Tekoäly ja opiskelu
Kun aloitin yliopisto-opinnot syksyllä 2022, en tiennyt mitään mistään tekoälysovelluksista tai -alustoista. Välillä tietotekniikka tuottaa minulle muutenkin haasteita (opiskelukaverit tietävät). Syytän tästä sitä, että olen ”senioriopiskelija”. Kuitenkin kerran eräs toisen pääaineen opiskelija minulle vinkkasi tekoälyn käytöstä ja näytti mitä kaikkea esimerkiksi ChatGPT:llä voi tehdä. Olin hämmästynyt. Mihin maailma onkaan edennyt siitä, kun vuonna 2014 valmistuin ensimmäisestä tutkinnostani. Minulta kuitenkin kesti useampi kuukausi ennen kuin aloin itse vasta käyttämään ja hyödyntämään tekoälyä opiskelun tukena.
Olenko siis itse käyttänyt tekoälyä opiskelun tukena? Kyllä olen. Olen myös erääseen kirjalliseen työhön kirjoittanut pohdintaan, että tämän työn tekemisessä on käytetty ChatGPT:tä ja perustelin miksi. Työn arvioija ei antanut tästä keppiä, vaikka ehkä tätä pelkäsinkin vaan pikemminkin kommentoi, että hyvin perusteltu tekoälyn käyttö tässä työssä. Mielestäni tekoälyn käyttöä ei pidä salailla eikä ainakaan hävetä. Uskallan rohkeasti väittää, että hyvin iso osa opiskelijoista hyödyntää tekoälyä oppimisen tukena.
Entä miten olen hyödyntänyt tekoälyä? Olen käyttänyt tekoälyä kääntämisen tukena, selittämään termejä, joita en ymmärrä ja antamaan inspiraatiota, jotta pääsen esimerkiksi kirjallisissa töissä alkuun. Silti sanon, että itse olen kuitenkin kaiken työn tehnyt opintojeni eteen. Tekoäly ei ole tehnyt mitään puolestani, sillä haluan kuitenkin oikeasti oppia uutta. Uskon, että jos palauttaisin työn, mikä on tekoälyn tekemä niin se tunnistettaisiin. Jokainen antaa kuitenkin omalla tyylillään oman mausteensa lopputulokseen, kuten kirjallisiin töihin.
Turun yliopisto on tehnyt oman linjauksensa tekoälyn käytöstä opiskeluissa. Kyseisessä linjauksessakin todetaan, että tekoälyä voi käyttää oppimisen tukena, mutta se ei korvaa opiskelijan omaa oppimista. Tekoälyn käytön tunteminen ja oppiminen voi olla jopa opiskelijalle välttämättömyys esimerkiksi työelämässä. Tekoälyyn voikin ja pitääkin suhtautua ”kriittisen uteliaasti”. Näin ainakin itsekin toimin; en luota sokeasti siihen, mitä ChatGPT minulle tarjoilee. Minulla pitää olla jokin käsitys aiheesta, kun jotain tarkentavaa tekoälyltä kysyn.
Hyvä on myös loppuun todeta, että tekoälyä ei ole pakko käyttää, jos ei tahdo.
P.S. Tämän blogitekstin kirjoittamisessa ei ole käytetty tekoälyä apuna.
Kirjoittaja on vuoden 2023-2024 opiskelijalähettiläs. Tutustu Sannaan.