Millaista alkoholitonta toimintaa Turussa on opiskelijalle?

Opeopintojeni viimeisimpiin teemasessioihin lukeutui Ehyt ry:n asiantuntijoiden pitämä luento päihdekasvatuksesta. Luennon pääpaino oli valistaa meitä opettajaksi opiskelevia ennakoivan päihdetyön menetelmistä ja mahdollisuuksista.

Ennakoivan päihdetyön keskeinen ajatus on suojella lapsia ja nuoria päihteiden käytön haitoilta. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan kasvattaa ihmisistä absolutisteja, vaan lähinnä siirtää nuorten päihteiden käytön aloitusikää lähemmäs aikuisuutta.

Huomasin luentoa kuunnellessani, että taidan olla itse malliesimerkki ennakoivan päihdetyön tuloksista. Teini-iässä en osoittanut pätkän vertaa kiinnostusta päihteisiin, sillä olin hyvin valistunut kaikista niistä fyysisistä, henkisistä ja sosiaalisistakin haitoista, joita päihteiden käyttöön olisi saattanut liittyä.

Ensimmäisen kerran maistoin alkoholia vahingossa kaverini valmistujaisissa täysi-ikäisenä, kun en ollut huomannut pyytää aloitusmaljaa tarjottaessa holitonta vaihtoehtoa. Vielä tähän päiväänkään mennessä en ole nähnyt järkevänä aloittaa alkoholin käyttämistä, vaikka en missään tapauksessa myöskään halveksi niitä, jotka käyttävät.

Huolimatta olemattomasta alkoholin käytöstäni, olen mielestäni elänyt varsin mukavasti opiskelijaelämää korkeakouluopintojeni aikana. Olen nimittäin löytänyt paljon erilaista tekemistä myös alkoholittomana versiona ja olen pystynyt osallistumaan perinteisiin holillisiin tapahtumiin ilman painostusta alkoholin juomiseen.

Tässä siis vinkkejäni holittomille opiskelijoille holittomasta toiminnasta Turussa:

Ainejärjestöt ja TYY

-Kumpikin yllä mainituista tahoista on järjestänyt ja tulee varmasti vielä järjestämään lautapeli-iltoja, joihin on voinut mennä viettämään yhteistä aikaa muiden opiskelijoiden kanssa. Olen esimerkiksi luonut pitkäkestoisen kaveruussuhteen ensimmäisenä opiskeluvuotenani, kun kohtasimme TYY:n järjestämässä monialaisessa lautapeli-illassa.

-Ainejärjestöt ovat toteuttaneet jo pitkään yhdessä ja yksin speksiteatteria, johon voi osallistua monessa eri roolissa. Speksin toteuttamiseen tarvitaan ihmisiä muun muassa näyttelijöiksi, puvustajiksi, tanssijoiksi ja lavastajiksi. Itse olen osallistunut speksiin yleisön jäsenenä keväisin, kun näytökset esitetään oikeissa teattereissa.

-TYY:n uutiskirjeen kautta olen myös saanut useamman kerran vinkin käydä hakemaan tiettynä aikana itselleni ja kaverilleni ilmaisliput Turun ylioppilasteatterin näytöksiin. Olen ainakin kolme kertaa noutanut ilmoitettuna aikana kaksi lippua ja käynyt nauttimassa teatteriesityksestä innokkaan kaverini kanssa.

-Samoin olen myös bongannut TYY:n uutiskirjeestä muutamaan otteeseen maininnan opiskelijoiden ilmaisesta sisäänpääsystä Turun taidemuseoon opiskelijakorttia näyttämällä. Olen näinäkin kertoina ottanut kulttuuri-intoilijakaverini mukaan antoisille museovierailuille.

-Vappuisin olen osallistunut opiskelukavereideni kanssa rastikierroksille mukanani purkillinen juissia repussa ja muovimuki kädessä. Ei sillä, että asiaa peittelisin, mutta muki ja värikäs neste ovat sulautuneet mukavasti muiden värillistä nestettä sisältävien boolikuppien joukkoon.

-Ainejärjestömme TYK ry on järjestänyt vappuisin ja pikkujouluaikaan tarjoiluita laitoksemme jäsenille. Vappusimaa ja jouluglögiä on voinut valita holitON- tai holiTON-vaihtoehtoina ja luonnollisesti olen valinnut jälkimmäisen. On kiva, että myös ainejärjestömme on huomioinut tämän vaihtoehdon.

Urheiluharrastukset

-Aloittaessani opinnot Turussa olin ensimmäisen syksyn ajan vielä 19-vuotias. Pystyin tällöin osallistumaan Turun kaupungin 13-19 -vuotiaille suunnatun Mihi-toiminnan ansiosta urheiluseurojen maksuttomille liikuntavuoroille ja pääsinkin kokeilemaan muun muassa koripalloa ja lacrossea.

-Mihin ansiosta kohtasin paikallisen koripalloseuran YMCA Turku Basketball:n toiminnanjohtajan ja pääsin hänen kauttansa osalliseksi seuran pallokoulutoimintaa. Tuurailin ohjaajia eri-ikäisten lasten ja nuorten pallo- ja koripallokouluissa.

-Yliopiston Campussport-toiminnan kautta pääsin osallistumaan ryhmäliikuntatunneille sekä avoimille koripallovuoroille. Campussport on myös järjestänyt useamman kerran SportAppron, johon osallistuessaan on mahdollista kerätä leimoja appropassiin ja saada lopulta suorituksensa arvoinen haalarimerkki.

-Campussportin toiminnan kautta päädyin myös löytämään itselleni oikeasta urheiluseurasta oman koripallojoukkueen, jonka kanssa pelaamme kilpasarjaa ja treenaamme viikottain.

Vapaaehtoistoiminta

-Todennäköisesti myös jonkun yliopiston sähköpostiin saapuneen uutiskirjeen kautta löysin ilmoituksen MLL:n Turun jaoston järjestämästä maahanmuuttajataustaisten nuorten läksykerhosta. Toimintaa järjestettiin tuolloin Halisissa.

-Olen saanut aikaani myös sarkastisen mukavasti kulumaan toimiessani koripallojoukkueeni joukkueenjohtajana sekä rahastonhoitajana. Ainakin olen saanut näistä titteleistä hyvän maininnan ansioluettelooni.

-Turussa järjestetään myös vuosittain Vanhan Suurtorin Joulumarkkinat useampana viikonloppuna ennen joulua. Olen toiminut jonakin vuonna tässä tapahtumassa vapaaehtoisena. Vastaavasti kesäaikaan järjestetään Keskiaikaiset markkinat, joissa voisi myös toimia apukäsinä halutessaan.

-Olen myös useampaan otteeseen osallistunut tutkimuskokelaana erilaisiin, usein psykologian alan tutkimuksiin, joissa minua on pyydetty tekemään melko yksinkertaisia tehtäviä, kuten katsomaan videoita tai täyttämään rasti ruutuun -tehtäviä. Usein olen myös saanut näistä palkkioksi esimerkiksi leffalippuja tai lahjakortteja.

TYY:n uutiskirje

Tietysti aikaansa saa varmasti kulumaan myös ihan vain opiskellessa, mutta on tässäkin jo aika lista opiskeluaikaisia kokemuksia, joista voi nauttia ilman alkoholin kulutusta. Kannattaa tosiaan tilata tuo TYY:n uutiskirje sähköpostiinsa. Sieltä löytää varmasti mielenkiintoista tekemistä, kun vain jaksaa selata sen aina läpi, kun se saapuu sähköpostikansioon.