Turun yliopiston opiskelija Fanny-Sofia keskustelee studiossa materiaalitekniikan professori Kati Miettusen, digitaalisen kielentutkimuksen apulaisprofessori Veronika Laippalan ja yliopistotutkija Harri Terhon kanssa.

Löydä oma urapolkusi liiketoiminnan ja teknologian alalta

Kiinnostaako sinua opinnot tai työ liiketoiminnan tai teknologioiden parissa? STUDYtalk-sarjassamme opiskelija Fanny-Sofia jututtaa Turun yliopiston eri alojen asiantuntijoita opinnoista, alojen tulevaisuudennäkymistä ja uramahdollisuuksista. Millaisia erilaisia ja yllättäviäkin koulutus- ja urapolkuja aloilta löytyy?

Materiaalitekniikan professori Kati Miettunen, markkinoinnin yliopistotutkija Harri Terho ja digitaalisen kielentutkimuksen apulaisprofessori Veronika Laippala keskustelevat Turun yliopiston opiskelijan Fanny-Sofian kanssa alojensa tulevaisuudesta ja opiskelijoiden uramahdollisuuksista.

Mitä kielenkäytön tutkiminen digitaalisten menetelmien avulla tarkoittaa käytännössä?

Veronika: Tutkimme kieltä ja kielen käyttöä isoissa aineistoissa, kuten koko suomenkielisessä internetissä. Koska aineistoa on paljon, käytämme digitaalisia ja laskennallisia menetelmiä saadaksemme aineistosta mahdollisimman paljon irti.

Miten päädyitte digitaalisen kielentutkimuksen ja aurinkokennomateriaalien pariin?

Veronika: Olen ollut aina kiinnostunut kielistä ja luin ranskaa pääaineena. Eräässä konferenssissa kuulin, että Turun yliopistossa on tekstinlouhintaa tekeviä tutkijoita. Heidän kanssaan tutkimusintressit pikkuhiljaa kohtasivat ja nykyään teemme töitä suomenkielisten tekstinlouhintamenetelmien parissa.

Kati: Aloittaessani opinnot minua kiinnosti matematiikka ja fysiikka. Toisaalta kiinnosti myös, miten niitä voi soveltaa johonkin mielekkääseen ja tärkeään. Opintojen alussa oli selvää, että halusin opiskella energiatekniikkaa, joten lähdin keskittymään aurinkoenergiaan.

Harri, miten teknologian kehitys on vaikuttanut työhösi markkinoinnin parissa?

Harri: Olen yritysten välisen markkinoinnin ekspertti. Yritysten välinen markkinointi eli b2b-markkinointi ei ole ollut teknologiavetoista, mutta viime vuosina tämä on muuttunut tyystin sosiaalisen median, markkinoinnin automaation ja digitaalisen markkinoinnin myötä.

Fanny-Sofia keskustelee materiaalitekniikan professori Kati Miettusen, digitaalisen kielentutkimuksen apulaisprofessori Veronika Laippalan ja yliopistotutkija Harri Terhon kanssa.

Millaista osaamista energia-alalla, markkinoinnin alalla ja digitaalisessa kielitutkimuksessa tarvitaan tulevaisuudessa?

Kati: Energia-ala tulee olemaan murroksessa tulevina vuosikymmeninä. Monenlaista osaamista tarvitaan uusiutuvan energian tuotantoon, varastointiin ja järjestelmäpuolelle. Materiaaleihin liittyvät kysymykset ovat maapallomme tulevaisuuden kannalta keskeisiä.

Harri: Kauppatieteitä yhdistää se, että ne opettavat analyyttisyyttä. Markkinoinnin puolella korostuvat markkinoinnin digitaalisten työkalujen hallitseminen. Ohjelmointitaito avaa myös ovia, mutta se ei ole pakollista. Ohjelmointia voi oppia myös yliopistossa, eikä sitä tarvitse osata etukäteen.

Veronika: Kielenkäytöstä jää jatkuvasti digitaalisia jälkiä internetissä, sosiaalisessa mediassa ja kun vanhoja materiaaleja kuten sanomalehtiä digitoidaan. Näitä kaikkia voidaan tarkastella digitaalisen kielentutkimuksen avulla. Tutkimus vaatii ymmärrystä kielestä ja sen käytöstä, sekä teknistä tietämystä kieliaineiston analysoimisesta laajassa mittakaavassa. Tähän tarvitsemme koko ajan lisää osaajia.

Millaisia titteleitä alaltanne valmistuvilla voi olla?

Kati: Meillähän alkoi uusi koulutusohjelma, josta valmistuu diplomi-insinööriksi. Kone- ja materiaalitekniikan osaajille on Turun alueella kova tilaus, jonka vuoksi saimme paljon myös yritysten lahjoittamia professuureja. Valmistuville on energiapuolella tarjolla materiaaleihin, mutta myös esimerkiksi energiajärjestelmiin liittyviä tehtäviä.

Harri: Markkinoinnista valmistuvat työllistyvät esimerkiksi yleisjohdon tehtäviin, markkinointijohtajaksi tai markkinointipäälliköksi. Opiskelijamme työllistyvät niin instituutioihin, pankkeihin kuin vakuutuslaitoksiinkin.

Veronika: Meiltä valmistuu kielimuotoisen datan analyysiin erikoistuvia data-analyytikkoja.

Miksi opiskella kone- ja materiaalitekniikkaa, digitaalista kielentutkimusta, tai kauppatieteitä juuri Turun yliopistossa?

Kati: Tämä on uusi koulutusohjelma ja olemme kartoittaneet yhdessä yritysten heidän osaamistarpeitaan. Kursseillamme on hyvin opetuksessa meritoinuttua henkilöstöä, joten opetus on myös pedagogisesti mielenkiintoista.

Veronika: Tämä on helppo. Digitaalista kielentutkimusta ei voi opiskella missään muualla kuin Turun yliopistossa.

Harri: Kauppakorkeakoulumme erottaa muista esimerkiksi tulevaisuuden tutkimuskeskus ihan kansainvälisestikin. Opetuksemme on hyvin tulevaisuusorientoitunutta ja se näkyy myös opetuksessa.

Katso tai kuuntele koko Studytalk-jakso videona: