”Niitten kanssa pitää tulla toimeen, ei niistä kavereita tule” – vankilan valtasuhteet ja arki

Väitöstyössäni tutkin Konnunsuon vankilan työntekijöiden arkea, erityisesti vankilan toiminnan alasajoaikana vuonna 2011. Olen haastatellut tutkimukseeni ainoastaan vankilan työntekijöitä, joten vankien näkökulma tästä jää kokonaan pois. Oppiaineemme kenttätyökurssilaiset ja minä teimme huhtikuussa 2010 kenttätyömatkan Konnunsuon vankilaan, olen tehnyt myös keväällä 2011 kenttätöitä Konnunsuolla, Lappeenrannassa. Haastattelimme lakkautettavan vankilan työntekijöitä, kaiken kaikkiaan minulla on 50 haastattelua käytössäni, jotka ovat tutkimukseni ensisijaista aineistoa.

Tässä en puhu suljetun laitoksen hierarkiasta, ja siitä kuinka toisia pidetään telkien takana; enkä siitä miten ihmisoikeudet toteutuvat vankiloissa, vaikka juuri paljusellejä pidettiin yhtenä syynä Konnunsuon vankilan lakkauttamiseen. Merkittävin syy vankilan lakkauttamiseen on valtionhallinnon säästöohjelma, jonka avulla pyritään tehostamaan valtion laitosten tulosta.

Vankilan kaltaisessa suljetussa yhteisössä valta ja vallankäyttö näkyvät selkeästi, sillä siellä on noudatettava tiukkoja sääntöjä jotta vankilan arki sujuisi mahdollisimman hyvin. Valtaa käyttävät omalla tavallaan myös vangit, esimerkiksi kieltäytymällä töistä tai salakuljettamalla kiellettyjä esineitä vankilaan.

”Niitten kanssa pitää tulla toimeen, ei niistä kavereita tule!” sanoi eräs Konnunsuon vankilan työntekijä, kun kysyttiin vanginvartijoiden ja vankien välisistä suhteista. Vastattiin myös, että vartijan pitää olla joustava mutta tiukka vankia kohtaan. Usein sanotaan, että vankiin ei kannatta luottaa ja että vanki valehtelee aina. Vangeille opetetaan rangaistuksen aikana rutiineja, joiden avulla he pärjäävät vapauduttuaan ehkä hieman paremmin, kuin ennen vankilaan joutumistaan.

Vankilassa voi myös käydä niin, että etäinen ja asiallinen kanssakäyminen on mahdotonta. Näin käy kun vankilan lähityöntekijän kontrolli pettää, niin että vangin ja työntekijän välille on syntynyt suhde, tulee ongelmia. Vankilassa työskentelevä joutuu lähtemään työpaikastaan ja usein myös vaihtamaan alaa, koska ei ole muistanut omaa asemaansa vankilassa. Toinen asia, joka vaikeuttaa vankilassa työskentelyä on se, että rangaistustaan suorittamaan voi tulla myös vankilan työntekijälle ennestään tuttu ihminen tai peräti sukulainen. Tuolloin voidaan pyytää siirto eri osastolle tai eri vankilaan kuin vanki, tai vanki voidaan sijoittaa johonkin vankilaan, jossa ei ole sukulaisia töissä.

Konnunsuon vankilassa tehdystä kevään 2010 kenttätöistä valmistunut raportti on luettavissa osoitteessa http://www.utupub.fi/handle/10024/63780. Toisesta, yksin tekemästäni kenttätyömatkasta minulla ei ole julkaistua raporttia.

Marja-Liisa Räisänen
Kirjoittaja on kansatieteen tohtorikoulutettava