Poimintoja jakson 12 demotilaisuudesta

Kesän aikanakin tapahtuu yhtä ja toista – tässä poimintoja siitä, mitä digikehitystä meillä on tehty kesäkuukausina!

Oppiminen

Pepin tiedoista on laadittu uusia raportteja, mm. hyväksiluettujen opintopisteiden koontiraportit. Lisäksi on laadittu vuosittain tehtävän toiminnan tarkastelun tueksi raportteja siitä, kuinka paljon ohjaajat ohjaavat kanditöitä (graduista on jo aiemmin toteutettu vastaava raportointi).

Moodlen versio on päivitetty, arvioiden viemistä Moodle-kursseilta Peppiin on hiottu ja ohjeita viilailtu yliopiston uuden teeman mukaiseksi. Moodlen kirjautumissivu uudistettiin tavoitteena selkeyttää kirjautumista. Samalla mukaan tuli mahdollisuus kirjautua Moodleen peruskouluissa (ja siten harjoittelukoulussamme Turun normaalikoulussa) käytössä olevalla MPASSid-kirjautumisella. Siirtymäaikana nykyiset opiskelijat, jotka ovat jo saaneet erillistunnuksen, käyttävät Moole external account -kirjautumista.

Moodlen kirjautumissivu. Vasemmalla on otsikolla "Select your login method" tarkemmin kerrottu eri kirjautumisvaihtoehdoista ja oikealla on napit, jotka johtavat eri kirjautumisvaihtoehtoihin.
Moodlen kirjautumissivua selkeytettiin ja uutena kirjautumistapana mukaan tuotiin MPASSid-kirjautuminen.

 

Tekoälyä hyödyntävä Moodle-avustajabotti on työn alla. Sitä voi kokeilla UTU Chatissä🔒, josta se löytyy mallivalikosta Agents-kohdan alta nimellä Moodle Help. Selvityksessä on myös Moodlen tekoälytoiminnallisuuksien hyödyntäminen ja se, miten Moodleen voitaisiin tuoda tekoälybottiavustin.

Opas.utu.fi-palvelua on korjailtu ja uusi versio on menossa tuotantoon lokakuun huoltoikkunassa. Uusina ominaisuuksina palveluun tuodaan säätietoja ja Föli-tietoja.

Vevox-palvelua pilotoidaan, nyt tarkastelussa erityisesti kirjautumiset ja integraatiot.

Yliopistoteemainen Vevox-sivu, jossa QR-koodi ja jossa osallistujia on pyydetty kuvailemaan yhdellä sanalla, millä mielellä suuntaat viikonlopun viettoon. Sanapilvessä on vastauksia, mm. innokkasati, lämpimin ja odottava.
Vevoxia voi käyttää tilaisuuden osallistujien aktivoimiseen, esimerkiksi sanapilvien kokoamiseen.

 

Opin.fi:n Dashboard-analytiikkapalvelu on alkanut toimia. Jatkossa palvelusta saadaan monipuolista dataa kävijöistä, sisällöistä yms. Kaikilla korkeakouluilla on pääsy toistensa tietoihin.

Tutkimus

Tallennustilojan hallintatyökalu Taltio Managerin🔒 kehitys jatkuu: uutena ominaisuutena omistaja ja yhteyshenkilöt voivat pyytää muutoksia tallennustilan voimassaoloaikaan. Olemassa olevia levytiloja syötetään järjestelmän kautta hallittavaksi. Siirrettyjen levytilojen omistajille lähtee järjestelmästä sähköpostiviesti, jossa heitä pyydetään päivittämään tallennustilan voimassaoloaika.

Näkymä TaltioManagerista. Taustalla himmennettynä tallennustilan tiedot ja etualalla popup-ikkuna, jossa voi muokata levytilan voimassaoloaikaa. Kentät: vanha voimassaolo, uusi voimassaolo ja selite voimassaolon muutokseen.
Taltio Managerissa tallennustilan omistaja voi nyt muokata tallennustilan voimassaoloaikaa.

 

Projektitietojen välitys TOPIsta UTUCrisiin etenee. TOPIsta ollaan tuomassa sinne syötetyt projektien tiedot ja UTUCrisissä voidaan sen jälkeen täydentää näitä tietoja, esim. liittämällä ihmisiä projekteihin. Tiedot tulevat näkyviin UTUCrisiin (research.utu.fi) ja mahdollisesti myöhemmin myös www-sivuille. UTUCrisin puolen lomakkeet ja tarvittava automatiikka on nyt valmis. Tuotantoonvienti on suunniteltu loppuvuodelle – tällä ennakoidaan esim. kykyä hoitaa tukipyyntöjä: tarvittavat käsiparit ovat nyt syksyllä kiireisiä lukuvuoden aloituskiireissä.

Tutkimusaineistoarkisto-projekti käynnistyi kesällä. Diginäkökulmasta siihen tehtiin pohjatiedoiksi viitearkkitehtuurien kartoitus ja synteesi. Työskentely jatkuu näiden pohjalta. 

Yhteiset palvelut

Web-hotelliin on rakennettu kuormanhallinnointia ja sites.utu.fi-sivustojen kloonaustyökalu. Tämänkaltaiset työkalut helpottavat ylläpitäjien työtä merkittävästi: meillä on noin 300 webhotellia, 500 users.utu.fi-sivustoa, 300 blogit.utu.fi-blogia ja 600 sites.utu.fi-sivustoa. Esimerkiksi uusia sites.utu.fi-sivustoja tulee noin sata vuodessa. On siis suuri merkitys sillä, tapahtuvatko sivustojen päivitykset ja uusien teemojen käyttöönotot automaattisesti vai käsipelillä.

Microsoft 365-palvelujen käyttöönottoa🔒 varten annettava tietojen siirtämisen hyväksyntä on siirretty idm.utu.fi-palveluun, kun se aiemmin tehtiin intranetissä. Intraan on julkaistu Windows 11 -ohjeistus🔒 käyttöönottoa auttamaan. Jos et ole vielä päivittänyt yliopiston tietokoneeseesi Windows 11 -käyttöjärjestelmää, suosittelemme varmistamaan mahdollisimman pian, jatkuuko koneesi tietoturvallinen käyttö 14.10.2025 jälkeen.

Vierailijasopimuksista on laadittu raportti, josta näkee aktiiviset vierailijasopimukset ja niiden tyypit tiedekunnittain.

Aktiiviset vierailijasopimukset. Yhteensä niitä on 1115 kpl. Eniten lääketieteellisessä tiedekunnassa ja vähiten oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Eritelty myös sopimustyypit: eniten on EDU-tyyppisiä sopimuksia, vähiten STAFF-tyyppisiä ja EXT-tyyppiset siinä välissä.
Uuden vierailijasopimusraportin avulla voi tarkastella tiedekuntien vierailijasopimuksia ja vierailijasopimusten tyyppejä tarkemmin.

 

Yliopiston tekoälychat-palvelu🔒 julkaistiin kesän korvilla ja nyt palvelun käytöstä on saatu ensimmäiset tilastot. Palvelu on yliopiston henkilökunnan käytössä ja sitä kautta voi käyttää eri palveluntarjoajien kielimalleja. Eniten on käytetty OpenAI- ja Anthropic-malleja, kun taas Azuren käytön toivottaisiin lisääntyvän. Palvelua voi käyttää esimerkiksi eri mallien vertailuun, tekoälyyn tutustumiseen, tekoälyagenttien kehittämiseen sekä tietysti päivittäisen työn tukena.

Kolme diagrammia. Ensimmäisessä kuvattu käyttöpäiviä/kk, toisessa uusia käyttäjiä/kk ja kolmannessa quotan käyttö/kk. Kaikki osoittavat rauhallista kasvua elokuuhun asti, jolloin määrät ovat moninkertaistuneet.
Tekoälychat-palvelu julkaistiin juuri ennen juhannusta, jonka jälkeen käyttäjämäärä ja käyttö ovat moninkertaistuneet. Diagrammit on luotu syyskuun alkupuolella, joten palvelun syyskuun käyttö ei näy vielä niissä kunnolla.

 

UTUsigniin on tulossa uusi vaihtoehto allekirjoittamiseen. Allekirjoitusprosessin käynnistäjä voi jatkossa päättää, että allekirjoittamiseen vaaditaan tunnistautuminen sähköisellä henkilökortilla. Kirjaamolle on toteutettu Outlook-Asta-integraatio, joka nopeuttaa merkittävästi asiakirjapalveluiden työtä. Aiemmin asianhallintajärjestelmään on siirretty käsin sähköposteista yksitellen asiakirjat, niiden lähettäjät, otsikot, metatiedot jne. Outlook-lisäosan myötä nämä tiedot voi siirtää suoraan sähköpostista Astaan. Lisäosa voidaan jatkossa asentaa myös Astaa käyttäville valmistelijoille.

UTUsignissa popup-ikkuna, jossa otsikko "Valitse pyynnön tyyppi" ja alla teksti: "Minkälaisen pyynnön haluat lähettää". Alla nappeina valinnat: allekirjoitusprosessi ja henkilökorttiprosessi.
UTUsignissa voi jatkossa valita allekirjoituspyyntöä lähettäessä, käytetäänkö allekirjoittamiseen tuttuun tapaan UTU-tunnuksia tai PIN-koodia vai henkilökorttia. Nappien tekstit tulevat vielä vaihtumaan tässä esitetystä.

 

Prosessiautomaatiojärjestelmän playground on asennettu ja pilotoijien kokeiltavissa – tosin kokeilussa alkuun pääseminen voi olla ilman koulutuksia muutaman mutkan takana. Vaikka uusi prosessiautomaatiojärjestelmä onkin tuloillaan, niin vanhassa UTU Forms -järjestelmässä oleviin prosesseihin voi olla vielä tarve tehdä muutoksia. Nyt on toteutettu rekrytointiprosessin osaksi työsopimusten siirto Asta-asianhallintajärjestelmään.

UTU Formsin rekrytointiprosessin Hyväksyjän allekirjoitus -lomakesivu. Sivulla pyydetään hyväsyjältä kuittaus sopimuksen hyväksymisestä, siihen kirjataan päivämäärä ja allekirjoittajan nimi. Ylhäällä on oranssi nappi "Rekrytointiasia Astassa" ja alhaalla "Allekirjoita"-nappi.
Kun työsopimusta luodessa kirjataan lomakkeelle rekrytoinnin asiatunnus ja linkki, niin allekirjoittajat pääsevät tutustumaan rekrytointiasiakirjoihin suoraan työsopimuksesta. Lisäksi kaikki työsopimukset liitteineen siirtyvät automaattisesti arkistoitavaksi Astaan metatietoineen, kun prosessi on päättynyt.

 

Tiedonhallintatyöhön liittyen on laadittu excel-pohja auttamaan tiedonhallintalain mukaisessa prosessien kuvaamisessa. Tiedonhallintajärjestelmä Arkin etusivu on päivitetty.

Excel, jossa on sarakkeissa otsikot: elementin nimi, prosessin kuvaus, yhteyshenkilö, vastuuhenkilö (titteli) jne. ja pystysarakkeissa Perustelut sarakkeen tietosisällölle ja Testikuvaus prosessista. Pakolliset solut on merkitty oranssilla taustavärillä ja uudet/muokatut sarakkeet sinisellä.
Excel-pohja, joka auttaa tiedonhallintalain mukaisten prosessikuvausten laatimisessa.

Tapahtumahallintajärjestelmän korvaaminen etenee: testiympäristö on pystyssä. Uutta järjestelmää on päätetty käyttää myös henkilöstökoulutuksien hallintaan.

Kumppanuuksienhallintajärjestelmään on toteutettu sidosryhmäroolit-ominaisuus. Se näkyy esimerkiksi kontaktin tiedoissa näkyvänä uutena Sidosryhmäroolit-välilehtenä, josta näkee kontaktin joskus moninaisetkin suhteet Turun yliopistoon.

Näkymä CRM-järjestelmästä, jossa näkyy sidosryhmäroolit-välilehti avattuna ja sen sisällä henkilön hierarkkisesti järjestettyjä sidosryhmärooleja. Lisäksi kuvan päällä vielä hierarkkinen listaus erilaisia sidosryhmärooleja: dosentti, emeritusrehtori, kunniatohtori, vuoden alumni, yliopiston hallitus jne.
Sidosryhmäroolit-välilehdellä näkee hierarkkisesti aseteltuna henkilön suhteet yliopistoon. Oikeassa ruudussa katsaus erilaisiin rooleihin hierarkiassa.

 

Kertakirjautumisjärjestelmän kirjautumissivun ulkoasua ollaan uudistamassa yliopiston uuden teeman mukaiseksi.

Yliopiston uuden teeman mukainen kirjautumissivu. Taustalla vihreää, jossa on hieman vaaleammalla vihreällä yliopiston soihtu. Oikealla mobiilikokoon skaalattu kirjautumisikkuna.
Esimakua kirjautumissivun uudesta ulkoasusta.
Categories: Luokittelematon

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *