Poznan, Puola. Cost training school

Puolan Poznanissa, Adam Mickiewicz yliopistossa, järjestettiin 23.-25. huhtikuuta Cost-verkostoon (IS1210) kuuluva Training school. Cost eli European Cooperation in the field of Scientific and Technical Research on eurooppalainen verkosto tutkimusyhteistyöhön. Ensisijaisena tavoitteena on nuorten tutkijoiden ja uusien tutkimusryhmien verkostomaisen yhteistyön tukeminen. Cost-toimet rahoitetaan Horisontti 2020-ohjelmasta ja ne ovat kestoltaan yleensä neljä vuotta. Cost-verkosto, jossa olen itse mukana, on nimeltään Appearance Matters: Tackling the Physical and Psychosocial Consequences of Dissatisfaction with Appearance (lisätietoja http://appearancematters.eu/)

Pääsin mukaan verkostoon ja Training schooliin, koska oma opinnäytetyöni liittyy ruumiinkuvaan/ulkonäköön ja mielenterveyshäiriöihin urheilijoilla. Puolassa järjestetty Training school oli tämän verkoston ensimmäinen koulutusmahdollisuus. Koulutukseen osallistui ihmisiä eri puolilta Eurooppaa ja eri tieteenaloilta. Suurin osa osallistujista oli psykologian alalta. Training school totetuttiin pääasiassa asiantuntija luentoina ja pienryhmätyöskentelynä. Ensimmäisen training schoolin teemana oli “Identifying key measures for collaborative research”.

Training school ja koko Puolan matka olivat hieno ja opettavainen kokemus. Parasta oli ehdottomasti verkostoituminen ja lukuisiin uusiin ihmisiin tutustuminen. Tämän vuoden aikana järjestetään vielä kaksi training schoolia, ensimmäinen heinäkuun alussa Englannissa ja toinen joulukuussa Ruotsissa. Odotan innolla pääseväni tulevaisuudessakin mukaan.

Matti Pelkonen TtK-opiskelija, Turun yliopisto, hoitotieteen laitos