Turun yliopiston Echo360-videopalvelualustalle on otettu käyttöön uusi tekstityspalvelu.
Tekstityspalvelulla voidaan tehdä tekstitys tai litterointi ääni- ja videotallenteisiin.

Lisätietoa ja ohjeet uuden tekstityspalvelun käytöstä löydät Turun yliopiston intranet-sivulta.
Echon tekstityspalvelu korvaa aiemmin käytössä olleen Screencast-O-Matic/ScreenPal-ohjelman ja on myös käyttäjälle tarkempi ja yksinkertaisempi käyttää.

Audio-/ videotallenteen tekstitys tai litterointi voidaan jatkossa tehdä Echo-tekstityseditoria apuna käyttäen. Nyt voit siis tehdä videotallenteet yhdellä ohjelmalla tallennuksesta julkaisuun ja tekstittämiseen.

• Tallenne ladataan ensin Echo-videopalveluun omaan tallennekirjastoon, jonka jälkeen tekstitys luodaan tallennekohtaisesti.
  • Tekstittää voidaan myös jo aiemmin palveluun ladattuja tallenteita.
  • Echon puheentunnistus analysoi ja tunnistaa tallenteen eri puheosuudet automaattisesti ja luo puhetta vastaavan tekstivastineen.
  • Tekstivastineen luonti-/ ja prosessointiaika on n. 1-2 tuntia tallenteen pituudesta riippuen.
  • Kun tekstivastine on valmistunut tallenteen yhteyteen, voidaan eri puheosuuksiin tehdä tarvittaessa vielä lisäkorjauksia Echo-tekstityseditorin avulla.
  • Tämän jälkeen valmis tekstivastine on helposti muunnettavissa varsinaiseksi tekstitykseksi tallenteen yhteyteen tai ladattavissa litteraatio-tiedostona omalle tietokoneelle.

Tutustu uuteen tekstitystoimintoon!

Ohjeet tekstittämiseen löydät täältä: Tallenteen tekstitys Echossa

Jos sinulla ei vielä ole Echoa käytössäsi, voit tutustua ja ottaa palvelun käyttöön tämän linkin kautta: Echo – videoiden tallennus- ja jakelupalvelu