Elisa ja Marjaana syövät jäätelöjä ja taustalla näkyy puita ja Aurajoki

Miksi valita juuri Turku opiskelukaupungiksi?

Moikka!

Täällä kirjoittaa jälleen mediatutkimuksen opiskelija Marjaana. Olen asunut Turussa vuodesta 2018 lähtien ja mielestäni tämä on ihana kaupunki vuodenajasta riippumatta. Haluankin nyt kertoa teille muutaman loistavan syyn miksi kannattaa suunnata Turkuun!

Toivon, että vinkeistä pystyy hyötymään mahdollisimman moni, mutta extra huomiota suuntaan niille, jotka pohtivat minne kaupunkiin kannattaisi lähteä opiskelemaan.

Edulliset vuokra-asunnot

Kun aloin miettimään tätä aihetta, minulle tuli heti mieleen vuokra-asunnot ja niiden hinnat. Turussa asuntojen vuokrat ovat suhteellisen ”opiskelijaystävällisiä”. Mukavan yksiön voi löytää esimerkiksi 500-550e kuukausihinnalla ihan keskustasta. Oma ensiasuntoni (2018) oli Yliopistonkadulla, eli aivan ydinkeskustassa, ja maksoin 28 neliön asunnosta vuokraa 525e/kk.

Kompakti Turku

Keskusta ja sen lähialueet ovat mukavan tiiviit. Isot ruokakaupat sijaitsevat lähellä ja keskustasta löytyy kaikenlaisia kauppoja moneen tarpeeseen. Pyörällä pärjää hyvin ja yliopiston kampus on ihan keskustan vieressä. Oma kulkuvälineeni on usein pyörä. Talvella monesti kävelen paikasta toiseen. Tarvitsen bussia todella harvoin, sillä asun tällä hetkellä noin 1,5 km päässä keskustasta. Luontoakaan ei tarvitse lähteä kauas hakemaan, sillä esimerkiksi Ruissalo on ihan pyöräilylenkin päässä.

Kaupunki on täynnä korkeakouluopiskelijoita

Turussa on paljon muitakin opiskelijoita. Turun yliopiston lisäksi Turussa on Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu, Yrkeshögskolan Novia, Humanistinen ammattikorkeakoulu ja Diakonia-ammattikorkeakoulu. Opiskelijat järjestävät monenlaisia tapahtumia ja aktiviteetteja, joihin voi monesti tiedekunnasta tai korkeakoulusta riippumatta osallistua. Turun yliopiston opiskelijana tapaat varmasti muiden korkeakoulujen opiskelijoita. Mikä sen parempaa, kuin laaja kirjo uusia (ehkä jopa kaksikielisiä) kavereita?

Loistava sijainti

Turku itsessään sijaitsee myös hyvällä paikalla. Olit sitten kotoisin melkeinpä mistä vaan, niin Turkuun pääsee vaivattomasti. Turusta voi napata bussin, junan, laivan tai vaikka lentokoneen kotikonnuille. Esimerkiksi niin Tampereelle kuin Helsinkiinkin ajaa autolla noin kaksi tuntia ja jos ulkomaille tekee mieli, niin laivalla pääsee helposti Tukholmaan.

Kulttuuria ja historiaa

Minulle tulee Turusta monesti mieleen ihanat puutalot ja muut vanhat rakennukset, joita kaupunki on täynnä. Esimerkiksi Port Arthurista ja ihan yliopiston tuntumasta löytyy ihania idyllisiä puutaloja, joita kannattaa käydä tsekkaamassa. Keskustassa sijaitseva Turun tuomiokirkko tuo omanlaisensa tunnun kaupunkiin. Tämän lisäksi Turku on täynnä kulttuuria, kuten teatteriesityksiä ja musiikkitapahtumia. Täällä siis aika tuskin käy tylsäksi!

Tässä on minun keräämäni viisi syytä, miksi juuri sinun kannattaisi valita Turku opiskelukaupungiksesi!

-Marjaana

Tutustu opiskelijakaupunki Turkuun