Jakson 9 suunnittelupäivissä ihmisiä pöydän ääressä keskustelemassa suunnitelmista.

Jakso 9: uuteen lukuvuoteen (ja ottakaa käyttöön MFA!)

Uusi lukuvuosi on alkanut ja opiskelijat saapuneet kampukselle – varma syksyn merkki ja ihana piristys kampuselämään. Toista viikkoa on nyt seurattu uusien opiskelijoiden perehdyttämistä, avajaiskarnevaalihulinoita ja tutustumisbiletystä vielä aurinkoisen kesäisissä säissä. Suunnittelupäivissä opiskelijat olivat erityisesti mielessä MFA-näkökulmasta: lokakuun alussa ilman monivaiheisen tunnistamisen käyttöönottoa ei pääse enää kirjautumaan esimerkiksi Moodleen tai Examiin. Huoli on, että jos aktivointi jää tuohon lokakuun ensimmäiseen päivään, niin helpparin jonot yltävät kuukausia tuomiokirkolle asti. Kannattaa siis nyt hyvissä ajoin ottaa MFA käyttöön ja huolehtia, että kaverikin niin tekee.

Suunnittelupäivissä suunniteltiin nyt digitekemiset itsenäisyyspäivään asti. Jaksoon tulevien kehityskokonaisuuksien määrä pysyi edelleen suhteellisen kohtuullisessa, hieman reilussa 50 kappaleessa. Kiinnostuksella seuraamme, mihin suuntaan määrät kehittyvät. Kaiken kaikkiaan suunnittelussa oli vallalla tunnelma, että asiat kyllä hoituvat ja pitkään kaivattuihin kehitystarpeisiin saadaan vihdoin vauhtia uusien työntekijöiden ja vanhoilta vapautuneiden käsiparien myötä. Esimerkiksi prosessiautomaatiojärjestelmän suhteen pääsemme tässä jaksossa viimein kunnolla vauhtiin.

Tässä vielä muutamia terveisiä suunnittelijoilta:

  • Kumppanuuksienhallinnan ensimmäisen vaiheen käyttöönottorutistus luvassa. Viimeistään tässä vaiheessa on selvää, että kyse on ekosysteemistä: ei vain yksittäisestä järjestelmästä, vaan järjestelmäkokonaisuudesta ja tavasta toimia yhdessä.
  • Opin.fi-palvelu on tulossa vuodenvaihteen jälkeen – toivottavasti tiedekunnat innostuisivat viemään sinne muitakin kuin avoimen sisältöjä (esim. webinaareja ja podcasteja). Lisäksi mietitään, voitaisiinko 1000-tohtoria hanketta tukea luomalla sille oma tägi opin.fi:hin.
  • Projektit tekevät tuloaan UTUCRIS-kokonaisuuteen. Niitä on odotettu pitkään ja jos asiat etenevät suunnitellusti, niin ei pitäisi olla ongelmaa saada niitä Converiksen Research-portaaliin – www-sivuille sieltä sitten myöhemmin.
  • Web-hotellin teemoihin on tulossa yksiköille uusia mahdollisuuksia.
  • Moodleen tulee päivityksiä, joiden vaikutukset säteilevät muihinkin järjestelmiin – toivoaksemme niistä on iloa ja hyötyä! Lisäksi yritetään saada yhteistyön ja osallistamisen työväline yliopistolaisten hyödynnettäväksi.
  • Vierailijatunnusten myöntämiskäytäntöjä ja vastuita uudelleentarkastellaan yliopiston johdon pyynnöstä. Tästä voi tulla kysymyksiä tiedekuntiin, kun pohdimme yliopistolle parhaiten toimivaa ratkaisua.

Lisäksi muistutettiin, että huumori on osa kampuselämää ja lähetetiin iskälle ja äiskälle terveiset!

Jakson 9 suunnitelma

✅ = uskotaan, että saadaan valmiiksi; ⚡ = epävarmuuksia; ⛔ = ei toteudu tässä jaksossa

ID Epic Featuret Tavoitteet/hyöty
0 Digiohjelma ✅ Strategiatyö: vuoden 2025 painopisteet, digipalvelujen rooli ja tulevaisuuden tavoitetila yliopistossa
✅ Ylläpitotyön näkyväksi tekeminen POC
Yliopiston ja digipalvelujen toiminnan ja tavoitteiden selkeyttäminen ja työhyvinvoinnin kehittäminen
1 MFA ✅ MFA käyttöön: MFA-kirjautumisen pakotus ja Seafile SSO/MFA
✅ MFA-menetelmien poisto itsepalveluna
✅ eduVPN käyttöön
Suojataan yliopistoa. Mahdollistetaan itsepalvelua.
2 RedHateistä luopuminen ✅ siirretään vanhat rajapinnat uuteen ympäristöön Saadaan Redhatit ajettua alas. Pakko tehdä jatkuvuuden näkökulmasta. Saadaan rajapintoihin dokumentaatiot ja helpompi jatkokehitys,
3 Tiedolla johtaminen ✅ Opintopisteraportoinnin julkaisu
✅ Panos/tuotos -mittarien määrittely, kysely raportoinnin tarpeista tulossa syksyllä. Talous edistää raportointia omiin tarpeisiin
✅ Tila-datasetin viimeistely ja validointi
✅ Kandipalaute-rajapintaan perehtyminen
⚡ Kandipalaute datasetin toteutus
Yliopiston päätöksenteossa ja johtamisessa tarvittava tieto on helposti saatavilla ja oikeaan aikaan käytettävissä.
4 Prosessiautomaatio ✅ Testataan seuraavat tuotteet: Kofax, Mendix, Outsystems, Camunda, Retool, IBM, Appian, Windmill, Red Hat, N8N Tuote valittu jakson loppuun mennessä
5 Tohtorikoulun digitalisaatio ✅ Tekninen alusta vuosiseurannan toteuttamiseen:
– UGISiin toteutettu vuosiseurantaominaisuus ei toiminut kunnolla ja se tarvitsee korjausta.
– Tehdään myös plan B, jolla tarpeen tullen Webropolilla kerätyt vastaukset saadaan vietyä UGISiin koneellisesti.
– Tohtorikoulutuspilotin väitöskirjatutkijoille oma seurantatyökalu UGIS-portaaliin.
– Keskusteltu myös: utu:n ulkopuolisten kirjautuminen UGIS-portaaliin (ohjaajat ja seurantaryhmän jäsenet).
UGIS- järjestelmä tukee väitöskirjaohjaajia ohjaustyössä tarjoamalla työkaluja mm. edistymisen seurantaan vuosittain.
6 ThinClient-kisa ✅ VDI-palveluiden laitteiden hankintakanava kuntoon: markkinakeskustelut, määrittelyt, tarjouspyyntö, kilpailutus Toimivat laitteet
7 ToDon käyttöönotto ✅Featuret:
– Viestintä Kanbanin käyttäjille
– Ohjeistus siirtymisestä ToDohon
– Onko mahdollista siirtää Kanbanista taulu ToDohon
– Ohjeistuksen viimeistely ToDon käyttöön
– Mahdollinen viestintä uuden tehtävänhallintatyökalun käyttöönotosta
– Keskustelu helpparin roolista
– Helpparin ohjeistus
Kanbanista luopuminen, kustannussäästöt
8 Peppi-versiopäivitys 5.x ✅ Asennukset testiympäristöön
✅ Raporttipalvelulla tuotettujen kokonaisuuksien päivitys Opensearch-muutoksen vuoksi
✅ Servicemix -> Karaf -siirtymän vaikutusanalyysi
✅ Testauksen aloittaminen
Laajahko teknologiapäivitys -> teknisen velan maksu. Uusia ominaisuuksia ja bugikorjauksia.
9 IdM-kehitys DOT9 ✅ LakeWiki IdM-sisällön tarkastus, muutokset, korjaukset ja arkistointi
✅ Ohjelmistopäivitykset mm.
⚡ idm.utu.fi ulkoasu parannuksia.
⚡ Henkilön tietojen poistot
✅ IdM käyttäjätietojen käsittelyn looginen kuvaus
✅ Vierailijatunnuskäytäntöjen parantaminen
10 Astan julkaisukanava ✅ Innofactorilta lisätietoja toteutuksesta
✅ Asta muuten: Versionpäivitys ja asioinnin käyttöönoton viimeistely
Astan kautta on mahdollista julkaista asioita www-sivuille
11 UTUCRIS ja Tutkimustietovaranto ✅ 1. VIRTA-lukurajapinta siirtyy TTV:hen (= muutos huomioitava Tietovarastossa)
✅ 2. Converis-kehitystä: Organisaatiohallinta-uudistuksen loppuun vienti (HR-import toimintaan); DOI-REST CrossRef -rajapinnan käyttöönotto; järjestelmän hidastelun selvitys; projektit-ominaisuuden uudelleenaloitus
1. Pakko hoitaa. VIRTAan raportoidaan mm. OKM:ää varten kaikki tutkimusjulkaisut ja vastaavat (= €€€++).
2. HR-import on pakko korjata. CrossRef-rajapinta helpottaa julkaisujen kirjaamista. Converis kyykkää herkästi pienestäkin määrästä hakuja, ja esim. hakukoneet tekevät siten käytännössä tahatonta DOSsausta viikottain. Projektien tuonti Converikseen mahdollistaa niiden yhdistämisen tutkijoihin / osallistujiin ja sitä kautta projektien esiin tuomisen henkilöiden profiileissa (research.utu.fi ja www.utu.fi). Projektien näkyminen on tärkeää tutkijoille, koska joissain tapauksissa jo pelkkä projektiin osallistuminen (saati sellaisen johtaminen) on meriitti.
12 Data ja raportointi ✅ Henkilöstölistaus turvallisuushenkilöille -raportti testattavissa
⚡ Valmius hakea tarvittaessa tietoja tohtorikoulutuspilotin raportointitarpeita varten
⚡ Rekry OKM-raportointi: Mahdollistetaan tutkintotietojen vertailu hakemustietojen ja Mepcon välillä
Moninaisia raportteja erilaisiin tarpeisiin
13 SSO-kehitys ✅ M365:n ja Viiman siirto Keycloakiin
✅ Keycloak v26
⚡ SAML-metadatojen hallinnan kehittäminen
Parempi tietoturva ja käyttökokemus. Ajantasainen SSO. Palvelujen parempi hallinta.
14 Jatkuvuusauditoinnin toimenpiteet ✅ Toimenpiteiden toteuttamisen organisointi
15 Pakotetarkastusjärjestelmä ✅ Käyttöönoton valmistelu
16 Tekoäly POC: Tarjotaan generatiivisen tekoälyn palveluita keskitetysti
✅ 1. chat.ai.utu.fi pilotointi
✅ 2. Moodlen tukibotin pilotointi
✅ 3. Intran tukibotin pilotointi
✅ 4. Turun yliopisto ohjeistus tekoälyn käytöstä väitöstutkimuksessa
⚡ (Litterointityökalun lanseeraus, jos se saadaan GPU:lle käyntiin ja käyttäjärajaukset toteutettua)
1. Saadaan yliopistolaisille keskitetysti maksettu pääsy erilasille generatiivisen tekoälyn alustoille. Mahdollistetaan kokeilut ja  tuetaan työkalujen arkipäiväistymistä.
2.-3. Ohjeiden saaminen on helppoa ja selkeää. Ei tarvitse ottaa yhteyttä tukeen.
4. Väitöstutkkija ja -ohjaaja tietää miten tekoälyä saa ja kannattaa hyödyntää.
17 Oppimisanalytiikka ⛔ 1. Oppimisanalytiikkatyöryhmän ja digiohjausryhmän priorisoimat kehityskohteet.
⛔ 2. Toteutetaan ensimmäinen raportti data-altaasta: yhdistelmä exam-, moodle- ja peppidatasta.
✅ 3. Analytiikkatyökalut moodlessa: Kohortit ja mRaportointi)
⛔ 4. Data-altaassa olevan Moodledatan hyödyntäminen
1. Ensimmäinen pilotoitava raportti valmis 2025 alussa.
2.  Opettajat osaavat hyödyntää Moodlen analytiikkatyökaluja
3. Eri ryhmät voivat tarkastella Moodle-tapahtumia osana oppimisanalytiikan raporttinäkymiä. Tuottaa mahdollisesti lisätietoa esim. opintojenohjaukseen.
4. Mahdollista saada raportteja joissa näkyy myös opiskelijoiden edistyminen kurssin aikana (tehtävä suoritettu jne.)
18 Tallennustilojen hallinnan kehitys ✅ Lomakkeen käyttäjälistan populointi – frontti tekemättä
⚡ Logit (Splunk)
✅ Tilauslomakkeen RT-lähetyksen testaus
⚡ Bugikorjaukset
✅ Lomakkeen ohjeistukset
⚡ Olemassa olevien tilavarausten vienti alustettu (import-kelpoinen excel valmis)
Tallennustilojen hallintaa ja seurantaa tukeva työkalu.
19 Integraatioiden hallinnan kehittäminen ✅ Integraatioiden dokumentointi: saadaan ongemien selvittämiseen tarvittavat tiedot paremmin dokumentoitua
✅ Integraatioiden monitorointi: selvitetään vaihtoehtoja
✅ Henkilötietojen liikkuminen integraatioissa: sovitaan miten ja mihin kuvataan, aloitetaan kuvaukset
Parempi vikatilanteista toipuminen, parempi näkyvyys aineistoon
20 Kumppanuuksien hallinta ✅ Käyttöönottoon valmistautuminen ja käyttöönotto loka-marraskuussa (alumnit CRM:ään, uutiskirje ja Sidos-portaali) Yliopistolla on käytössään järjestelmä kumppanuuksien hallintaan
21 Verkkolahjoitukset ✅ Käyttöönotto ja vanhan lahjoituslomakkeen sulkeminen
22 Dentalia rakennuksen yhteinen IT-ohje TY:n ja ÅA:n välillä ✅ Ohjeen laatiminen Synergiaedut, tilasäästöt
23 Dentalia rakennuksen varausjärjestelmä, jota jokainen rakennuksen käyttäjä pystyisi käyttämään. ✅ Dentalia rakennuksen varausjärjestelmä, jota jokainen rakennuksen käyttäjä pystyisi käyttämään. Asian periaatteellinen sopiminen. Asian valmistelu siten, että jonkinlainen ratkaisumalli olisi yhdessä sovittu. Suunnittelija tarvitsee rakennushankkeen tilasuunnittelua varten tiedon, että tällainen yksi yhteinen varausjärjestelmä onnistuu – vaikuttaa tilasuunnitelmaan. Etsitään vastuullinen päällikkö vetämään tätä!
24 WWW-facelift ✅ Uudistetaan www.utu.fi / Drupalin fronttia viestintä- ja mainostoimistovetoisesti:
– Työpajasuunnittelu​ ja projektiryhmän organisoituminen
– Visusuunnitelma ja leiskat valmistuvat vasta jakson loppupuolella.
– Kartoitetaan ennen visusuunnitelman valmistumista: Pääpolkujen sisältö , elasticsearch haun parantaminen, osiokohtaiset hakukoneet, ajankohtaisviestinnän sisältötyypit, mosaiikkikuvat ja AVIF, laadunhallintaa jossain määrin
Jalostetaan yliopiston verkkosivujen sisältöä ja rakennetta North Patrolin raportin pohjalta -> viestinnän ja prosessien edistäminen.
25 Asset Managerin käyttöönotto (SnipeIT-käyttöönotto) ✅ Laitteiden ja ohjelmistojen keskitetty tietovaranto: sijainnit, opetusteknologiarekisteri, tuotantoympäristö, lisenssit Parempi käsitys laitteista ja ohjelmistoista. Mahdolliset optimoinnin kautta tulevat säästöt.
26 Digivisio ✅ Opin.fi -käyttöönottotyöt: oppijanumero henkilökunnalle, testitunnukset, siirtyneen datan tarkastelu ja muutostarpeiden suunnittelu
✅Opin.fi käyttöönottosuunnitelma: TY tarpeet ja suunnitelmat syksylle
✅Viestintäsuunnitelma
✅Pilotti 3.0 kehitystyö: työryhmän muodostaminen, osallistujien kartoitus
✅Kokousten aikataulutus ja valmistelu
Erityisesti avoimen yliopiston tarjonta esillä valtakunnallisessa järjestelmässä. Tuotantokäyttöön keväällä 2025.

TY:n eri yksiköiden kanssa pilottien ja sisältöjen kehittämistyötä aivan uudesta kulmasta > Opin.fi palvelusta uudenlaista näkyvyyttä ja hyötyä eri puolille taloa.

27 Yhteistyön ja osallistamisen välineet ✅ Yliopistolle tarvittaisiin yhteistyön ja osallistamisen väline, joka täyttäisi sekä opetuksen että kehittämisen ja ulkoisen yhteistyön tarpeita. Yksi väline ei voi täyttää kaikkia tarpeita ja käyttötapauksia, joten kohdennetaan välineen valinta siten, että keskeisimmät tarpeet täyttyisivät. Vuoteen 2025 mennessä valitaan pilotoitava tuote, jonka käyttö voisi sitten laajeta yliopiston laajuiseksi kampuslisenssiksi. 1. Käytettävissä digitaalinen alusta tapahtumien, webinaarien ja työpajojen fasilitointiin ja startegatyön tyyppisiin tarpeisiin ((Miro, Padlet, ConseptBoard, Mural, FigJam tmv.)
2. Opettajilla/tapaamisten järjestäjillä työkalu osallistujien aktivointiin ja vuorovaikutuksen lisäämiseen (Miro, Howspace,  Mentimeter, Anwergarden, Vevox Screen.io tmv.)
28 Rancher replatforming ✅ Testiklustereiden yliheitto Päivitetty teknologia-alusta
29 Kv-maisterihaun sovelluksen kehitys ✅ Toteutettujen ominaisuuksien viimeistely ja testaus
✅ Käytöstä sopiminen koulutusohjelmien kanssa
✅ Tuotantovalmius seuraavalle hakukierrokselle
Hakemusten käsittelyn tehostuminen
30 Windows 11 käyttöönottovalmistelut Windows 10 → 11 siirtymän valmistelu:
⚡ – Windows 11 24H2 (julkaistaan lokakuussa?)
✅ Windows 11 -asennukset
✅ Windows 10 → Windows 11 -päivitykset (Software Center)
✅ Toimivat asetukset ja ohjelmistot
✅ Tuki- ja asiakasohjeet
Pysytään tuetuissa Windows-versioissa. Käyttökokemuksen parantaminen.
31 Aineistoinventaari ja metadata-alusta Aineistoinventaari:
✅ Päivitetty versio viety tuotantoon.
✅ Käyttöasteen lisäystä tukevien toimien käynnistys.Metadata-alusta:
✅ Ratkaisuvalinnan lukitseminen ja jatkotoimien määrittely.
Aineistoinventaari: Pidetään yllä rekisteri henkilötietoa sisältävistä tutkimusaineistoista

Metadata-alusta: Mahdollistetaan tutkimusaineistojen metatietojen kirjaaminen yliopiston omaan tietokantaan/alustaan. Vaatimusmäärittely on valmit ja vaihtoehdot esitelty.

32 Peppi-integraaiot ✅ 1. Yksilöllinen järjestely Examissa – prosessin suunnittelu
✅ 2. Tutkia ratkaisuja Peppi-Echo – tilavarausten integraatiolle (vaihtoehtoja, Pepin tietokantaa, rajapintoja)
1. Opiskelijoista, joilla on oikeus yksilölliseen tentin järjestelyyn (pidennetty tentti, juomapullo jne..) tiedot Examiin valmiiksi (vs. opiskelija selittää syyt jokaiselle opettajalle jokaisen tentin kohdalla)

2. Tehdään varaus Pepin kautta opetustilaisuuksia varten eri Echo luentosaleihin (Echo-alue luodaan Pepin tietojen pohjalta). Näihin eri ajankohtiin pyydetään Echo tallennus, suoratoisto tai tallennus & suoratoisto. Tilavarauksien tiedot ja ajankohdat välittyvät Echoon

3. Rajapintojen testaus (mm.ElasticSearch kättävien) Peppi-versio- päivityksen yhteydessä

33 Työsopimuslomakkeen muutokset ✅ Aiemmin olemassa olleiden rajapintojen uudelleenrakennus: eRekrystä työpaikkojen tietojen tuonti ja vanhojen työsopimusten automaattitäyttö
34 Webhotellin alustauudistus ja teemauudistus ✅ Webhotel 2.0 viimeistely
✅ Hankalampien (esim. vanha PHP) sivustojen siirto uuteen webhotelliin
✅ Teemauudistus: Mallielementit jakopalveluun, teeman gitlab lataus ja testaus, ohjeet sivuston tekijöille ja päivittäjille (teksti + opasvideot), teeman alatunnisteen korjaus, teeman käyttöönotto ainakin sites.utu.fi:ssä, koulutukset ja workshopit ”päälle”
Webhotellin uusi versio helpottaa ylläpitoa ja turvaa jatkuvuuden.

Uusi teema virkistää visuaalista ilmettä ja tarjoaa paremmat mahdollisuudet luoda nykyaikaisia sivustoja.

35 Kemikaalitietokannan uudistus ✅ Raporttikäyttöliittymä Toolsiin, kemikaalien siirto inventoriosta toiseen Toolsiin, tarratulostus
36 Moodlen kehittäminen ✅ Opettaja/opiskelija – roolien siirto Echoon
Moodlen kirjautumisen ja ulkoasun parantaminen:
✅ 1. Yksinkertaistettu kirjautumissivu ja etusivun selkeyttäminen
✅ 2. Moodlen kirjautumistapojen kehittäminen Mpass, EduGAIN (⛔ tunnuksen itse luonti, google-kirjautuminen)
✅ 3. Parannetaan Moodlen saavutettavuutta: Brickfield-plugiin tutustuminen
⛔ 4. Vuorovaikutuksen parantaminen Moodlessa uusilla plugineilla ja ohjeistuksilla
✅ 5. Moodlen ja Pepin kurssikategorioiden harmonisointitarpeen selvitys
✅ 6. Tuetaan Moodle-kurssin automatisointeja: ohjeistukset ja perehdytykset
✅ 7. Moodle-Echo – integraation kehitys TinyMCE editor (⛔ non-editing teacher / student – roolit Echoon)
Vähentää manuaalista työtä Echo:n puolella, käyttäjät pääsevät automaattisesti Echoon oikealla roolilla
1. Käyttäjien helpompi valita oikea kirjautumistapa
2. Moodle avautuu laajemmalle käyttäjäkunnalle. Vierailija- ja erillistunnusten (mm. norssit) luontitarve vähenee.
3. Saavutettava Moodle
4. Mahdollista lisätä vuorovaikutusta Moodle-kurssin sisällä
5. Kurssit on helposti löydettävissä
6. Massakurssien ohjaaminen ei vaadi mahdottomasti työtä
7. Päivitetään Moodlen tekstieditori Echo-yhteensopivuudella
37 UTUkandi / UTUgradu kehitys ✅ Opiskelijan opiskeluoikeustiedot lomakkeelle suoraan Pepistä
⛔ Muistutusviestit keskenjääneistä UTUKandi ja UTUGradu-prosesseista.
⚡ PDF/A-muuntajan päivitys?
Datan laadun ja käyttäjäkokemuksen paraneminen. Prosessin tehostaminen.
38 Näytteidenhallinnan järjestelmä ✅ PowerFreezerin korvaaminen ChemInventoryllä: suunnitellaan jakson aikana miten ChemInventory soveltuu PowerFreezerin korvaajaksi sitä käyttäville yksiköille ja toteutetaan siirtymä (metabolomiikka käyttää jo) Luovutaan vanhasta järjestelmästä, saadaan näytteet hallintaan ja tietoturva kuntoon.
39 Tietoturvakoulutus ✅ Selvitetään mitä tietoturvakoulutusten käyttöönotto ja suorittamisen seuranta edellyttää, sekä miten koulutus toteutetaan ja kenen toimesta. Tietoturvariskien vähentäminen.
40 Henkilöstökoulutukset CRM, tapahtumanhallinta ⚡ Tehdään käyttöönoton valmistelua siinä tahdissa, mitä muilta kehityskokonaisuuksilta (kumppanuuksienhallinta, uutiskirje) jää aikaa Korvaava järjestelmä poistuvan tilalle
41 Tiedonhallinta ✅ Korkeakoulutuksen viitearkkitehtuuri (HERM) UTU:n tiedonhallintamallissa: alustava suunnitelma mallin käyttönoton etenemisestä
✅ Järjestelmien kriittisyysluokittelu (asia otettu tiedonhallinan ohry:n seurannan alle, tarkentuu vielä millä kokoonpanolla työtä lähdetään edistämään)
✅ Johtajatiedot Arkissa: selvitetään mahdollisuuksia, hyötyjä. Mihin kaikkeen Arkki taipuu, mihin kaikkeen se on järkevä valjastaa
Tiedonhallintalaki: tiedonhallintamallityön edistämistä

Tiedonhallintalain mukaiset vaatimukset.

Tiedon turvaaminen, tietojärjestelmien vakaus ja häiriötilanteisiin varautuminen

Auttaa ymmärtämään järjestelmien välisiä suhteita ja datan liikkumista. Vikatilanteissa, esim väärän tiedon tallennus, voi nopeuttaa asian selvittelyä.

Manuaalisen päivitystyön vähentäminen?

42 Flywire-maksujärjestelmä ⚡ Käyttöönottoon liittyvä selvitys rajapintojen käyttämisestä
43 Puro-ostotilauslomakejärjestelmä ⚡ Päivitykseen valmistautuminen
44 SAP Analytics Cloud ✅ Ensimmäiset toteutukset otetaan käyttöön
45 Datanhallinnan työkalujen ja palveluiden kehittäminen ✅ Kierros yksiköissä: verkostoitumista, tarvekartoitusta, olemassaolevien palveluiden esittely
✅ Kokonaisuuden kuvausta (liittyy DataUTU-uudelleenorganisoitumiseen)
✅ MyResearchData-sivuston viimeistely
Tarjotaan tutkijoille datanhallinnan työkalut ja palvelut, jotka muodostavat selkeän kokonaisuuden ja kattavat tutkimuksen koko elinkaaren.
46 Integraatiot ⚡ Converis-UTUPub -yhteyden toimivuus: odottaa Kansalliskirjastossa tehtävää alustapäivitystä – jakson 9 aikana päästään korkeintaan mahdollisesti vilkaisemaan testipuolta
47 Opintojaksopalaute ✅ Osallistuminen prosessityöhön ja tuotevertailuihin
✅ Etenemissuunnitelma
Opintojaksopalaute on yliopistotasoinen mittari, jonka prosessien ja työkalujen harmonisointi olisi tärkeää. Tällä hetkellä kerätään hyvin eri tavoin.
48 UTUsign väitöskirjatutkijoille ⚡ Aineistokyselyn ja integraation päivittäminen vierailijasopimukset huomioiden
49 Doodlesta luopuminen ✅ Selvitetään onko  järkevä vaihtaa Doodle johonkin toiseen vastaavaan järjestelmään ja vaihdetaan se jos on Päällekkäisyyksien poisto
50 EC2U ✅ Opintotarjontatieto-rajapinnan parannukset
⚡ Hankkeen muut tehtävät tarpeen mukaan
Hankkeen tavoitteiden toteuttaminen
51 Lukujärjestysoptimointi Tarkentuu Tarkentuu
52 Projektijohto etäpaikkakuntien IT-muutoksiin ✅ Palveluiden jatkuvuuden varmentaminen ja kehittäminen Sujuva arki
Categories: Suunnittelupäivät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *