Hyönteisiä tutkitaan valon avulla

Pian Tiedetestaajien tutkijat kohtaavat koululaiset

Katja Puutio

Tiedetestaajat on syksyllä 2020 aloitettu pilottihanke, jonka tarkoituksena on saada nuoret innostumaan tieteestä. Hankkeessa yliopiston tutkijat pitävät oppilaille toiminnallisia työpajoja. Tutkijoita onkin mukana lähes kaikista yliopiston tiedekunnista, ja aiheita on tarjolla kattavasti, aina silmänliiketutkimuksesta ampiaisiin. Hanke on Suomen kulttuurirahaston rahoittama ja koordinoinnista vastaa Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö. Tiedetestaajiksi on kutsuttu 2 000 maakunnan kuudesluokkalaista, ja työpajat pidetään kuluvan kevään aikana.

Tarkoituksena on, että oppilaat kohtaavat tutkijan tutkijanroolinsa lisäksi tavallisena ihmisenä. Tähän kytkeytyykin yksi keskeinen tiedestaajien päämäärä: hälventää lapsilla ja nuorilla olevia tutkijoihin liittyviä stereotypiota, joiden mukaan tutkija nähdään usein labrassa yksin työskentelevänä keski-ikäisenä miehenä, jolle tutkimus on elämän keskipiste. Tällaiset vääristyneet mielikuvat saattavat vaikuttaa heidän halukkuuteensa hakeutua luonnontieteen ja tutkimuksen aloille. Mukana olevia tutkijoita onkin kannustettu tuomaan tutkimusaiheensa ohella esille itseään tavallisena ihmisenä, jolla on harrastuksia ja muutakin elämää tiedemaailman ulkopuolella.

Tutkijavierailut toteutetaan kuluvan kevään aikana. Alkuperäisen suunnitelman mukaan kolmanneksen oppilaista piti päästä vierailemaan yliopistolle, kolmannes olisi saanut tutkijan vierailemaan koululleen ja kolmasosa virtuaalivierailun. Koronatilanteen vuoksi lähes kaikki työpajat tullaan kuitenkin toteuttamaan virtuaalisina, muutamia mahdollisia poikkeuksia lukuun ottamatta. Onneksi virtuaalisuus on ollut tiedossa jo suunnittelun alusta lähtien, jotta tutkijat ovat pystyneet suunnittelemaan työpajansa sen mukaan.

Syksyllä järjestettiin kolme tutkijatyöpajaa, joissa tutkijoita perehdytettiin muun muassa siihen, kuinka esitellä tutkimustaan lapsille ja osallistaa heitä siihen. Loppuvuosi ja alkukevät tutkijoilla onkin ollut aikaa suunnitella omia työpajojaan.

Tutkijat ovat lähteneet Tiedetestaajiin innolla mukaan ja suunnitelleet työpajojaan huolella. Tämä kertoo halusta levittää tieteiden iloa! Esimerkiksi yksi mukana olevista tutkijoista, neulomista harrastava ja jalkapallon katsomisesta nauttiva, Nelli Vahvelainen, tutkii erään parodontiittia aiheuttavan suubakteerin taudinaiheuttajamekanismeja ja vuorovaikutusta ihmisen immuunipuolustuksen kanssa. Hän lähti mukaan Tiedetestaajiin, sillä hänen mielestään tieteen popularisointi on erittäin tärkeää:

Haluan esittää lapsille, että tiede ei ole vain yksin labrassa kökkimistä (vaikka sitä se mulle välillä onkin), ja että tytötkin voivat tehdä tiedettä. Kun itse aloitin yliopistossa opiskelun, tutkijat tuntuivat vielä silloinkin tosi etäisiltä, pelottavilta ja super viisailta hahmoilta. Nykyään käsitykseni ovat ihan erilaiset.

Hänen työpajansa aiheena on bakteerien monimuotoisuus. Työpajassa on tarkoitus tutkia lasten itse kasvattamia bakteerinäytteitä, joita he ovat ottaneet erilaisilta pinnoilta. Samalla pohditaan, ovatko bakteerit hyviä vai pahoja, miksi niitä on erilaisia sekä sitä, millaisilla eri tavoilla bakteereita voi tutkia.

Nellin mielestä työpajan suunnittelu on ollut hauskaa. Hän on saanut paljon ideoita ja tukea muilta Tiedetestaajien tutkijoilta sekä omilta tutkijakollegoiltaan. Yhdessä syntyvät parhaat ideat, hän sanoo.

Vaikka koko hankkeeseen osallistuminen on ollut Nellin mielestä mielenkiintoista, niin eniten hän odottaa lasten kohtaamista, joka onkin koko hankkeen ydin.

Eniten odotan lasten esittämiä kysymyksiä! Ne nimittäin ovat varmasti ihan erilaisia kuin aikuisten asiantuntijoiden kysymykset, joihin olen tottunut. Lapsilta saa varmasti ihan erilaisen näkökulman omaan tutkimustyöhön. Toivon, että lapset myös olisivat innostuneita ja osallistuvia pajassa!

Katja Puutio

Kirjoittaja on jatko-opiskelija, jonka tutkimuksen aiheena on lasten ja nuorten tiedekasvatus. Osa väitöskirjan aineistosta kerätään Tiedetestaajat hankkeesta. Lisäksi hän työskentelee koordinaattorina Lounais-Suomen LUMA-keskuksella, joka on osa biodiversiteettiyksikköä. Työajan ulkopuolella Katjan aika kuluu kuntosalilla ja lenkkipuoluilla sekä kavereiden ja perheen kanssa.