Viisi askelta – näin pääset alkuun sosiaalisen myynnin saralla

Lotta Siutla

Kiteytän sosiaalisen myynnin aloitusprosessin seuraaviin ensiaskeleisiin, joista ensimmäistä ei liikaa voi korostaa.

1. Johdon tuki ja selkeä vastuutus

Kuten kaikille muutos- tai uudistusprosesseille myös sosiaaliselle myynnille tarvitaan johdon täysi tuki ja selkeä vastuuhenkilö. Ansiotyössäni ohjelmistopalvelualan yrityksessä minut valtuutettiin tähän, ja sekä tavoitteet ja tehtävät sovittiin työnkuvaukseen. Johto voi parhaiten osoittaa tukensa tärkeäksi kokemalle asialle nimeämällä siihen vastuuhenkilön ja tiedottamalla asiasta koko henkilöstölle. Johdon tulee myös yhdessä tehdä tärkeät linjaukset ja seuraavan kohdan strategia.

2. Sosiaalisen median strategian kehittäminen ja kommunikointi

Sosiaalisen median strategiatyön ei tarvitse olla mikään vuosia kestävä prosessi, vaan tavoitteet voi kiteyttää näinkin yksinkertaisesti:

• Rakentaa asiantuntemusta sosiaalisesta mediasta.
  • Etsiä uusia tapoja myydä ja lähestyä asiakkaita.
  • Myydä lisää.

Strategia muodostuu sitten yksittäisistä toimenpiteistä, joilla tavoitteeseen päästään. Yrityksemme tapauksessamme se on tarkoittanut esimerkiksi kyselyn teettämistä henkilöstön sosiaalisen median aktiivien keskuudessa ja strategian rakentamista perustuen kyselyyn, kilpailija-analyysiin sekä asetettuihin tavoitteisiin.

3. Organisaation osaamisen kehittäminen

Organisaation osaamisen kehittämiseksi olemme järjestäneet lukuisia kahdenkeskisiä sparraustuokioita, kirjallisuutta ja tiedonjakoa, sisäisiä ja ulkoisia koulutuksia, tapahtumien järjestämistä, henkilöstön aktivointia ja onnistumistarinoiden systemaattista jakamista. Hienointa on ollut huomata, että usein ulkopuolinen tarvittava apu on löytynyt omista sidosryhmistä.

4. Halukkaiden työntekijöiden osallistaminen

Joka paikassa puhutaan työntekijälähettilyydestä. Itse puhuisin enemmin asiantuntija- tai henkilöbrändäyksestä, ainakin yrityksemme tapauksessa. Koulutusten avulla olemme kannustaneet henkilöstöä päivittämään kuntoon henkilökohtaiset tilit LinkedInissä ja Twitterissä, jotka ovat B2B-yritykselle tärkeimmät kanavat. Yritykset tekevät myös toinen toisiaan hienompia ohjeistuksia työntekijälähettiläilleen. Suosittelen sellaisen tekoa, mutta useampia luettua alkavat ne hiukan toistaa itseään ja maalaisjärjellä pääsee tässäkin asiassa hyvin pitkälle ja virheistähän aina oppii.

5. Myynnin ja markkinoinnin läheinen yhteistyö

Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä, myynnin ja markkinoinnin välillä vaaditaan hyvin läheistä yhteistyötä. Itse sparrailen päivittäin markkinoinnin kanssa eri asioita, kuten sisältöä, tapahtumia ja kampanjoita. Kaikki tämä siksi, että usein myyjä tuntee tuotteet muita tukitoimintoja paremmin ja tietää myös mitä asiakas haluaa kuulla, nähdä tai lukea. Myynti on kuitenkin se ensisijainen rajapinta asiakkaisiin. Toki sosiaalinen media on oivallinen kanava päästä asiakasrajapintaan myös organisaation muissa toiminnoissa.

Lotta Siutla
Kirjoittaja on markkinoinnin tohtorikoulutettava.