Jakso 12: Kesälläkin tapahtuu yhtä sun toista

Lyhyestä virsi kaunis. Kesäjakso käynnistyi 16.6. ja päättyy 12.9. Lomat hidastavat tahtia, mutta paljon tapahtuu kesälläkin ja heti lukuvuoden käynnistyttyä. Itse seuraan erityisen kiinnostuneena yliopiston tekoäly-chatpalvelun (chat.ai.utu.fi:n) julkaisua ja prosessiautomaatiojärjestelmän käyttöönoton ensimmäisiä askelia. Ja nyt – hyvää kesää kaikille!

Epicit priorisoituina ryhmittäin

Jakson 12 suunnitelma

✅ = uskotaan, että saadaan valmiiksi; ⚡ = epävarmuuksia; ⛔ = ei toteudu tässä jaksossa

Epic Toimenpiteet

Tekoäly-ryhmä

chat.ai.utu.fi ⚡ Tietosuojavaikutusten arviointi (DPIA)
⚡ Julkaisu ennen juhannusta
Monikanavainen GPT asiakaspalvelussa ✅ Intranetin chatbotin korvaaminen tekoälypohjaisella ratkaisulla
⛔ Puhelu-AI
⛔ Tiketin(sähköpostin)käsittely-AI
Microsoft Copilot for Microsoft 365 -tuotteiden haltuunottoa ✅ DPIA:n valmistelu
Moodle-kurssi Microsoft 365 Copilot -hankinnoille ✅ Koulutus sen varmistamiseksi, että palvelun käyttäjät osaavat käyttää palvelua lainmukaisesti tietosuoja- ja tietoturvariskit huomioiden
Tarvekartoitus: millaisia tekoälyratkaisuja kaivataan ✅ Järjestetään yliopistolaisille ideatyöpajoja ja herätellään keskustelua AInspiraatiossa
✅ Tunnistetaan digipalveluissa kohdat, joita tekoälyllä voitaisiin parantaa ja kootaan digipalvelulaisten ideoita wikiin
Kielimallien käyttö omalla koneella ✅ Edistetään oppimismielessä ja jatketaan, kun yliopiston tarpeen selvinneet
CSC:n tekoälypalvelut tutkijoille ⚡ Digipalveluille perehdytys ja ohjeistus helpdeskille
Transcribe.utu.fi:n kehitys ⚡ Aikaleimat tekstiin

Digialustat- ja järjestelmät-ryhmät: Data, YPA, Strategia

UTUKandi ja UTUGradu-raportit ✅ UTUKandi kandien arvioinnit-raportti testattavissa
✅ UTUGradu gradujen arvioinnit-raportti korjattu ja käyttökunnossa
Tiedolla johtaminen ✅ Arvo-rajapinnan hankinta kandipalautetietoja varten
Api-python palvelimien integraatioiden siirto uudelle Ubuntu-palvelimelle ✅ Palvelimien integraatioiden siirto
Primus-tunnusten muutoksen selvittely ✅ Tunnusten muutos on tulossa syksyllä. Nykyistä tilannetta selvitetään tässä jaksossa
Muutos Exam- ja Moodle- arviointiprosesssiin ✅ Erottaa hyväksytty ja hylätty pohjasuoritus
Muutos Exam ja Moodle- arviointisiirtoon ✅ Suoritusta ei saa siirtää valmistuneelle opiskeluoikeudelle
Peppi-Echo sähköpostivastaanottajien lisäys ✅ Lähetetään posti Peppi-Echo-varauksesta muillekin kuin varaajalle
Drupal-koulutuksen suunnittelu ✅ Edistetään viestinnän kanssa uudistettua Drupal-koulutusta
✅ Jaetaan koulutus kahteen moduuliin
Astan kehitys ✅ Dynastyn Outlook Add-in: testiä vaille valmis
✅ Työsopimuslomakkeen arkistoinnin toteutus
Tiedonhallinta ✅ Tiedonhallinnan prosessit: pilottiprosessit
✅ Käyttöoikeuksien kuvaustyö jatkuu
✅ Riskienhallinta-moduuliin tutustuminen
Flywire ✅ SAP-integraatio
Todo-tehtävänhallinta ✅ Ohjevideoiden luominen
✅ Saavutettavuusselosteen laatiminen
Astan käyttöönotto Digipalveluissa ✅ Työpajat jatkuvat
Henkilöstökoulutuksen tietojärjestelmäkehitys ✅ Konstan poistuessa uuden järjestelmän valinta tai vertailun tekeminen
Digiohjelma ✅ Yliopiston muutosjohtamisen kehittämiseen osallistuminen: Digipalvelujen muutoshallinnan kehittäminen – tehtävien määrittely; Tiku-toiminnan uusista muodoista päättäminen; Rehtoraatin ja johtajien Todo-koulutus; Palvelukartoitukseen osallistuminen
Prosessiautomaatiojärjestelmän käyttöönotto ✅ Projektin organisoituminen
✅ Yhteistyön käynnistäminen toimittajan kanssa
✅ Kehitysympäristö (dev/playground)
✅ Teknisen alustan/arkkitehtuurin rakentaminen
⚡ Testiympäristö
⚡  Pääsynhallinnan rakentaminen
✅ Pilottiprosessien valinta ja organisointi
Tapahtumahallinta ja henkilöstökoulutukset ✅ Indicon edistäminen: mm. testiympäristön pystytys, maksurajapinnan, luokittelurakenteen ja tapahtumatyyppien ja kerättävien tietojen määrittely
✅ Henkilöstökoulutukset: järjestelmän valinta
Kumppanuuksienhallinta ✅ Sidosryhmäroolit: ensimmäinen versio helposti laajennettavista rooleista kontakteille
✅ Alumnidatan siivousta
✅ Lisenssien käytön tarkennukset ja dokumentointi
✅ Dynamicsin tallennustila: järkevä tapa seurata kapasiteettia ja lisätilan tilaukset sekä kustannusten jako
✅ Muut ylläpitotyöt, uutiskirjelähetykset ja datan tuonti
⚡ Varmuuskopiot (epävarma aikataulu): mitä ja miten otetaan talteen Dynamicsista
✅ Sidosportaali: Uusi teema ja LinkedIn-profiilin kenttä
⚡ Sidosportaali: sähköpostivahvistus

Tutkimuksen IT -ryhmät: Tutkimusdata, UTUCRIS, Webhotelli

Tutkimusaineistoarkisto ✅ Viitearkkitehtuurisynteesin luonti – selvitetään mm. hankkeen kannalta hyödylliset osiot AVOTT-, DATA- ja Digitaalisen kulttuuriperinnön viitearkkitehtuurista
Tallennustilojen hallinta: Tallennustilojen hallintatyökalu ✅ Olemassa olevien Taltio-tilojen tietojen sisäänvienti
✅ Kieliversioiden implementointi
Tallennustilojen hallinta: Tallennusratkaisut (esim. laboratorioissa) ✅ Taltio-tilojen käyttö yhteiskäyttöisiltä tietokoneilta (esim. laboratoriossa instrumenttien ohjauskoneet): tarkennetaan suunnitelmaa
Kemikaalien ja näytteiden hallinta: Näytteidenhallinnan järjestelmät ✅ BTK:n näytteiden hallintaan tarvitaan PowerFreezerin korvaavaa järjestelmä, johon ChemInventory ei BTK:lle soveltunut: selvitetään lisää vaihtoehtoja
⚡ Pakastimille ja niiden sisällöille tarvitaan tietokanta mm. turvallisuussyistä
Projektit Converikseen ✅ Topista tulevien projektien osalta: roolit, lomakkeet, portaalin näkymät, integraatiot
✅ Vapaamuotoiset projektilomakkeet
Webhotellin alustauudistus ✅ Tuotantoon vienti hallitusti
✅ ACME toteutus varmenteille
UTU teema ✅ UTU teema ohje/koulutuspaketin viimeistely
✅ Teeman korjauksia, mm. yliopiston uudet värit ja fontit käyttöön
✅ Teeman käyttöönotto
Oppimisen IT
Moodlen kehittäminen ✅ Versiopäivitys
✅ Kirjautumistapojen kehittäminen
✅ Etusivun päivittäminen ja kirjautumistapakäyttöliittymä
✅ Kurssipohjat ja arviointiasetusten päivittäminen
UTU AI -ohryn toimeksianto: tekoäly opiskelijoiden suoritusten arvioinnissa ✅ Intran ohje, miten tekoälyä saa hyödyntää opiskelijoiden suoritusten arvioinnissa
Selvitys: Tekstitykset, käännökset ja simultaanitulkkaus – tekoälyn hyödyntäminen ✅ Tehdään aiheesta ”monikielisyys ja tekoäly” blogi- ja uutissarja ja julkaistaan ensimmäinen osa
Vevox-pilotointi (tapaamisen aikainen vuorovaikutustyökalu) ✅ Pilotti 1.6.2025-31.8.2026: koulutukset, testaaminen ja käyttökokemusten kerääminen
✅ Elokuussa ensimmäisten integraatioiden selvitys, mm. Moodle
Pepin ja Moodlen kategorioiden yhdistäminen ⛔ Jaksoon 13
Moodle-AI-tukibotin jatkokehitys: Mediamaisterien helppisivut ✅ Hyödynnetään tukibotissa Mediamaisterin helppimateriaaleja
Valmistelu: Digipedagogiset koulutukset ✅ Tulossa 2025-2026 opetuen klinikoita ja lyhyitä zoom-tilaisuuksia eri aiheista sekä Digivision koulutukset yliopistolaisten hyödynnettäväksi: aikataulutus, paikkojen varaaminen, kampanjasuunnitelma ja toteutusten valmistelu

Opintojärjestelmät&IdM

Peppi-kehitys ✅ Uuden ilmeen mukaiset otteet ja todistukset käytössä lukuvuoden 25-26 alusta
✅ Raporttikehitystä
✅ Atomi II -projektin aloitus
✅ Exam-Peppi -integraation parannuksia (2 tikettiä)
✅ Datapäivityksiä tietokanta-ajoina
opas.utu.fi-palvelun kehitys ✅ Testaus (HIT)
✅ Testaushavaintojen perusteella tehtävät muutokset/korjaukset
✅ Tuotantovalmiuden saavuttaminen
Opinto-oppaan kehitys ✅ Komponenttipäivitykset tuotantoon
✅ Ilmepäivitys
✅ Ominaisuuskehityksen aloittaminen
Digivisio: tulevan työn jäsentäminen ✅ 1. DV- ja Opin.fi -kehittämistyön uuden organisaation laatiminen
✅ 2. DV-työryhmien viestintäväylien tarkastelu ja jatkokehittäminen
✅ 3. TY:n sisäinen viestintä ja Opin.fi -palvelun jalkauttaminen
✅ 4. In- ja non-formaalien sisältöjen palveluun viemisen valmistelu
✅ 5. Muutosfoorumien aikataulutus, osallistujien kartoitus ja kutsujen lähettäminen
✅ 6. Muutosfoorumien jälkikeskustelujen aikataulutus ja kutsut
✅ 7. DV Opin.fi ohjausryhmän jäsenehdokkaan nimeäminen
✅ 8. Opin.fi analytiikkatyökalun käyttöönotto ja uuden datan hyödyntämisen suunnittelu
✅ 9. Ohjeistus – miten viedään sisältöä opin.fi:hin
Kv-maisteriohjelmien käsittelyn tuki ✅ Valitaan kehityskohteet jaksolle 13
IdM:n Ansible-kehitys ja palvelinmuutokset ✅ Ansiblointi jatkuu seuraavalta jaksolta
IdM-kehitys ✅ Palvelinten asennus ansibloinnin valmistuttua
✅ idm.utu.fi:n ulkoasu
✅ Tietojen luovutuksen hyväksyntä
✅ REST-käyttöönotto ja tutustuminen
⚡ IT-käyttöehdot
⚡ Käyttövaltuushallinnan jatkotoimet
✅ IDMgroups AD-ryhmien siivoaminen
✅ Kartoituksen valmistelu: eri digitaalisten palveluiden (TY) vaatimat oikeudet ja/tai käyttäjäryhmän jäsenyydet kirjautumisen sallimiseksi
✅ Toimeksiantojen käytön selvitys
✅ Raportointiyhteistyö tulevaisuudessa tietovaraston ja IdM:n välillä
✅ IdM-palveludashboard-suunnittelu
✅ Ohjeiden ja dokumentaation läpikäyntiä (intranet/wiki)
IdM-roadmap ⚡ Jatkuu edelliseltä jaksolta

Henkilökohtainen IT

Windows 11 ✅ Group Policy-asetukset,
✅ Image- ja ohjelmistosäädöt,
✅ UTU Windows 11 (VDI),
✅Classroom VDI
 EntraID/SP/IDM -hyväksyntä ✅ EntraID Connect-säännöt,
✅ tiedotus,
✅ ohjeet,
✅ lanseeraus
IT Asset Managerin kehittäminen (Snipe-IT) ✅ AD-konetiedot
✅ MDM-laitteet (Mobiililaitteet ja Mac-tietokoneet)
✅ Opetusteknologialaitteet
✅ Ohjelmistot ja lisenssit
Virustorjunnan kehittäminen ✅ Perehtyminen w/ pilveen ja policy manageriin
✅ Migraatiosuunnittelu
UTUshop-kehitys ✅ Custom-tuotteen lomakkeelle uusi ALV 0% -syöttökenttä ja liitteen lisääminen Custom-tuotteelle
✅ UTUshopin ostoskorin, tilaushistorian ja -vahvistuksen layoutin korjaaminen
⚡ Uusien palvelinten käyttöönoton aloittamista
Request Tracker-kalenteri ✅ Asennus testipuolelle
✅ Testaus
✅ Asennus tuotantoon
✅ Kalenterimoduulin käyttöönotto (työvälineet työmatkalle)

Tietoturva, alustat

Kertakirjautumisen kehitys (SSO) ✅ Microsoft Online -palveluja varten AD FS -proxytyksen selvittämistä.
✅ Loginv2-kirjautumisteeman valmistelu (UTU-ulkoasu, käännös).
✅ SeamlessAccess: UGIS ja Moodle
✅ Keycloakin päivitys kesäkuun huoltoikkunassa
MFA käytön laajennus ✅ MFA-reset: Virheiden käsittely
Categories: Suunnittelupäivät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *