Poimintoja jakson 13 demotilaisuudesta

Jakson 13 demotilaisuudessa esiteltiin sitä, mitä kaikkea digiä aikavälillä 15.9.25 – 5.12.25 on toteutettu. Tässä poimintoja!

Oppiminen

Vevox-vuorovaikutusalustan🔒 pilotointi on käynnissä ja palveluun on liittynyt päivittäin parikymmentä uutta käyttäjää – yhteensä palveluun oli löytänyt demoajankohtaan mennessä 130 käyttäjää, suurimpana käyttäjäryhmänä lääketieteellinen tiedekunta. Vevoxilla voi tehdä esityksistä vuorovaikutteisia eli kerätä tapaamisen osallistujilta reaaliaikaisesti mielipiteitä, tehdä äänestyksiä ja esittää kysymyksiä. Kyselyt voi lisätä suoraan osaksi PowerPoint-esitystä🔒 Vevox on myös integroitu Moodleen🔒.

Kuvassa näkyy PowerPoint-esitys, jossa on otsikkona kysymys "Jos saisit teleportata itsesi mihin tahansa juuri nyt, minne menisit?" Kalvon oikeassa reunassa on kuva laiturista ja merivedestä ja vasemmalla neljä vaihtoehtoista valintaa: Etelän rannoille, Mökille järven rantaan, Lähimpään raitolaan ja Taikisin sänkyyn. Vaihtoehtojen alla näkyy palkit, joissa myös on prosenttiosuus, kuinka moni niitä on äänestänyt. Sivussa näkyvissä muissa kalvoissa on osallistumisohjeet ja mahdollisuus seurata äänestystuloksia.
Vevox-äänestyksen voi liittää PowerPoint-esityksen osaksi siten, että osallistumisohjeet, kysymykset ja reaaliaikaisesti päivittyvät tulokset ovat osa esitystä.

 

Demossa esiteltiin myös Howspacen🔒tekoälyominaisuuksia. Howspacen tekoälyominaisuudet mahdollistavat monikielisen vuorovaikuttamisen: käyttöliittymät ja käyttäjien eri kielillä lisäämät sisällöt kääntyvät automaattisesti käyttäjän valitsemalle kielelle. Lisäksi tekoälyllä voi Howspacessa jäsennellä kategorioita käyttäjien lisäämästä sisällöstä ja luoda kanban-tauluun kategorioista lappuja. Howspacen ja Moodlen välille rakennetun integraation avulla arvosanat siirtyvät Howspacesta Moodleen. Jakson aikana on myös testattu Moodlen tekoälyominaisuuksia. Tekoälytyökalut auttavat opettajia tekstien ja kuvien laatimisessa ja yhteenvetojen tekemisessä.

Kuvassa näkyy Moodlen käyttöliittymä. Otsikko on "Edit settings" ja sen alla valikko, jonka otsikko on "General". Sen alla on tekstikenttä, jonka nimi on Assignment name ja tekstikenttää on syötetty "1 AI tehtävä". Sen alla on Description-kenttä, jossa on kenttä tekstin kirjoittamista varten. Tekstieditorissa on työkaluja, kuten muotoilu- ja lisäystoimintoja, joista hiirellä avattuna on valikko, jossa on vaihtoehdot "AI generate text" ja "AI generate image". Sivun oikeassa reunassa on hallintatyökaluja, kuten "Turn editing on" ja "View as Student".
Jakson aikana testattiin Moodlen tekoälyominaisuuksia. Niiden avulla opettajat voivat laatia tekstiä tai kuvia kursseille.

 

Ensimmäiset ei-opintopisteytetyt sisällöt on viety Digivisio-hankkeessa toteutettuun Opin.fi-palveluun. Palvelusta löytyy nyt valikoituja sisältöjä Sote-akatemialta, InFlames –lippulaivan tarjonnasta ja KKL:n palkitusta webinaarisarjasta.

Todistusten sähköistämisessä on jatkettu vaiheeseen kaksi. Sähköisiin tutkintotodistuksiin siirryttiin vuosi sitten ja nyt loputkin todistukset siirretään sähköiseen muotoon. Näitä ovat erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutukset, yleislääketieteen erityiskoulutus, erikoislääkärien lisäkoulutusohjelma, psykoterapeuttikoulutus, erilliset opettajan pedagogiset opinnot, erilliset erityisopettajan, monialaiset ja varhaiskasvatuksen ammatilliset koulutukset ja erikoistumiskoulutukset. Ensimmäinen testauskierros on nyt tehty ja työn alla on pääkäyttäjiltä testauksen aikana saatujen havaintojen purku ja niiden pohjalta tehtävät muutokset.

Opinto-opas on Peppiin kytketty palvelu, josta yliopisto-opinnoista kiinnostuneet näkevät yliopiston opintotarjonnan ja jossa tutkinto-opiskelijat voivat valita, mitä opintoja ottavat tutkintoonsa. Käyntejä opinto-oppaassa on vuosittain noin miljoona. Opinto-opaaseen on nyt rakennettu uusi Ristiinopiskelu-näkymä, josta muiden korkeakoulujen opiskelijat löytävät helposti opinnot, joita he voivat suorittaa Turun yliopistossa. Turun yliopisto on mukana useissa ristiinopiskeluverkostoissa ja niiden kautta myös Turun yliopiston opiskelijat voivat suorittaa opintoja muissa korkeakouluissa.

Opinto-oppaan Ristiinopiskelusivu, jossa aluksi teksti: "Turun yliopisto on mukana useissa ristiinopiskeluverkostoissa, mikä tarkoittaa mahdollisuutta suorittaa opintoja jossain toisessa verkoston korkeakoulussa. Tässä opinto-oppaan osiossa on koottuna Turun yliopiston tarjoamat ristiinopiskeluopinnot toisten korkeakoulujen opiskelijoille. Mikäli olet Turun yliopiston tutkinto-opiskelija, löydät toisten korkeakoulujen sinulle kohdennetun tarjonnan omasta hopsistasi. Lisää tietoja aiheesta Intrassa" ja sitten alasvetovalikko, josta voi valita oman korkeakoulunsa, jonka jälkeen alla ryhmiteltynä opintoja, näkyvissä olevat kategoriat: Arkistoalan ja asiakirjahallinnan maisteriopinnot ja Astro - Tähtitieteen ja avaruusfysiikan opetusyhteistyö
Ristiinopiskelupalvelussa voi valita, missä korkeakoulussa opiskelee, jonka jälkeen näkee, mitä opintoja sen pohjalta voi suorittaa Turun yliopistossa.

 

Kv-maisteriohjelmien hakemusten käsittelyn tukisovellukseen on tammikuussa käynnistyvää seuraavaa hakukierrosta varten toteutettu uusia ominaisuuksia: käsittelystatukset, hylkäyssyyt, hakemusten ja liitteiden vienti. Normaalikouluille on toteutettu salasanalausegeneraattori, johon voidaan viitata myös salasanaohjeissa.

Prosessiautomaatiojärjestelmään on alettu rakentaa pilottiprosesseja. Harjoittelusitoumus-prosessia on alettu mallintaa ja siihen liittyvää lomaketta on lähdetty päivittämään. UTUGradu/UTUKandi-prosessin mallinnus uuteen järjestelmään on aloitettu ja mukaan kehitystyöhön on otettu opinnäytetöiden ohjaajat ja tarkastajat. Osana kehitystyötä selvitetään mm. kyselyllä mielipiteitä prosessista ja missä prosessin vaiheessa menee eniten aikaa. Kyselyn suosio on onkin yllättänyt myönteisesti: demotilaisuuteen mennessä oli saatu jo sata vastausta, aihe siis kiinnostaa! Vastanneille kiitokset tosi hyvistä vapaamuotoisista palautteista ja kehitysehdotuksista! Suunnitelmissa on tehdä myös opiskelijoille vastaava kysely.

Spiffworkflow-järjestelmän sivu, jossa näkyy prosessikaavio. Prosessi etenee seuraavasti: Internship commitment required - Student fills the form - Employer fills form - Approval of the internship support - Student's approval - Employer's approval - End of Process.
Prosessiautomaatiojärjestelmään mallinnetaan prosesseja BPMN-kuvauskielellä. Tässä on hahmoteltu harjoittelusitoumusprosessia.

Tutkimus

Tutkimuksen hallinnan intranet-sivuja uudistetaan. Työpajoissa on hahmoteltu sitä, millainen intranet-sivusto palveliisi parhaiten tutkimusdatan hallinnan tukena koko tutkimusprosessin ajan tutkimuksen suunnittelusta sen valmisteluun, toteutukseen ja päätökseen. Tarkoitus on yhtenäistää ja selkeyttää kokonaisuutta tutkijan näkökulmasta.

Tutkimusaineistoarkiston nykytilan analyysi on valmistunut ja vaatimusmäärittely sekä markkinakartoitus ovat käynnissä.

UTUCris-tutkimustietojärjestelmän kehittäjät valmistautuvat projektien tuotantoon tuontiin. Lisäksi UTUCrisiin on lisätty julkaisun avoimuuden tiedot ja lehden lisäämisen yhteydessä voi tietoihin täyttää myös julkaisumaan.

Kuvakaappaus UTUCris-järjestelmän Projektit-sivun näkymästä.
UTUCris-järjestelmään tulossa olevassa Projektit-osiossa voi täydentää projektiin liittyviä tietoja, esimerkiksi lisätä projektissa työskentelevät henkilöt.

 

Yhteiset palvelut

Tapahtumahallintajärjestelmä Eveä ja Henkilöstökoulutusjärjestelmä PetRaa🔒 ollaan ottamassa käyttöön: ohjeet on laadittu, käännös on tehty ja koulutukset ovat käynnissä. Kaikki henkilökuntaan kuuluvat voivat lisätä tapahtumia tapahtumahallintajärjestelmään. Www-sivuille on avattu tapahtumalomake, jolla sisällöntuottajat voivat tehdä tapahtumat nyt suoraan intraan – näin saadaan näyttävämmät ja tehokkaammin toimivat tapahtumailmoitussivut. Ratkaisu mahdollistaa myös esimerkiksi ”Sinua voisi kiinnostaa myös”-nostojen lisäämisen tapahtumailmoittautumisen yhteyteen eli kiinnostavan tapahtuman sivun kautta voi löytää muitakin kiinnostavia tapahtumia.

Tapahtumahallintajärjestelmän sivu, jossa näkyy Invest Conference 2026 -tapahtumasivu.
Tapahtumahallintajärjestelmä Even kautta voi hallita tapahtumailmoittautumisia ja ilmoittautua tapahtumiin.

 

Yliopiston vaalit läpivietiin onnistuneesti ja edustajat uuteen hallitukseen ja kollegioon saatiin valittua – onnittelut valituille! Vuodenvaihteen arvonlisäverokantojen muutoksiin on valmistauduttu. ALV-muutos vaikuttaa yliopistolla esim. UTUShopiin sekä CampusSportin ja Certian järjestelmiin – sekä tapahtumahallintajärjestelmiin.

IdM-käyttäjätunnushallinnan palvelun käyttöliittymää on uudistettu: ulkoasua selkeytetty, se on päivitetty yliopiston uuden ilmeen mukaiseksi ja mobiilikäytettävyyttä on parannettu. Lisäksi on toteutettu tietovarastoraportti, josta näkee, mitä oikeuksia henkilölle on annettu tai otettu pois – tämä liittyy käyttövaltuushallinnan auditoinnissa havaittuihin kehitystarpeisiin. Samalla toteutettiin myös esihenkilöiden työtä helpottamaan raportti, josta näkee esihenkilön puoltamat vierailijatunnukset. Vierailijatunnusprosessia on myös alettu mallintaa prosessiautomaatiojärjestelmään. Konepellin alla hetuttomien tunnusten käsittelyä on sujuvoitettu eli tunnukset syntyvät nyt nopeammin. Uusi IdM-käyttäjätunnushallinnan sivu ja SSO-kirjautumissivu🔒 tulevat käyttöön joulukuun huoltoikkunassa.

IdM-palvelun etusivu, jossa vihreä yliopiston teema, otsikkona Turun yliopiston käyttäjätunnusten hallinta ja alla laatikkoina Aktivoi käyttäjätunnus, Salasanan vaihtaminen, Salasanan uusiminen, Monivaiheinen kirjautuminen, MFA-nollaus, MFA Ohjeet, Omat tiedot, Puoltamiesi tunnusten katselu ja Tunnistustason korotus
Käyttäjätunnusten hallinnan etusivulta löytää nyt helpommin tarvitsemansa palvelun.

 

Vierailijatunnusraportti, jonka otsikko on Vierailijasopimukset, esihenkilön raportti. Alla Rajaus-alasvetovalikko, josta voi valita voimassa olevat tai äskettäin päättyneet (2 kk). Alla listaus tunnuksista, jossa tiedot Tunnus, Etunimi, Sukunimi, Rooli, Sopimustyyppi, Perustelut, Kustannuspaikka, Voimassa alkaen ja Voimassa asti.
Vierailijatunnusraportista vierailijatunnusta puoltanut esihenkilö näkee, mitkä tunnukset ovat voimassa.

 

Asta-asianhallintajärjestelmän yhteyteen on toteutettu työsopimuslomakkeiden arkistointi-integraatio ja todettu se toimivaksi. Vielä korjataan muutamia virheitä ennen automaattikäytön aloittamista. Tämän lisäksi demossa esiteltiin, kuinka Astan asiointipalvelussa täytetyn lomakkeen käsittely etenee: asiointipalvelusta lomake päätyy prosessin mukaisesti valmistelijoille, kokoushallintaan päätöksen tekemistä varten ja lopulta, kun käsittelijä merkitsee käsittelyn päättyneeksi, asiakas voi ladata valmiit asiakirjat asiointipalvelusta.

Asiointipalvelun näkymä, jossa Päättyneet-kohdassa on avattu Tietopyyntölomake. Näkymässä näkyy osiot Lähetetyt lomakkeet, Lisätietolomakkeet ja Asian tiedot (mm. Asianumero, Avauspäivämäärä, Tila ja Asiaan liittyvät asiakirjat)
Asiointipalvelussa asiakas voi asian käsittelyn päätyttyä ladata käsittelyyn liittyvät asiakirjat.

 

Kubernetes-klusteria on laajennettu ja siirretty alustalle lisää web-hotelleita (nyt siirretty 190/300). Tekoälypalvelimia on tilattu lisää, eli saamme piakkoin lisää paikallista GPU-kapasiteettia konesaliimme. PC-laitteiden kilpailutus etenee suunnitelman mukaisesti ja se julkaistaan loppiaisen jälkeen. Lääketieteellisessä tiedekunnassa on otettu käyttöön tiedekunnan pilottihankkeeseen liittyvä VR-ympäristö. IT-luokkia uusitaan mm. Teutorissa ja koneet tätä varten on tilattu.

Intraan on tulossa tiedon haussa avustava tekoäly-chatbot🔒. Demojen aikaan sitä testattiin ja ulkoasua viimeisteltiin – kun tätä luet, se on ehkä jo käytössä.

Alalaidassa puhekupla, josta on auennut UTUBOT-otsikkoinen ikkuna, jossa tekoälybotti kysyy, miten voi auttaa ja kehottaa varmistamaan tietojen oikeellisuuden intrasta. Botilta on kysytty "Mikä on digiohjelma" ja botti on antanut vastaukset viitaten Digiohjelma-intranet-sivuun.
Intraan tulevalta UTUBOTilta voi kysyä intrassa olevista asioista.
Categories: Demo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *