Onhan se nyt siistiä lähteä Kiinaan!

你好! (Tervehdys!)

Viime syksynä, ennen lukukauden alkua, sähköpostiin kilahti mainos mahdollisuudesta osallistua kansainväliseen monitieteelliseen Capstone –harjoitteluun. Opintoprojektiin kuului vierailu Fudanin yliopistoon Shaghaissa ja oikeastaan suurempia miettimättä päätin hakea mukaan projektiin, koska ”no, onhan se nyt siistiä lähteä Kiinaan!”

Projekti aloitettiin rytinällä heti syyslukukauden alussa. Ensin tutustuttiin projektiryhmään Suomen päässä ja pian soiteltiin ensimmäistä videopuhelua Shanghaihin. Yhteinen sävel hoitotieteen ja it-opiskelijoiden välille löytyi helposti ja alusta asti koko projektiryhmä oli innolla mukana visioimassa projektin lopputuotetta – tehtävänä oli luoda teknologinen ratkaisu helpottamaan ikääntyneiden yksinäisyyttä sekä Suomessa että Kiinassa. Ideoita heiteltiin aina ikääntyneiden Tinderistä VR-pelien maailmaan. Lopputulos jääköön tässä vaiheessa vielä julkistamatta, mutta hieno siitä tulee!

Yhteistyö Fudanin yliopiston opiskelijoiden kanssa alkoi ensin hämmästyksellä. Kansainvälisessä projektissa oppii ongelmanratkaisua, kun eteen tulee haasteita, joita ei edes ajatellut olevan olemassa. Projektissa viestintä piti toteuttaa ilman Googlea, Facebookia ja WhatsAppia, koska Kiinassa niiden käyttö on estetty. WeChat korvasi meille tutut viestintävälineet ja hyvinhän se yhteistyö lähtikin käyntiin! Google Docsin käyttökin lopulta onnistui, kunhan sitä käytettiin Fudanin yliopiston verkon kautta. Aikaero, kulttuurierot ja kielimuuri toivat toki lisämausteensa projektiin, mutta niiden huomiointi opetti paljon tiimityöstä ja haastoi ajattelemaan oman ”kuplan” ulkopuolelta!

Shanghain vierailu oli viikon mittainen, mutta me hoitotieteen opiskelijat päätimme lähteä matkaan jo hiukan aiemmin ja matkustimme etukäteen Pekingiin tutustumaan Kiinan pääkaupunkiin. Pekingistä kiidimme luotijunalla 350 km/h Shanghaihin ja 1200 km matka taittui alle viidessä tunnissa. Vierailu Pekingiin mahdollisti kahden erilaisen Kiinan näkemisen. Peking on perinteitä vaaliva Kiinan hallinnollinen keskus, kun taas Shanghai on kansainvälinen metropoli. Reissun aikana pääsimme näkemään ja kokemaan mm. Kiinan muurin, Pekingin Kielletyn kaupungin, Olympiastadionin sekä maailman toiseksi korkeimman pilvenpiirtäjän näköalat. Vierailun aikana saimme ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä tutustumaan myös kiinalaiseen terveydenhuoltoon sen eri muodoissa. Vierailimme mm. sairaalassa, terveyskeskuksessa ja ikääntyneiden palvelutalossa. Hoitotyön arjessa on paljon samaa, oli paikkana Kiina tai Suomi, mutta erojakin toki löytyy. Kiinassa länsimainen lääketiede kulkee rinnakkain kiinalaisen perinteisen lääketieteen rinnalla ja hoito voidaan rakentaa näiden yhdistelmänä.

Capstone –projektin avulla olemme päässeet tutustumaan uusiin ihmisiin ja täysin erilaiseen kulttuuriin. Huolimatta kulttuurieroista ja maantieteellisistä eroista, opiskelu sinänsä on hyvinkin samanlaista; Pubmediä selataan niin Kiinassa kuin Suomessakin! Ennen kaikkea projekti on opettanut tiimityötä, haastanut ajattelemaan uudella tavalla ja saanut hoitotieteilijät kiinnostumaan digitaalisesta maailmasta! Koodauskurssia odotellessa!

Ensi viikolla on aika toivottaa Fudanilaiset tervetulleeksi Turkuun. Vierailuviikkoa on suunniteltu jo pitkään ja tiukan projektityöskentelyn lisäksi vieraamme pääsevät kokemaan esimerkiksi avantouintia ja saunomista sekä jääkiekko-ottelun jännitystä. Ja kuka tietää, ehkä joulupukkikin tulee kevätlomaltaan piipahtamaan.

-Elina Säteri