Haluatko sinäkin kuulua hoitotieteen johtajien ja asiantuntijoiden joukkoon – tule opiskelemaan hoitotiedettä Turkuun!

Kevään yhteishaku alkaa maaliskuussa. Turun yliopiston hoitotieteen laitos lisää aloituspaikkoja ja nämä 20 lisäpaikkaa kohdistuvat gerontologisen hoitotieteen asiantuntijuuden ja johtamisen opintoihin suuntaaville opiskelijoille. Oman kokemuksemme mukaan gerontologisen hoitotieteen valinta ei vaadi välttämättä aikaisempaa kokemusta ikääntyneiden hoitotyöstä, kiinnostus ja innostus riittävät! Nyt on hyvä hetki hakea opiskelemaan, sillä tulevaisuudessa asiantuntijoiden tarve kasvaa ja työmahdollisuudet lisääntyvät alalla.

Opintojen alussa valitsimme gerontologisen hoitotieteen asiantuntijuusalueeksi ja yllätimme itsemme, mutta ehkä myös muut. Taustaltamme olemme erikoissairaanhoidossa työskenteleviä sairaanhoitajia ja meillä molemmille on kertynyt pitkä ja monipuolinen ura ja työkokemus: Hannalle tehohoidosta ja Heidille vuodeosastolta. Tekemämme yllättävä valinta osoittautui oikeaksi ja mielenkiintoiseksi. Olemme opintojen aikana saaneet haastaa itsemme moneen kertaan uusien, erilaisten ja mielenkiintoisten näkökulmien äärellä. Yksi hoitotieteen laitoksen tutkimusohjelmakokonaisuuden alaohjelmista on Ikääntyneiden ihmisten terveys, hoitotyö ja palvelut. Me löysimme mielenkiintoiset aiheet pro gradu -tutkielmiimme ja siten kiinnityimme mukaan tähän tutkimusryhmään.

Me molemmat asumme pääkaupunkiseudulla, ja etenkin opintojen alkuvaiheessa “junamatka Turkuun ihana oli”. Junamatkoja pystyi hyödyntämään esimerkiksi opiskeluun tai ihan vaan ajatusten vaihtoon opiskelukavereiden kanssa. Opinnot oli järjestetty keskitetysti siten, että myös pitkänmatkalaisilla oli suhteellisen vaivatonta suorittaa opintoja Turussa. Samoin kuin suurin osa opiskelijakollegoistamme, myös me yhdistämme arkeemme opiskelun, työn ja perheen. Osa seminaareista järjestettiin Turun lisäksi Helsingissä, joten tästä mahdollisuudesta kiitokset hoitotieteen laitokselle. Sähköisten tenttien suorittaminen onnistuu tenttien aukioloaikojen puitteissa myös viikonloppuisin ja niitä voi suorittaa myös muilla korkeakoulupaikkakunnilla, kuten Raumalla, Porissa ja Helsingissä. Vallitseva COVID-19-pandemia muutti opiskeluiden luonnetta.  Turun yliopisto ja hoitotieteen laitos ottivat valtavan digiloikan ja siirtyivät etäopiskeluun hyvin nopeasti ja sujuvasti. Viimeinen opiskeluvuotemme onkin sujunut etäopintojen merkeissä ja opiskelukavereita ja opettajia tavataan Zoomin äärellä. Uskomme, että saadun kokemuksen myötä hoitotieteen laitos tulee jatkossakin hyödyntämään etäopetusta lähiopetuksen ohella.

Turun yliopiston hoitotieteen laitosta voidaan kutsua Suomen parhaaksi ja maailman 29. parhaaksi hoitotieteen laitokseksi (QS World University Rankings by Subject 2021), ja meillä on ollut etuoikeus olla osana tätä huippuhyvää yksikköä opiskelijoina. Laitoksella vallitsee hyvä tiimihenki ja tekemisen meininki. Opettajat ovat kaikki oman tieteenalansa vankkumattomia asiantuntijoita ja motivoivat myös omalla osaamisellaan ja asiantuntijuudellaan opiskelijat saavuttamaan omat tavoitteensa. Opintojen aikana on mahdollista suorittaa myös muiden tiedekuntien tarjoamia opintojaksoja riippuen siitä, mihin oma mielenkiinto suuntautuu. Meidän vuosikurssilaisemme suorittivat erilaisia opintokokonaisuuksia hyvin monipuolisesti ja monitieteellisesti laitoksen oman opintotarjonnan lisäksi. Kannattaa rohkeasti selvittää, mitä yliopistolla on tarjolla.

Yksi merkityksellinen asia opinnoissa on ollut opiskelijakollegat. Tämän kokemuksen jakavat varmasti kaikki hoitotieteen laitoksen opiskelijat. Laitoksemme on pieni ja aktiivinen yhteisö, joten eri vuosikurssien opiskelijat ovat auliisti auttaneet ja tukeneet toinen toisiaan opintojen edetessä. Oman vuosikurssin opiskelijaporukkamme on myös tiivis ja “kavereista pidetään huolta”. Vilkkaat keskustelut erilaisia sähköisiä kanavia hyödyntäen mahdollistavat sen, että aina voit kysyä neuvoja ja ohjeita. Mahdollisuus tutustua ja verkostoitua eri vuosikurssien opiskelijoiden kanssa onnistuu paitsi ainejärjestötoiminnan kautta myös siten, että opintojaksoja voi suorittaa omaan tahtiin ja opintosuunnitelmasta poiketen.

Tämän tekstin kirjoittajat tutustuivat toisiinsa heti opintojen alkumetreillä. Olemme jakaneet yhteiset junamatkat, tehneet lukemattomat määrät seminaaritehtäviä yhdessä ja osana isompaa ryhmää. Olemme tukeneet ja kannustaneet toinen toisiamme tieteenteon ylä- ja alamäissä. Täydennämme toistemme lauseet kirjallisia töitä kirjoittaessamme ja jatkamme siitä, mihin kaveri omansa on lopettanut. Tällä matkalla maisteriksi ja kohti gerontologisen hoitotieteen asiantuntijuutta meistä on muodostunut ystävät ja kutsummekin itseämme huumorilla tiedekaksosiksi!

Heidi Hyttinen, sh (AMK), TtK, TtM-opiskelija
Hanna Kortelainen, sh (AMK), TtK, TtM-opiskelija

Hae Turun yliopiston hoitotieteen laitokselle opiskelemaan terveystieteiden kandidaatiksi ja maisteriksi. Kevään yhteishaku on auki 17.3.-31.3.2021.

» Hae osoitteessa opintopolku.fi
» Lisätietoja opinnoista utu.fi/hae-hoitotiede