinta 2026 puolella.
Tiedonluokittelumallin toteutuksen suunnittelu ⚡ Hankkeen rajaus joulukuussa käytännössä ja kirjallisesti.
⚡ Tammikuussa asian vienti ohjausryhmiin, johtoryhmälle, sekä raportointi FUCIO:lle.
Kertakirjautumisen kehitys (SSO) ⚡ Microsoft Online -palvelujen kirjautuminen
⚡ Passkey-kirjautuminen
✅ Uusi teema käyttöön (ulkoasu ja käännös) joulukuussa 2025.
⚡ Horizon / O365: Kertakäyttöisten virtuaalityöasemien Office-tuotteiden SSO-selvitys     Kansainvälinen eduGAIN-kirjautuminen: Seamless Access (UGIS)
⚡ IDP-metadatojen sijainnit kuntoon (Shibboleth)
Uusi wiki-palvelu yliopistolaisten käyttöön ⚡ XWiki-oikeuksien testausta
⚡ Selvitetään voidaanko käyttää sub-wikejä ilman flavor-asennusta (helpottaisi ylläpitoa)
⚡ Wiki-alueen luonti automaatiolla
⚡ XWiki-konfigurointi
Digipalveluiden dokumentointialustan (wiki) kehittäminen ⚡ Ratkaisu linkkimigraatioon rakennemuutosten jälkeen
⚡ Scriptien ajotapa migraatioille ym.
⚡ Navigoinnin mukauttaminen
⚡ Ajastetut sivu-exportit
Tietoturvakoulutukset ja -tietoisuus ✅ Henkilöstön tietoturva- ja tietosuojakoulutusten valmistelu Moodleen (henkilöstökoulutusten alue)
⚡ Moodle-suoritusten integraatio tietovarastoon
MFA-käytön laajennus ⚡ Mahdollisesti satunnaisia palveluja.

HIT

PC-kilpailutus 2025/2026 ✅ Hankinnan läpivienti
BencHEIT 2025 ✅ Vuoden 2025 osalta IT-volyymien keruu loppiaisen jälkeen
✅ Tilinpäätöksen jälkeen SAP-datan läpikäynnin ja käsittelyn aloitus
IT Asset Managerin kehittäminen ✅ Elisa-liittymädatat
✅ MDM-laitteet (Mobiililaitteet ja Mac-tietokoneet): Apple- ja Android-laitteet
⚡ Opetusteknologialaitteet: lokaatiosynkin korjaus / olemattomien tilojen kirjaaminen manuaalisesti
MDM-järjestelmän uudistus ✅ Selvitys SaaS-ratkaisun vaatimuksista (DPIA, lisensointimallin uudistus)
⚡ Nykyisen tuotteen vaihto (vaihtoprojektin aikataulutus, lisenssityypin vaihto, migraation valmistelu vanhassa järjestelmässä)
✅ MDM-järjestelmän viestinnän ja läpinäkyvyyden kehittäminen
UTUShop-laskujen automaatio ✅ Tavoite, että talouden raporteille saadaan paremmin tiedot jyvitettyä ja valmisteltua automatisointien hyödyntämistä
+Chat-palvelun uudistus ✅ Nykyisen ihmischat-palvelun vaihdon suunnittelua ja vaihtoehtojen kartoitusta.
+RT6-version käyttöönotto ✅ Uuden RT-version käyttöönotto jakson aikana. Versiosta 5 versioon 6.

Opintojärjestelmät&IDM

Todistusten sähköistäminen osa II ✅ Muutokset todistuspohjiin testauspalautteen perusteella
✅ Tuotantoonvienti ja jälkiseuranta
Peppi-versiopäivitys 5.4 Hyöty: uudet ominaisuudet, esim. uusi avoimen ilmoittaumispalvelu ja rakennetaan pohjaa kansallisen kehityksen vaatimuksiin vastaamiselle (esim. Digivisio)
✅ Testaus testiympäristössä
✅ Korjaukset testauksen perusteella
✅ Tuotantopäivitys helmikuun alkupuolella
Abitti 2: TNK ✅ Tilanteen selvitys ja keskustelu TNK:n kanssa
⚡ Tarvittavat työt, jotta Abitti 2 on käytössä kevään kirjoituksissa
Peppi-kehitys ✅ Peppi-CATS -rajapinnan poimintamuutos
✅ Raporttien kehitystä: opinnäytteiden koontiraportti ja muutoksia 5-6 muuhun raporttiin
✅ User importer -sovelluksen komponenttipäivitys
✅ Suunnitellaan muiden omien komponenttien päivitys
⚡ Pohditaan avoimen yliopiston kanssa avoimen yo:n tarjonnan tuontia Pepistä www-sivuille
opas.utu.fi -palvelun uudistus ✅ Tuotannon yliheitto loppujen osioiden osalta
Koulutusanalytiikan edistämissuunnitelma ✅ Priorisointi ja etenemissuunnitelma koulutusneuvoston palautteen perusteella
✅ Olemassaolevien analytiikkatoteutusten kokoaminen yhteen
Digivisio ✅ Suunnitellaan sisäistä organisoitumista ja vastuunjakoja Digipalveluiden ja Koton välillä
✅ Ylläpidetään hankkeen kokonaistilannekuvaa
✅ Osallistutaan KOTI-hankkeen määrittelytyöhön ja seurantaan
✅ Seurataan opintoseteli-toiminnallisuuden kehitystä ja suunnitellaan omat muutostoimet opintosetelin suhteen
✅ Arvioidaan hankkeen esittämiä ”toiminnallisia muutoksia” ja suunnitellaan omat muutostoimet niiden suhteen
✅ Osallistutaan Opin.fi -jatkokehitykseen ja operointiin: In- ja nonformaalin sisällön syötön tuki ja ohjeet Opin.fi:hin ja uusien Opin.fi -versioiden testauksiin liittyvä työ
Koulutuksen alueen digitiekartta ja kokonaisarkkitehtuuri ✅ Työn suunnittelu
✅ Kehitystarpeiden kerääminen
IdM:n Ansible-kehitys ja palvelinmuutokset ✅ Jatkuu edelliseltä jaksolta: Konfiguroinnit ja testaus testiympäristössä, testauksen perusteella tehtävät muutokset, tuotantoon asennus uusille palvelimille ja ylihoiton koordinointi
IdM-kehitys DOT14 ✅ REST-käyttöönotto ja tutustuminen
⚡ Kartoitus eri digitaalisten palveluiden (TY) vaatimat oikeudet ja/tai käyttäjäryhmän jäsenyydet kirjautumisen sallimiseksi
⚡ Raportointiyhteistyö tulevaisuudessa tietovaraston ja IdM välillä.
⚡ Suunnittelu: työkalut tiedekunnille/hallinnolle vierailijasopimusten hallinnointiin
⚡ Prosessiautomaatiotyökaluun tutustuminen, testaus ja käyttöönottoon osallistuminen
⚡ Ohjeiden ja dokumentaation läpikäyntiä intranet/wiki
⚡ Tietomallin toteutus ja tekniset taulut tietokannassa
✅ IdM roadmap
✅ Sähköpostiosoitteet uuteen LDAP attribuuttiin kaikille henkilöille tietojennäkyvyyden parantamiseksi
✅ Sähköpostiosoitteiden vertailu järjestelmien välillä, koneelliset poistot ja IdM henkilöiden sähköpostiosoitteiden lähteenä.
Categories: Suunnittelupäivät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *