Publiikki: Opiskelijaelämän päätös ja uuden alku

Mikä on publiikki?

Publiikki on valmistujaistilaisuus. Lääketieteen tiedekunta järjestää vuosittain publiikin kaikille terveystieteiden maisteriksi, lääketieteen lisensiaatiksi, hammaslääketieteen lisensiaatiksi, ja filosofian maisteriksi valmistuville. Hammaslääketieteen ja lääketieteen lisensiaatiksi valmistuvat antavat tilaisuudessa myös hammaslääkärin- tai lääkärinvalan.

Kuva: Turun yliopisto, Esko Keski-Oja

Miten publiikkiin osallistutaan?

Publiikkiin osallistuvan tulee valmistua publiikkiin mennessä. Ilmoittautumisohjeet publiikkiin lähetetään sähköpostilla yleensä kevään aikana. Itse valmistuin maisteriksi joulukuussa 2019, mutta COVID-19-pandemian vuoksi publiikki järjestettiin vasta kesäkuussa 2022. Tilaisuus oli juhlavissa Logomon tiloissa, sisältäen puheita ja kuohuvaa. Publiikissa ei jaeta tutkintotodistuksia. Publiikin pukukoodi on tumma puku: mustat kengät, naisilla tumma tai tummahko juhla- tai housupuku ja miehillä puolestaan musta, tummansininen tai tumman harmaa puku. Omaan publiikkiini sai ilmoittaa kaksi vierasta ja vierailla asu on vapaa.

Mitä odottaa publiikilta?

Publiikissa juhlitaan valmistuneiden saavutusta eli terveystieteiden maisterin tutkinnon suorittamista. Se tuo päätöksen monen vuoden henkilökohtaiseen, akateemiseen ja ammatilliseen panostukseen. Yhteinen tapahtuma on keino juhlia saavutusta läheisten, vuosikurssin ja lääketieteellisen tiedekunnan kanssa. Todistuksen hakeminen ja elokuusta alkaen sähköisen todistuksen lataaminen on melko koruton tapahtuma, mutta publiikki on ikimuistoinen tilaisuus.

Vararehtori Piia Björn on sanonut: ”Meille yliopistona on tärkeää juhlistaa valmistuneiden saavutuksia. Toivomme, että valmistuneet osallistuvat innokkaasti näihin akateemisiin juhlallisiin perinteisiin. Jokainen on juhlansa ansainnut.” Minulle publiikki tarjosi iloisia jälleennäkemisiä vuosikurssilaisteni kanssa ja toisaalta haikeat jäähyväiset viimeisen yliopiston järjestämän tilaisuuden merkeissä. Publiikki merkitsi päätöstä maisterin opinnoille ja alkua uusille urille.

Kuva: Turun yliopisto, Esko Keski-Oja

Kirjoittaja: