Sarjakuva kahdesta henkilöstä, jossa toinen lohduttaa pienempää.

Yhdessä selviydytään -sivusto auttaa perheitä koronaviruspandemian aikana

Tarja Korpilahti-Leino

Koronapandemia on lisännyt lasten mielenterveysongelmien riskiä (Golberstein et al., 2020). Huolet, pelot ja ahdistuneisuus ovat lisääntyneet (Idoiaga et al., 2020).

Arki on muuttunut. Kouluja on suljettu tartuntojen vuoksi, kavereita tai sukulaisia ei ole voinut tavata ja harrastukset ovat olleet tauolla.  Vanhemmat ovat tehneet kotona etätyötä tai ovat joutuneet altistumaan tartunnalle huolehtiessaan yhteiskunnan välttämättömistä tehtävistä. Sekä vanhemmat että lapset ovat olleet huolissaan omien ja läheistensä terveyden puolesta.

Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa kehitettiin keväällä 2020 Yhdessä selviydytään -verkkosivusto, jonka tarkoitus oli tarjota vanhemmille helposti omaksuttavia taitoja pandemian aiheuttaman lapsen ahdistuneisuuden kanssa selviytymiseen.

Sivustolla on tietoa ahdistuneisuudesta ja sen ilmenemisestä eri ikäisillä lapsilla. Se tarjoaa vanhemmalle ohjeet pandemiasta keskustelemiseen lapsen kanssa.  Yksinkertaisten hengitys- ja mielikuvaharjoitusten avulla vanhempi harjoittelee ensin rauhoittumaan itse ja sitten rauhoittamaan lastaan. Kun huolet valtaavat mielen, ajatukset muuttuvat yleensä kielteisiksi. Sivusto opettaa tunnistamaan kielteiset ajatukset ja etsimään niille myönteisiä vaihtoehtoja

Poikkeusoloissa tavalliseen elämään liittyvät rutiinit tuovat turvaa. Vanhemmille opetetaankin sivustolla myönteisen vanhemmuuden taitoja, jotka tukevat arkirutiinien ylläpitämistä. Hyvän huomaaminen lapsen käyttäytymisessä ja jokapäiväisten tilanteiden yhteinen suunnittelu lapsen kanssa sujuvoittavat arkea. Esimerkkivideot ja manga-sarjakuvat havainnollistavat sisältöä.

Verkkosivusto on kaikille avoin ja maksuton ja siihen liittyy tieteellinen tutkimus. Sivustolle rekisteröidytään osoitteessa yhdessaselviydytaan.fi. Alustavien tutkimustulosten mukaan sivuston käyttäjistä 73 % oli tyytyväisiä sivustoon ja 81% voisi suositella sitä muille.

Tarja Korpilahti-Leino

Kirjoittaja on psykologi ja kognitiivinen psykoterapeutti, joka toimii yliopisto-opettajana ja tutkijana Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa. Väitöskirjatyön aiheena on kouluikäisten lasten ahdistuneisuuden digitaalisen hoitomallin kehittäminen ja vaikuttavuuden arviointi.

Lähteet:

Golberstein E, Wen H, Miller BF. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) and Mental Health for Children and Adolescents. JAMA Pediatr. 2020;174(9):819–820. doi:10.1001/jamapediatrics.2020.1456. PMID: 32286618

Idoiaga N, Berasategi N, Eiguren A, Picaza M. Exploring Children’s Social and Emotional Representations of the COVID-19 Pandemic. Front Psychol. 2020;11:1952. Published 2020 Aug 12. doi:10.3389/fpsyg.2020.01952. PMID: 32922334