Maailman kadehdituimmasta tytöstä unohdetuksi ex-vaimoksi – Cynthia Lennon ja “tavallisen” naisen julkisuuskuva

Johanna Gunell

Ennen ja nyt on julkisuudessa ollut naisia, jotka ovat päätyneet sinne kuuluisan miehensä kautta. On kuuluisien urheilijoiden, poliitikkojen ja muusikoiden vaimoja, jotka koristavat niin Suomessa kuin muissakin maissa erityisesti naistenlehtien ja iltapäivälehtien kansia. Iso-Britanniassa lehdistö käyttääkin yleisesti akronyymia WAG (wives and girlfriends) kirjoittaessaan esimerkiksi kuuluisien jalkapalloilijoiden vaimoista ja tyttöystävistä. Ilmiö onkin vahvasti sukupuolittunut, koska harvan kuuluisan naisen tavallinen mies paistattelee lehtien kannessa tai on muuten fanittamisen kohteena.

Tutkin väitöskirjassani tätä ilmiötä muusikko John Lennonin ensimmäisen vaimon Cynthia Lennonin kautta. Hän syntyi vuonna 1939 Englannissa. Cynthia innostui piirtämisestä jo lapsena ja osoitti lahjakkuutta siinä. Hän alkoi opiskella 1950-luvun lopussa taidekoulussa Liverpoolissa, jossa hän tapasi John Lennonin. Cynthian tavoitteena oli tulla taiteilijaksi, mutta hänen tultuansa raskaaksi ja sen seurauksena solmittu avioliitto murensivat nämä haaveet. Hän palasi julkisesti taiteensa pariin vasta 1980-luvulla, jonka jälkeen hänen töitään on ollut silloin tällöin esillä eri näyttelyissä. Nykyisin osa näistä on esillä The Beatles Story -museossa Liverpoolissa.

Avioliiton alkumetreillä John Lennon yhtyeensä The Beatlesin kanssa nousi suursuosioon. Beatlemania valtasi maailman ja nuoret tytöt kiljuivat kurkkunsa käheäksi. Miehensä vanavedessä Cynthiasta tuli myös julkisuudenhenkilö. 1960-luvun teinilehdet hehkuttivat hänen olevan maailman kadehdituin tyttö, vain sen takia, että hän oli naimisissa Beatlen kanssa. Cynthia vietti avioliittovuotensa kotiäitinä. Pariskunnalla oli yksi poika, Julian. He erosivat vuonna 1968.

Julkisuudenhenkilöt voidaan karkeasti jakaa kahteen kategoriaan, julkkiksiin ja tähtiin. Yleisesti nämä kaksi on erotettu toisistaan niin, että tähti on sellainen, joka on erityisen hyvä jossain, esimerkiksi näyttelemisessä, mutta julkkikset voivat olla julkisuudessa ihan vain elämäntapansa vuoksi, kuten juuri Cynthia Lennon.

Kulttuurintutkija Graeme Turner on kehittänyt accidental celebrity -käsitteen, joka kuvastaa hyvin Cynthia Lennonin ja muiden hänen kaltaistensa julkisuutta. Tämän alakategorian julkisuudenhenkilöt ovat alkuaan tulleet julkisuuteen ”vahingossa” esimerkiksi jonkin uutiskynnyksen ylittävän tapahtuman johdosta tai juuri kuuluisan puolison kautta.

Vaikka julkisuuteen tullaan ”vahingossa”, accidental celebrity saattaa kuitenkin sinne päätyttyään yrittää pysyä siellä tarkoituksellisesti. Tähän voi olla monia syitä, mutta esimerkiksi Cynthia Lennon on itse myöntänyt, että hänellä motiivi haastatteluiden antamiseen löytyi rahasta. Itse myös epäilen, että toinen syy saattoi olla siinä, että hän halusi muistuttaa ihmisiä olemassaolostaan ja merkityksestään John Lennonin tarinassa. Moni muistaa Yoko Onon, Lennonin toisen vaimon ja lesken, mutta harvempi muistaa, kuka olikaan ensimmäinen vaimo. Monet Cynthia Lennonin fanit kokevatkin, että hänet on häivytetty John Lennonin tarinasta, samoilla linjoilla on ollut myös Julian Lennon.

Helposti miellämme julkisuudenhenkilöt vain sellaisiksi, joiden elämästä voidaan kohista kahvipöytäkeskusteluissa. Turner on kuitenkin huomauttanut, että he ovat myös hyödyke, jota media ja muut tahot tuottavat, kauppaavat ja markkinoivat. Tämä koskee niin kuuluisia elokuvatähtiä kuin tutkimaani tavallista Cynthia Lennonia.

Cynthian kuoltua 2015 lehdistön kiinnostus häntä kohtaan on laskenut, mutta samanaikaisesti The Beatles -yhtyeen fanit, erityisesti nuorempi sukupolvi, on alkanut tuottaa Cynthia Lennonin julkisuutta aktiivisesti sosiaalisen median kanavissa. Hänelle on omistettu Instagram-tilejä, hänen kunniakseen on tehty YouTube-videoita sekä omistettu blogeja. Cynthian lisäksi myös muut Beatle-tytöt ja monet erityisesti 1960-70-luvun rocktähtien vaimot, tyttöystävät ja bändärit ovat fanittamisen kohteena.

Koenkin kiehtovaksi pohtia väitöskirjassani, miksi juuri nämä naiset kiinnostavat aina vain uusia sukupolvia. Aivan kuin kuuluisan miehen ympärillä oleva sädekehä heijastaisi valoaan myös hänen tavalliseen vaimoonsa, saaden hänetkin näyttämään erityiseltä.

Johanna Gunell

Kirjoittaja on kulttuurihistorian tohtorikoulutettava.