Lähikuva auki olevasta suusta, josta näkyvät eroosion kuluttamat hampaat.

Salakavala hammaseroosio uhkaa suomalaisnuorten hampaita

Elisa Lind lähikuvassa ulkona.
Elisa Lind

Hammaseroosio on yleinen suusairaus, joka voi edetä huomaamattomasti. Eroosiossa hammaskudos liukenee happojen vaikutuksesta. Kulunut hampaan pinta on herkästi vihlova ja voi reikiintyä helposti. Hammaseroosio voi muodostua kaikille: myös heille, joilla hampaat eivät reikiinny.

Yleisin syy hammaseroosioon on happamien juomien yleistynyt käyttö. Happamat juomat ovat viimeisen vuosikymmenen aikana hiipineet osaksi päivittäistä ruokavaliotamme. Kauppojen valikoimien monipuolistuessa kuluttaja voi helposti eksyä juomaviidakkoon. Esimerkiksi tuoremehu ja trendijuoma kombucha ovat väitetyistä terveyshyödyistään huolimatta erittäin happamia ja syövyttävät voimakkaasti hammaskiillettä.

Ei siis ole ihme, että hammaseroosio yleistyy koko maailmassa. Etenkin teini-ikäisten hampaista löytyy yhä useammin pitkälle edenneitä kulumismuutoksia. Suomessa eroosiovaurioita on löytynyt jopa 85% tutkituilta nuorilta (1). Limsa- tai energiajuomat kuuluvat monen nuoren päivittäiseen ruokavalioon. Huolestuttavaa kuitenkin on, etteivät nuoret tiedä, miten happamien juomien nauttiminen vaikuttaa heidän hampaisiinsa.

Turun yliopistossa tehdyssä kyselytutkimuksessa selvisi, että suomalaisnuorten tieto hammaseroosiosta on vajavaista ja happamien juomien käyttö on yleistä. Happamia juomia käyttivät etenkin he, jotka eivät tienneet, miten hammaseroosiota ennaltaehkäistään. Toisaalta lähes kukaan kyselyyn vastaajista ei ollut saanut tietoa hammaseroosiosta suun terveydenhuollon ammattilaisilta. Tutkimukseen osallistuivat kahden varsinaissuomalaisen yläasteen oppilaat.

Ennaltaehkäisy on hammaseroosion paras ja tehokkain hoitomuoto. Erosiiviselta kulumiselta voi välttyä parhaiten rajoittamalla happamien juomien käyttöä ja nauttimalla näitä juomia vain harvakseltaan aterioiden yhteydessä. Tietoa hammaseroosiosta tulee lisätä etenkin nuorten keskuudessa, koska eroosion takia kulunut hammaskudos on pysyvästi menetetty.

Alaikäiset kuuluvat maksuttoman julkisen terveydenhuollon piiriin. Hammaseroosion korjaava hoito kuluttaa kohtuuttomasti yhteiskunnan resursseja, koska se on kallista ja aikaa vievää. Näitä kustannuksia voidaan vähentää lisäämällä tietoa hammaseroosiosta ja juomien happamuudesta. Hammaseroosion sisällyttäminen yläkoulujen terveystiedon opetusmateriaaleihin on yhtä lailla osa tätä ennaltaehkäisevää työtä.

1. Karppinen, E., Tuomola, A., Kangasmaa, H., Vähänikkilä, H., Laitala, M.-L., Alaraudanjoki, V., 2023. Karppinen ym. 2023_Hampaiden erosiivinen kuluminen suomalaisilla nuorilla. Suom Hammaslaakaril 7, 26–31.

Elisa Lind
Kirjoittaja on hammaslääkäri ja kahden lapsen äiti, joka tekee yön pimeinä tunteina väitöskirjatyötä hammaseroosiosta.