Monikielisyystaitojen merkitys sairaanhoitajakoulutuksessa

Ammattikorkeakoulujen sairaanhoitajaksi valmistavissa, hoitotyön englanninkielisissä tutkinto-ohjelmissa on opiskelijoita ympäri maailmaa. Koulutus tapahtuu vielä pääosin englanniksi, mutta opetusta olisi hyvä kehittää kielitietoisempaan ja monikielisempään suuntaan, jotta osaajilla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä ja jäädä Suomeen. Työssäni suomen kielen opettajana huomaan paljon tilanteita, joissa monikielisyyden hyödyntäminen tuo ja toisi välitöntä apua opiskelijoille. Väitöstutkimuksessa tarkoitukseni onkin tutkia englanninkielisten hoitotyön tutkinto-ohjelmien monikielisiä toimintatapoja ja monikielisyystaitojen merkitystä.
Syksyllä 2024 julkaistiin valtioneuvoston tilaama selvitys suomen kielen tilanteesta ja haasteista sekä kielipoliittisista tavoitteista Suomessa. Selvityksessä todetaan, että suomen kielen asema on hyvä mutta englannin kielen käyttö laajenee yhteiskunnassa, ja varsinkin korkeakouluissa opiskellaan liikaa pelkästään englannin kielellä. Selvityksessä suositellaan monikielisiä käytänteitä sekä suomen kielen koulutuksen varmistusta ja tuen mallia monikielisille työpaikoille. (Onikki-Rantajääskö, 2024.) Opetushallitus on määritellyt, Euroopan neuvoston suositusten mukaisesti, monikielisyystaidot yhdeksi elinikäisen oppimisen avaintaidoista. Monikielisyystaidot ovat kykyä ymmärtää ja käyttää useita kieliä niin yhteiskunnan, yhteisöjen kuin yksilön tasolla, ja toimia tilanteissa eri kieliä hyödyntäen niin, että tullaan ymmärretyksi. (Opetushallitus, 2022.)
Ammattikorkeakoulujen englanninkielisten hoitotyön tutkinto-ohjelmien tarkoitus on kouluttaa sairaanhoitajia myös Suomeen, mutta opetus tapahtuu vielä pääsääntöisesti englanniksi. Koulutuksen aikana toki opiskellaan jonkin verran suomea ja opitaan kielen perustyökalut, joilla pärjää arjen ja työn toistuvissa tilanteissa. Monikielisiä opintojaksoja ja harjoitteluja on nyt alettu pilotoida, ja kieli- ja kulttuuritietoisia työkaluja miettiä myös kokonaisvaltaisemmin opetukseen (TOKASA, 2024).
Väitöstutkimuksessani kartoitan aluksi viimeaikaisinta aiheeseen liittyvää tutkimusta, jotta kokonaiskuva tutkimusnäkökulmista hahmottuu. Lisäksi teen näkyväksi opettajien käsityksiä monikielisyydestä ja monikielisistä opetuskäytänteistä. Lopuksi tutkin opiskelijoiden antamia monikielisyystaitojen merkityksiä monikielisessä ja -kulttuurisessa harjoittelussa. Väitöstutkimus tarjoaa näkökulmia monikielisiin pedagogisiin käytäntöihin, jotta tulevaisuudessa voidaan paremmin huomioida myös monikielisyystaidot osana ammattitaitoa.
Marja Tomberg
Kirjoittaja on väitöskirjatutkija Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan OPPI-tohtoriohjelmassa. Hän on kiinnostunut kielitietoisten ja monikielisten käytänteiden kehittämisestä korkeakouluopetukseen.
Lähteet
Onikki-Rantajääskö, T. (2024). Suomi osallisuuden kielenä: Selvitys suomen kielen tilasta Suomessa 2020-luvun puolimaissa. Oikeusministeriön julkaisuja 2024:20.
Opetushallitus (2022). Elinikäisen oppimisen avaintaidot. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkin-not/elinikaisen-oppimisen-avaintaidot
TOKASA (2024). Toiminnallisesti kaksikielinen sairaanhoitajakoulutus -hanke. https://www.tokasa.fi/
Kuvituskuva: Wordclouds.com