Lukuvuosi on lähtenyt hyvin vauhdikkaasti käyntiin. Aina elokuu ja syyskuun alku ovat kiireisiä, mutta jotenkin tuntuu, että tänä syksynä on ollut positiivista pöhinää ja vauhtia normaalia enemmän. Innostavina asioina ovat kesän kynnyksellä käynnistynyt opetussuunnitelmatyö kaudelle 2024-2027 sekä yliopistoyhteisöäkin paljon puhututtanut tekoäly.

Opetussuunnitelmatyö on koko yliopiston henkilöstöä laajasti työllistävä rupeama. Työskentely kestää reilun lukuvuoden. Ja mikäli joku tiedekunta tai laitos tekee isomman opetussuunnitelmamuutoksen, rupeama on helposti parinkin vuoden mittainen. Tekoäly puolestaan haastaa meitä miettimään laajasti, miten koulutamme ja opetamme tulevaisuudessa. Miten käyttää tekoälyä hyödyksi, mutta samalla kouluttaa opiskelijat kriittisesti ajatteleviksi ja omaa oikeaa älyään arvostaviksi?

Vararehtori Piia Björn käynnisti yliopiston opetussuunnitelmatyön kaudelle 2024-2027 kesäkuussa. Sitä edelsi hänen tiedekuntiin tekemänsä vararehtorin kierros huhti-kesäkuussa. Tiedekuntakierroksella keskusteltiin tietyn struktuurin mukaisesti koulutuksen kehittämisestä. Keskusteluissa esille nousi monia hyviä ideoita ja oivalluksia opetussuunnitelmatyöskentelyn ja koulutuksen-/opetuksen kehittämisen näkökulmista. Niinikään ops-työtä edensi kunkin tiedekunnan tutkinto-ohjelmien itsearviointi viime talvena.

Huomasittekin varmaan, että Turun yliopisto läpäisi kansainvälisen koulutuksen laatuarvioinnin. Erityisen mukavalta tuntui, kun raportissa mainitaan, että opetussuunnitelmaprosessi on meidän yliopistossa hyvin johdettu ja että sen prosessi toimii hyvin.

Nyt syyslukukaudella toteutetaan opetussuunnitelmatyön tueksi tarkoitettu webinaarisarja. Se käynnistyi 12.9. perinteisesti vararehtorin ja opintoasiainjohtaja Petri Sjöblomin johdolla. Webinaarisarja jatkuu. Kerran viikossa pidetään webinaarikerta toivotuista, tärkeistä teemoista, jotka sivuavat merkittävällä tavalla konkreettista opetussuunnitelmatyötä. Mukana on myös yksi kokonaan englanninkielinen webinaarikerta erityisesti englantia työkielenään käyttäville yliopistolaisille. Webinaarikerrat tallennetaan, jotta niitä pystyy katsomaan myös jälkikäteen. Webinaarisarjan ohjelma täydentyy syksyn mittaan. Webinaarisarjan täydentyvän ohjelman sekä tallenteet löydätte täältä.

Tekoäly on ollut Opetuessa syksyn suurena teemana. Opetukeen on suunniteltu AIspiraatio –konsepti. Kyse on oikeammin Opetuen mahdollistamasta ja kannustamasta tekoäly-yhteisöstä, joka kasvaa koko ajan ja johon kuuluu kolmisen sataa yliopistolaista. Ajatuksena on ottaa yhdessä yhteisön kanssa haltuun alati muuttuva tekoälyilmiö, keskustella ilmiöstä, jakaa siihen liittyvää tietoa sekä tehdä myös testauksia. Tekoälyyn liittyvää materiaalia aletaan kerätä intraan. Tekoäly-yhteisö kokoontuu teamsissä. Siihen on helppo liittyä mukaan. Liittymislinkki sekä muuta tärkeää tekoäly-yhteisöön liittyvää asiaa löydät, kun käyt tutustumassa uuteen intrasivuumme.

Kivaa ja värikästä syksyä teille kaikille

Minna Vuorio-Lehti ja Heidi Salmento