Vierailu Nottinghamin yliopiston Cochrane Collaboration centeriin, schizophrenia ryhmän vieraaksi

Sain mahdollisuuden osallistua jatko-opiskelijana Cochrane katsauksen tekoon Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella professori Maritta Välimäen ohjaamassa ryhmässä. Ryhmään kuuluu professori Maritta Välimäki, TtT Heli Hätönen ja TtT Lauri Kuosmanen. Katsauksen työnimenä on “Treatment delivery using information and communication technology for people with schizophrenia”.
Vuoden 2011 alussa teimme vierailun ryhmämme kanssa Nottinghamin yliopiston Cochrane Collaboration Schizophrenia Group – tutkimuskeskukseen. Matkan tavoitteena oli työskennellä yhdessä professori Clive Adamsin kanssa ja viimeistellä Cochrane katsaustamme. Yhteistyö professori Clive Adamsin kanssa alkoi jo marraskuussa 2008, jolloin professori Clive Adams oli ensimmäisen kerran Turun yliopistossa hoitotieteen laitoksella pitämässä jatko-opintojen kurssia Cochrane katsauksen teosta.

Tutustuminen Cochrane Collaboration Schizophrenia Group – keskukseen Nottinghamissa oli antoisaa. Työskentelimme tutkimuskeskuksen tiloissa kolmen päivän ajan, tiivistä yhteistyötä tehden professori Clive Adamsin ja hänen tiiminsä kanssa. Mielenkiintoista oli myös tutustua uusiin työtapoihin Schizophrenia Group – tutkimuskeskuksessa, jossa ryhmän tutkijat jakoivat suuren avoimen toimistotilan ja ihmiset tekivät jatkuvasti töitä yhdessä. Paikalla konkretisoitui myös tutkimuskeskuksen kansainvälisyys. Jäseniä keskuksessa on ympäri maailmaa osan työskennellessä paikanpäällä, osaan oltiin puolestaan jatkuvassa online yhteydessä, esimerkiksi Skypen välityksellä.

Jatko-opiskelijan näkökulmasta tämä on ollut hieno mahdollisuus olla mukana haasteellisessa tieteellisessä työssä ja verkostoitua oman alan huippu tutkijoiden kanssa. Työskentelystä Cochrane katsauksen parissa olen saanut paljon positiivisia oppimiskokemuksia ja mielenkiintoisia tehtäviä. Ryhmä, joka muodostuu tutkijanuran eri vaiheessa olevista jäsenistä, tarjoaa mahdollisuuden tieteelliseen yhteisöön integroitumisessa. Lisäksi kansainvälisessä ympäristössä toimiminen on lisännyt omia valmiuksiani kansainväliseen yhteistyöhön. Vierailu on jälleen muistuttanut siitä kuinka monipuolista ja mielenkiintoista tutkijantyö voi olla.

Mari Lahti
Sh, TtM