ELENE IP: Mitä jäi käteen?

Vitsit, mikä intensiiviviikko!

Ajatukseni ennen intensiiviviikkoa olivat hieman sekalaiset. Aikaisempien opiskelijoiden kokemukset olivat olleet erittäin positiivisia, mutta intensiiviviikon työmäärä mietitytti ja varsinkin, kun samoihin aikoihin oli paljon muitakin opintoja menossa. Seminaarityöt antoivat kuitenkin hyvää viitekehystä siitä, mitä oli tulossa ja niiden kautta pääsi aihealueeseen kivalla tavalla sisään. Kokonaisuutta en kuitenkaan osannut selkeästi kuvitella. Silti, kaikki tämä huomioiden, intensiiviviikko ylitti kaikki odotukset eikä se työmääräkään ollut ylitsepääsemätön!

Viikon aikana tutustuimme moniin erilaisiin teknologiapohjaisiin opetusmenetelmiin. Saimme tutustua niihin ammattitaitoisten luennoitsijoiden avulla, joista monet olivat olleet kehittämässä luentonsa aiheena ollutta menetelmää. Kuten esimerkiksi Camilla Strandell-Laine luennoi opettamisesta ja oppimisesta mobiiliympäristössä ja Jaana-Maija Koivisto kertoi meille hoitotyön opetuksessa käytettävistä virtuaalipeleistä, joissa voi harjoitella esimerkiksi verentiputusta tai elvytystä. Viikko ei kuitenkaan ollut pelkästään kuuntelemista vaan pääsimme myös kokeilemaan pelien lisäksi muun muassa simulaatiota, 3D:tä sekä virtual reality (VR)- maailmaa.

Erilaisiin opetusmenetelmiin tutustuminen ja niiden kokeileminen antoivat käsitystä siitä, kuinka ”värikästä” ja monipuolista terveydenhuollon opettaminen nykyään voi olla. Saimme kuulla myös ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelijoiden mietteitä VR- opiskelusta sekä keskustella heidän näkemyksistään erilaisista opetusmenetelmistä ja opetuksesta yleensä. Keskusteluiden perusteella lähihoitajaopiskelijat pitävät erilaisista opetusmenetelmistä, joissa käytetään teknologiaa, mutta kohtuullisuus tulee kuitenkin huomioida kaikessa.

Vaikka teknologia mahdollistaa opetuksessa paljon, Juha Kontturi muistutti, että varsinkin sosiaalinen media ei ole ihan vaaraton paikka. On hyvä olla tietoinen tekijänoikeuksista sekä siitä, mitä sosiaalisessa mediassa tulee ottaa yleisesti huomioon ja kuinka siellä ihmiset voivat käyttäytyä. Nämä asiat koin erityisen hyvänä muistutuksena, koska sosiaalisesta mediasta on tullut helposti käytetty väline, eikä sen käytössä muista aina huomioida näitä asioita. Asiat ovat tärkeitä huomioida sekä yksityishenkilönä, että opettajan roolissa.

ELENE IP-opintojaksolla uusien opetusmenetelmien lisäksi parasta oli uusiin ihmisiin tutustuminen, suomalaisiin ja ulkomaalaisiin. Tämän vuoden ELENEen osallistui lopulta vain neljä opiskelijaa muualta kuin Suomesta. Edustettuina olivat Malta, Espanja ja Filippiinit. Heidän kanssaan vietetty aika oli antoisaa ja heiltä sai uusia näkökulmia muun muassa oppimiseen ja opetukseen. Toivottavasti yhteydenpito säilyy jatkossakin!

ELENE IP-opintojakson jälkeen takataskussa on lisää erilaisia menetelmiä, joilla on mahdollista avartaa erilaisten opiskelijoiden tietämystä sekä tehdä opetuksesta myös hauskaa. Ja kuka tietää, joku meistä saattaa osallistua ELENE IP 2019- opintojaksolle tuutorina!

Anne-Mari Seppälä
sh (AMK), TtK, TtM-opiskelija