Mä haluan johtaa onnistumaan

Paula Laakso

Työntekijät toivovat, että heidän työtään arvostetaan. Jokainen haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Jokainen meistä on myös erilainen, johtaja johtaa siis erilaisuutta. Johtaja on ison tehtävän äärellä, jotta hän onnistuu johtamistehtävässään: ”Miten johdan erilaisia ihmisiä?”, ”Miten saisin kaikki onnistumaan?” tai ”Miten organisaatio menestyy?”

Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johtaminen muuttuu uusien opetussuunnitelmien myötä. Johtaminen tulee kanavoida opetussuunnitelmissa sisältävien asioiden johtamiseen. Johtamisen vaikutukset näkyvät lasten ja oppilaiden kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Olemme siis tulevaisuuden taitojen johtamisen äärellä.

Kansainvälisten tutkimusten valossa erilaisuuden johtamisessa puhutaan johtajan käsityksistä ja ymmärryksestä erilaisuutta kohtaan. Erilaisuuden johtaminen sisältää käsityksiä ymmärtää kyvykkyyttä, epätäydellisyyttä ja sosiaalista asemaa. Kasvatus- ja opetustoiminnan johtajan tehtävä on omalla toiminnallaan auttaa kaikkia saavuttamaan mielekäs elämä ja kehittymismahdollisuudet sekä mahdollistaa yhdenvertaiset mahdollisuudet jokaiselle. Tasavertaisuus, yhdenvertaisuus ja yksilöllisten kykyjen kehittäminen koskee niin lapsia kuin aikuisia, oppilaita kuin työntekijöitä.

Tutkimukset kertovat myös, että onnistumisen kokemuksia saavuttaneet johtajat ovat korostaneet johtamistehtävässään vuorovaikutuksellisuutta ja yhteistoiminnallisuutta. Oppiminen nähtiin yhteisöllisenä tapahtumana ja tieto syntyi yksilön ja yhteisön muodostamana. Kuitenkaan kaikki johtajat eivät toimineet näin, koska heidän mielestään olosuhteet estivät yhteistoiminnallisuuden. Toisilla johtajilla valtasi tuntemus siitä, että resurssit eivät riitä toteuttamaan uudenlaisia toimintatapoja.

Rohkenen väittää, että muutoksen voi saavuttaa vain muuttamalla omaa toimintaa. Kuinka moni johtaja uskaltaa haastaa itseään uudistumaan? Tarvitaan omaa tahtoa, jotta voi saada tuloksia aikaan. Tein esitutkimuksen, jossa halusin selvittää varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johtajien käsityksiä ihmisten erilaisuuden johtamisesta päiväkodissa ja koulussa. Johtajat nostivat keskeisemmäksi tekijäksi arvot ja asenteet. Johtamisessa keskeistä on, kuinka johtaja kykenee kohtaamaan erilaisuutta sekä miten avoin ja joustava hän on ratkaisuissaan. Osa kohdejoukosta nosti esille johtajan tavan korostaa liiaksi eroavaisuuksia, jolloin hän ei kykene kohtaamaan kaikkia yhdenvertaisina. Vasta arvojen ja asenteiden jälkeen huomiota saivat lasten oppiminen, johtajan ja henkilöstön ammatillinen osaaminen, resursointi ja oppimisympäristöt.

Erilaisuuden johtamisen kautta rakennetaan tulevaisuuden yhteiskuntaa ja opitaan johtamaan johtajia, jotka johtavat asiantuntijoita. Asiantuntijat puolestaan kasvattavat ja opettavat tulevaisuuden taitoja tarvitsevia lapsia. Kun erilaiset ihmiset tuntevat, että heidän työtä ja tekemistä arvostetaan, ihminen voi kokea onnistuvansa. Johdan siis onnistumaan.

Paula Laakso
Kirjoittaja on kasvatustieteiden tohtorikoulutettava.