Poimintoja jakson 13 demotilaisuudesta
Jakson 13 demotilaisuudessa esiteltiin sitä, mitä kaikkea digiä aikavälillä 15.9.25 – 5.12.25 on toteutettu. Tässä poimintoja!
Oppiminen
Vevox-vuorovaikutusalustan🔒 pilotointi on käynnissä ja palveluun on liittynyt päivittäin parikymmentä uutta käyttäjää – yhteensä palveluun oli löytänyt demoajankohtaan mennessä 130 käyttäjää, suurimpana käyttäjäryhmänä lääketieteellinen tiedekunta. Vevoxilla voi tehdä esityksistä vuorovaikutteisia eli kerätä tapaamisen osallistujilta reaaliaikaisesti mielipiteitä, tehdä äänestyksiä ja esittää kysymyksiä. Kyselyt voi lisätä suoraan osaksi PowerPoint-esitystä🔒. Vevox on myös integroitu Moodleen🔒.

Demossa esiteltiin myös Howspacen🔒tekoälyominaisuuksia. Howspacen tekoälyominaisuudet mahdollistavat monikielisen vuorovaikuttamisen: käyttöliittymät ja käyttäjien eri kielillä lisäämät sisällöt kääntyvät automaattisesti käyttäjän valitsemalle kielelle. Lisäksi tekoälyllä voi Howspacessa jäsennellä kategorioita käyttäjien lisäämästä sisällöstä ja luoda kanban-tauluun kategorioista lappuja. Howspacen ja Moodlen välille rakennetun integraation avulla arvosanat siirtyvät Howspacesta Moodleen. Jakson aikana on myös testattu Moodlen tekoälyominaisuuksia. Tekoälytyökalut auttavat opettajia tekstien ja kuvien laatimisessa ja yhteenvetojen tekemisessä.

Ensimmäiset ei-opintopisteytetyt sisällöt on viety Digivisio-hankkeessa toteutettuun Opin.fi-palveluun. Palvelusta löytyy nyt valikoituja sisältöjä Sote-akatemialta, InFlames –lippulaivan tarjonnasta ja KKL:n palkitusta webinaarisarjasta.
Todistusten sähköistämisessä on jatkettu vaiheeseen kaksi. Sähköisiin tutkintotodistuksiin siirryttiin vuosi sitten ja nyt loputkin todistukset siirretään sähköiseen muotoon. Näitä ovat erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutukset, yleislääketieteen erityiskoulutus, erikoislääkärien lisäkoulutusohjelma, psykoterapeuttikoulutus, erilliset opettajan pedagogiset opinnot, erilliset erityisopettajan, monialaiset ja varhaiskasvatuksen ammatilliset koulutukset ja erikoistumiskoulutukset. Ensimmäinen testauskierros on nyt tehty ja työn alla on pääkäyttäjiltä testauksen aikana saatujen havaintojen purku ja niiden pohjalta tehtävät muutokset.
Opinto-opas on Peppiin kytketty palvelu, josta yliopisto-opinnoista kiinnostuneet näkevät yliopiston opintotarjonnan ja jossa tutkinto-opiskelijat voivat valita, mitä opintoja ottavat tutkintoonsa. Käyntejä opinto-oppaassa on vuosittain noin miljoona. Opinto-opaaseen on nyt rakennettu uusi Ristiinopiskelu-näkymä, josta muiden korkeakoulujen opiskelijat löytävät helposti opinnot, joita he voivat suorittaa Turun yliopistossa. Turun yliopisto on mukana useissa ristiinopiskeluverkostoissa ja niiden kautta myös Turun yliopiston opiskelijat voivat suorittaa opintoja muissa korkeakouluissa.

Kv-maisteriohjelmien hakemusten käsittelyn tukisovellukseen on tammikuussa käynnistyvää seuraavaa hakukierrosta varten toteutettu uusia ominaisuuksia: käsittelystatukset, hylkäyssyyt, hakemusten ja liitteiden vienti. Normaalikouluille on toteutettu salasanalausegeneraattori, johon voidaan viitata myös salasanaohjeissa.
Prosessiautomaatiojärjestelmään on alettu rakentaa pilottiprosesseja. Harjoittelusitoumus-prosessia on alettu mallintaa ja siihen liittyvää lomaketta on lähdetty päivittämään. UTUGradu/UTUKandi-prosessin mallinnus uuteen järjestelmään on aloitettu ja mukaan kehitystyöhön on otettu opinnäytetöiden ohjaajat ja tarkastajat. Osana kehitystyötä selvitetään mm. kyselyllä mielipiteitä prosessista ja missä prosessin vaiheessa menee eniten aikaa. Kyselyn suosio on onkin yllättänyt myönteisesti: demotilaisuuteen mennessä oli saatu jo sata vastausta, aihe siis kiinnostaa! Vastanneille kiitokset tosi hyvistä vapaamuotoisista palautteista ja kehitysehdotuksista! Suunnitelmissa on tehdä myös opiskelijoille vastaava kysely.

Tutkimus
Tutkimuksen hallinnan intranet-sivuja uudistetaan. Työpajoissa on hahmoteltu sitä, millainen intranet-sivusto palveliisi parhaiten tutkimusdatan hallinnan tukena koko tutkimusprosessin ajan tutkimuksen suunnittelusta sen valmisteluun, toteutukseen ja päätökseen. Tarkoitus on yhtenäistää ja selkeyttää kokonaisuutta tutkijan näkökulmasta.
Tutkimusaineistoarkiston nykytilan analyysi on valmistunut ja vaatimusmäärittely sekä markkinakartoitus ovat käynnissä.
UTUCris-tutkimustietojärjestelmän kehittäjät valmistautuvat projektien tuotantoon tuontiin. Lisäksi UTUCrisiin on lisätty julkaisun avoimuuden tiedot ja lehden lisäämisen yhteydessä voi tietoihin täyttää myös julkaisumaan.

Yhteiset palvelut
Tapahtumahallintajärjestelmä Eveä ja Henkilöstökoulutusjärjestelmä PetRaa🔒 ollaan ottamassa käyttöön: ohjeet on laadittu, käännös on tehty ja koulutukset ovat käynnissä. Kaikki henkilökuntaan kuuluvat voivat lisätä tapahtumia tapahtumahallintajärjestelmään. Www-sivuille on avattu tapahtumalomake, jolla sisällöntuottajat voivat tehdä tapahtumat nyt suoraan intraan – näin saadaan näyttävämmät ja tehokkaammin toimivat tapahtumailmoitussivut. Ratkaisu mahdollistaa myös esimerkiksi ”Sinua voisi kiinnostaa myös”-nostojen lisäämisen tapahtumailmoittautumisen yhteyteen eli kiinnostavan tapahtuman sivun kautta voi löytää muitakin kiinnostavia tapahtumia.

Yliopiston vaalit läpivietiin onnistuneesti ja edustajat uuteen hallitukseen ja kollegioon saatiin valittua – onnittelut valituille! Vuodenvaihteen arvonlisäverokantojen muutoksiin on valmistauduttu. ALV-muutos vaikuttaa yliopistolla esim. UTUShopiin sekä CampusSportin ja Certian järjestelmiin – sekä tapahtumahallintajärjestelmiin.
IdM-käyttäjätunnushallinnan palvelun käyttöliittymää on uudistettu: ulkoasua selkeytetty, se on päivitetty yliopiston uuden ilmeen mukaiseksi ja mobiilikäytettävyyttä on parannettu. Lisäksi on toteutettu tietovarastoraportti, josta näkee, mitä oikeuksia henkilölle on annettu tai otettu pois – tämä liittyy käyttövaltuushallinnan auditoinnissa havaittuihin kehitystarpeisiin. Samalla toteutettiin myös esihenkilöiden työtä helpottamaan raportti, josta näkee esihenkilön puoltamat vierailijatunnukset. Vierailijatunnusprosessia on myös alettu mallintaa prosessiautomaatiojärjestelmään. Konepellin alla hetuttomien tunnusten käsittelyä on sujuvoitettu eli tunnukset syntyvät nyt nopeammin. Uusi IdM-käyttäjätunnushallinnan sivu ja SSO-kirjautumissivu🔒 tulevat käyttöön joulukuun huoltoikkunassa.


Asta-asianhallintajärjestelmän yhteyteen on toteutettu työsopimuslomakkeiden arkistointi-integraatio ja todettu se toimivaksi. Vielä korjataan muutamia virheitä ennen automaattikäytön aloittamista. Tämän lisäksi demossa esiteltiin, kuinka Astan asiointipalvelussa täytetyn lomakkeen käsittely etenee: asiointipalvelusta lomake päätyy prosessin mukaisesti valmistelijoille, kokoushallintaan päätöksen tekemistä varten ja lopulta, kun käsittelijä merkitsee käsittelyn päättyneeksi, asiakas voi ladata valmiit asiakirjat asiointipalvelusta.

Kubernetes-klusteria on laajennettu ja siirretty alustalle lisää web-hotelleita (nyt siirretty 190/300). Tekoälypalvelimia on tilattu lisää, eli saamme piakkoin lisää paikallista GPU-kapasiteettia konesaliimme. PC-laitteiden kilpailutus etenee suunnitelman mukaisesti ja se julkaistaan loppiaisen jälkeen. Lääketieteellisessä tiedekunnassa on otettu käyttöön tiedekunnan pilottihankkeeseen liittyvä VR-ympäristö. IT-luokkia uusitaan mm. Teutorissa ja koneet tätä varten on tilattu.
Intraan on tulossa tiedon haussa avustava tekoäly-chatbot🔒. Demojen aikaan sitä testattiin ja ulkoasua viimeisteltiin – kun tätä luet, se on ehkä jo käytössä.
