Ota H5P-työkalut käyttöön helposti! Luokittelimme ne käyttötarkoituksen mukaan ja teimme yksinkertaisia esimerkkejä.

Kirjoittajat: Heidi Salmento & Sari Kuitunen

Mitä H5P-työkalut ovat

H5P (HTML5 Package) on työkalupaketti, joka on asennettu Turun yliopiston Moodleen. H5P-työkalujen avulla voi tehdä opiskelijoille erilaisia oppimistehtäviä tai käyttää niitä sisältöjen esittämistapojen elävöittämiseen. H5P-työkaluja on käytössä noin kuusikymmentä. Koska niiden nimien perusteella on vaikea tietää, miten ne toimivat ja mihin niitä voi käyttää, teimme opetuessa Moodleen kurssialueen (vaatii kirjautumisen yliopiston tunnuksilla), jossa esittelemme H5P-työkaluja ryhmiteltynä niiden käyttötarkoitusten mukaan.

H5P-työkalut oppimistehtävissä

H5P-työkalujen avulla tehdyt tehtävät sopivat hyvin itsenäiseen opiskeluun. Löydät Moodlen H5P-kurssialueelta (vaatii kirjautumisen yliopiston tunnuksilla) esimerkkejä, mitä työkaluja suosittelemme esimerkiksi kuva- tai tekstipohjaisiin tehtäviin tai vaikkapa visailuun tai pelillistämiseen. Kokosimme myös kevyet leikkisät työkalut yhteen kategoriaan ja teimme oman kategorian työkaluille, joiden avulla saa toteutettua laajojakin pelillisiä kokonaisuuksia. H5P:n arviointityökalut ovat huomattavasti Moodlen oppitunti- ja tenttityökaluja epävakaammat, joten älä käytä H5P:n työkaluja tenttimiseen tai määrittele kurssin arvosanaa niiden avulla.

Elävöitä sisältöjen esittämistapoja H5P-työkalujen avulla

H5P-työkalut ovat mainioita sisältöjen esittämistapojen elävöittämiseen ja niiden avulla voi lisätä kurssialueen visuaalisuutta. Voit esimerkiksi palastella pitkiä tekstijaksoja klikattavien otsikoiden taakse, tehdä kuvakollaaseja tai lisätä kuvaan tekstiä, kuvaa, videota tai audiota. Näistäkin löytyy esimerkkejä H5P-kurssialueelta.

Opetuki suosittelee: Interaktiivinen video, course presentation ja interaktiivinen kirja

Teimme Moodlen H5P-kurssialueelle oman kategorian opetuen suosikkityökaluille. Interaktiivinen video on yksi tämän hetken suosituimmista H5P:n työkaluista. Sen avulla videoon voi helposti lisätä aktivoivia tehtäviä, esimerkiksi monivalintatehtäviä. Course Presentationin avulla voit tuoda kurssin keskeisimmät asiat visuaalisesti miellyttävällä tavalla esille ja interaktiivinen kirja on täynnä mahdollisuuksia yhdistellä erilaisia sisältöjä ja sillä voi luoda laajankin kokonaisuuden tehtäviä, kuvaa, audiota, ääntä ja taulukoita samoihin “kansiin”. Näihin pääset tutustumaan tarkemmin Moodlessa.