Mitä kehonkoostumusmittaus kertoo?

Noora Houttu

Nykypäivän fitness-urheiluvillitys saa ihmiset ajamaan kehonsa äärirajoille, jolloin rasva pitää haihduttaa olemattomiin ja lihas pumpata tiukemmaksi kuin koskaan. Villitykseen hurahtaneet ovat kiinnostuneita kehonkoostumuksestaan, jonka kiinnostavimmat osat ovat epäilemättä rasva ja lihas. Fitness-urheilun lisäksi kehonkoostumus on kiinnostava lääketieteen näkökulmasta.

Esimerkiksi lasten pitkäaikaissairaudet, kuten tulehdukselliset suolistosairaudet, keliakia, lastenreuma ja astma, voivat vaikuttaa kehonkoostumukseen heikentävästi. Sairaus voi aiheuttaa muutoksia rasva- ja lihasmassan määrässä, jotka voivat johtaa aliravitsemukseen tai ylipainoon. Aliravitsemus ja ylipaino huonontavat sairauden ennustetta ja ne voivat edelleen johtaa esimerkiksi osteoporoosiin, diabetekseen tai sydän- ja verisuonisairauksiin.

Kehonkoostumus voidaan mitata monella eri menetelmällä, joista yksi tarkimmista ja luotettavimmista on ilman syrjäyttämiseen perustuvalla pletysmografia (kuvassa). Mittauksessa hyödynnetään eroja kehon rasvakudoksen ja rasvattoman kudoksen ominaisuuksissa. Laite on turvallinen ja sillä voi mitata niin aikuisia kuin lapsiakin. Mittauksen luottavuuden kannalta on tärkeää noudattaa tiettyjä mittausolosuhteita, esimerkiksi mitattavan on pukeuduttava ihonmyötäiseen uimapukuun, saunomista ja ihon rasvausta on vältettävä ennen mittausta ja mittaus voidaan tehdä vasta tietyn ajan kuluttua ruokailusta.

Pienempi rasvamassan ja suurempi lihasmassan määrä edistää toimintakykyä ja parantaa elämänlaatua. Kehonkoostumuksen eli rasvakudoksen ja rasvattoman kudoksen määrän selvittäminen on pelkkää painon tai painoindeksin selvittämistä parempi keino, sillä hoikankin ihmisen rasvaprosentti voi olla korkea, vaikka se ei ulospäin näkyisi. Selvittämällä pitkäaikaissairaan rasvakudoksen ja rasvattoman kudoksen määrä voidaan kehonkoostumuksen muutoksien etenemiseen puuttua ja ehkäistä mahdollisen aliravitsemuksen tai ylipainon kehittyminen ja sitä kautta parantaa sairauden ennustetta. Pitkäaikaissairautta sairastavien lasten lisäksi alhaista rasvaprosenttia tavoitteleva fitness-urheilija hyötyy kehonkoostumuksen määrittämisestä unelmiensa saavuttamiseksi.

Noora Houttu
Kirjoittaja on lääketieteellisen mikrobiologian ja immunologian tohtorikoulutettava.