Lukuopetus on opettajien ydinosaamista
Nuorten lukutaidosta – ja erityisesti sen heikkenemisestä – käydään kiivasta keskustelua mediassa sekä laajemmin yhteiskunnassa. Myös tutkimusta teemasta tehdään runsaasti. Sen lisäksi tiedetään, että vieraita kieliä opiskellaan yhä vähemmän.
Tekeillä olevassa väitöstutkimuksessani selvitän lukustrategioiden oppimista ja opettamista eri kielillä. Lukustrategioiden käyttö tarkoittaa, että lukija käsittelee tekstiä aktiivisesti pohtien omaa lukemistaan ja luetun ymmärtämistä. Tarkastelen lukustrategioiden oppimista ja opettamista muun muassa opettajien näkökulmasta. Haastatteluissa äidinkielen ja vieraan kielen opettajat kertoivat käyttäneensä opetuksessaan lukustrategioita, mutta vain osa opettajista havaitsi yhtäläisyyksiä eri kielten lukutaidon ja -strategioiden välillä. Sekä äidinkielen että vieraiden kielten opettajat korostivat kuitenkin, että oppilaiden kannustaminen lukemiseen kuuluu opettajan tehtäviin.
Opettajien näkökulman lisäksi kartoitan tutkimuksessani, miten oppikirjat ohjaavat opiskelijoita lukemiseen ja lukustrategioiden käyttöön ja mitä opiskelijat itse ajattelevat lukustrategioistaan ja omasta lukemisestaan.
Lukutaito on tärkeä osa kielellisiä taitoja, jotka mahdollistavat mm. yhteiskuntaan osallistumisen (Castles et al. 2018: 5). Lukutaito omalla kielellä voi edistää myös vieraalla kielellä lukemista. Mitä jos opettajina näkisimme lukutaidon enemmän kieltenvälisenä taitona ja opettaisimme siihen tarvittavia strategioita systemaattisesti eri kielissä, jotta eri kielissä opetettu lukutaito ja lukustrategiat tukisivat lukutaitoa muissakin kielissä?
Lukutaito ja lukustrategioiden oppiminen voidaan nähdä osana kielitietoisuutta. Kielitietoisuus tarkoittaa, että kieli nähdään sekä opetuksen kohteena että sen välineenä. Kielitietoisuuteen kuuluvat myös taidot, joiden avulla arvioidaan ja säädellään omaa lukemista. Suomalaisissa kouluissa korostetaan nykyään kielitietoisuutta, ja opetussuunnitelmassa jokainen opettaja nähdään myös kielen opettajana (OPH 2014: 28). Ehdottaisin, että jokainen opettaja nähtäisiin myös aiempaa enemmän lukemisen opettajana ja että lukustrategioita korostettaisiin osana kielitietoista opetusta kaikissa aineissa ja niitä nostettaisiin esiin myös oppimateriaaleissa.
Mareen Patzelt
Mareen Patzelt on saksan ja suomen kielen opettaja ja saksan kielen väitöskirjatutkija, joka on muun muassa kiinnostunut lukustrategioiden oppimisesta ja opettamisesta.
Lähteet
Castles, A., Rastle, K., Nation, K. (2018). Ending the Reading Wars: Reading Acquisition From Novice to Expert. Psychological Science in the Public Interest 19, 5–51. https://doi.org/10.1177/1529100618772271
OPH 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Määräykset ja ohjeet 2014:96. Helsinki: Opetushallitus.