Turun yliopistossa on pyörähtämässä käyntiin luentosalien av-laitteistojen päivitys. Laitteiden uusimisessa pyritään toisaalta energian kulutuksen ja lämpöhäviön pienentämiseen ja toisaalta toimintavarmuuden ja ylläpidon helppouden lisäämiseen. Ensin mainitut seikat tukevat jälkimmäisiä, sillä pienempi lämmöntuotto laiteräkissä lisää laitteiden toimintavarmuutta ja käyttöikää. Laitteiden uusiminen toteutetaan kaikissa yhteisissä auditorioissa ympäri kampusta. Toteutustahti on näin opetuksen ollessa käynnissä hyvin hidas. Todennäköisintä onkin, että suurin osa saleista uusitaan vasta ensi kesänä. Osa saattaa toteutua vasta ensi vuonna.

Laitteistoa yksinkertaistetaan vähentämällä itse laitteiden määrää, mutta myös tarvittavien virtalähteiden ja johtojen määrää. Tämä toteutetaan karsimalla pois vähemmän käytettyjä laitteita, lisäämällä yhdistelmälaitteita ja esimerkiksi monikanavaisia mikrofonivastaanottimia. Lisäämme myös ns. POE-laitteita, eli suoraan kytkimeltä verkkojohtoa pitkin virran saavia laitteita sekä pelkästään digitaalisia signaaliteitä käyttäviä laitteita.

Kuvassa Edu1 -salin lämpöhäviö ja sähkön kulutus ennen päivitystä ja päivityksen jälkeen.

Hyvä esimerkki tulevasta muutoksesta on langaton mikrofonitekniikka. Kun vanhassa laitteistossa voi olla kiinni jopa neljä erillistä vastaanotinta, joissa jokaisessa oma virtalähde ja analogikaapeli. Uuteen laitteistoon kuuluu vain yksi monikanavainen vastaanotin, johon liitetään vain yksi verkkokaapeli. Uusi vastaanotin on myös kooltaan pienempi kuin vanhat vastaanottimet.

Kuvassa vanhan laitekokonaisuuden langaton mikrofonitekniikka vs. uusi laitteisto.
Laitepäivityksen myötä myös luentosalien etähallinta paranee monella tapaa. Räkin sisäinen sähkön jakelu tapahtuu jatkossa etähallitulla laitteella, jolla voidaan muun muassa tarkkailla sähkönkulutusta ja ajastaa laitteiden sammutus loma-aikoina. Voimme käynnistää uudelleen etänä myös sellaisia laitteita, joilla ei ole omaa etähallintaa. Päivityksen jälkeen voimme myös saada tietoa langattomien mikrofonien lataustasoista tai esimerkiksi poistaa pöytämikrofonien mykistykset etänä.

Sekä laitteiston yksinkertaistaminen, että etähallinnan parantaminen vaikuttavat huomattavan paljon ylläpitoon. Huoltojen helpottuminen auttaa suuntaamaan hyvin rajallisia resursseja paremmin esimerkiksi kehitystyöhön. Laitepäivityksen jälkeen onkin tarkoitus aloittaa käyttöliittymien päivitystyö. Vaikkakin luentosalien ohjauspaneelien käyttöliittymien kehitystyötä ja pieniempiä muutoksia niihin toki tehdään koko ajan. Uuden käyttöliittymän käytettävyyttä on tarkoitus selvitellä yhdessä käyttäjien kanssa.