Neljä opiskelijaa työskentelee yhdessä pöydän ääressä.

Moniammatillisuutta jo logopedian opintojen aikana

Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa toimii moniammatillinen opetusklinikka, jossa on mukana kolme oppiainetta tiedekunnasta: logopedia, psykologia ja sosiaalityö. Vastuu klinikan toteuttamisesta jakautuu tasaisesti kaikille kolmelle oppiaineelle. Klinikan aikana logopedian opiskelijat pääsevät yhdessä psykologian ja sosiaalityön opiskelijoiden kanssa suorittamaan arvioivan asiakastyöjakson moniammatillisissa tiimeissään.

Logopedian oppiaineen näkökulmasta moniammatillinen klinikka on erityinen rikkaus, sillä vastaavaa opintojaksoa ei ainakaan toistaiseksi löydy muiden yliopistojen logopedian kurssitarjonnasta. Tässä kirjoituksessa kirjoitan omista kokemuksistani tämän kevään 2024 klinikalla ja nostan esille viime syksynä klinikan suorittaneiden opiskelijoiden näkökulmia.

Tänä keväänä moniammatillinen klinikka alkoi jo tammikuussa orientoivalla luento-osuudella. Luento-osuuden päätteeksi sain tietää ryhmäni, jossa on nyt mukana itseni lisäksi kolme muuta logopedian opiskelijaa sekä kolme psykologian opiskelijaa. Arviointiin painottuvan jakson asiakaslähete tuli ryhmällemme muiden ryhmien tapaan terveydenhuollosta. Lähetteen pohjalta olemme lähteneet ryhmässä suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakastyötä moniammatillisesti tavoitteena tehdä asiakkaan tilanteesta kokonaisvaltainen arvio.

Moniammatillisuuden ja yhteistyön monet ulottuvuudet

Asiakkaan kanssa pidettävän aloitustapaamisen lisäksi jaksolla pidetään asiakkaan yksilöllinen tilanne huomioon ottaen tyypillisesti 6-10 varsinaista asiakastapaamista. Niiden aikana kattavan arvion takaamiseksi tehdään logopedisia tai psykologisia testejä, havainnoidaan sekä haastatellaan paitsi asiakasta myös mahdollisuuksien mukaan hänen lähiympäristöänsä. Esimerkiksi meidän asiakkaamme on alle kouluikäinen lapsi, joten olemme jo ensimmäisten asiakastapaamisten aikana lapsen kanssa tehtyjen logopedisten sekä psykologisten testien lisäksi päässeet haastattelemaan vanhempia sekä lapsen päiväkodin henkilökuntaa. Päiväkotiin tehdyn vierailun aikana pääsimme otollisesti havainnoimaan lasta myös päiväkotiympäristössä erilaisissa tilanteissa.

Varsinaisia asiakastapaamisia on meillä vielä jäljellä ja lisäksi jakson päätteeksi on luvassa yhdessä asiakkaan sekä hänen lähiympäristönsä kanssa pidettävä kokoava lopputapaaminen. Siellä käydään läpi arviointijakson aikana tehtyjä havaintoja, arviointimenetelmien pohjalta saatuja tuloksia sekä kokonaistilanne. Lisäksi luomme asiakkaalle jatkosuositukset, vaikka varsinaisia diagnooseja emme klinikalla annakaan.

Moniammatillisuus näyttäytyy mielestäni jaksolla monissa ulottuvuuksissa. Olen kokenut työskentelyn tulevien psykologien kanssa erityisen antoisaksi, minkä lisäksi myös kontaktit lapsen vanhempien sekä päiväkodin kanssa ovat olleet hyödyllisiä arviointia tehtäessä. Klinikalla ryhmille voi valikoitua myös aikuisasiakkaita, jolloin opiskelijat saattavat päästä yhteistyöhön myös asiakkaan lasten, vanhempien tai miksei työpaikankin kanssa. Moniammatillisuus saattaa klinikalla ulottua asiakastapauksesta riippuen myös esimerkiksi luokanopettajiin, varhaiskasvatuksen opettajiin tai sosiaalityöntekijöihin.

Toisaalta jakson moniammatillisuus täydentyy ohjauksessa: jakson aikana opiskelijaryhmille on tarjolla säännöllistä ohjausta kerran viikossa. Kaikilla klinikan ryhmillä on ohjaajat niiltä aloilta, jotka ovat ryhmässä edustettuina. Lisäksi on mahdollisuus konsultoida asiantuntijoita muilta aloilta. Meidän ryhmässä ohjaajina toimivat kliinistä työtä tekevä, valmistunut puheterapeutti sekä kliinisen työn lisäksi yliopiston opetustyössä toimiva neuropsykologi. Olen kokenut ohjauksen valtavan arvokkaaksi jo jakson alkuvaiheessa, kun ryhmässä ollaan pohdittu arviointijakson suuria linjoja ja ensiaskelia esimerkiksi oikeita valittaessa tai niitä tehtäessä sekä pisteytettäessä. Lisäksi oman toiminnan reflektoinnin tukena ja jakson rytmittäjänä ohjaus on toiminut tosi hyvin.

Opettavainen askel kohti työelämää

Osa opiskelukavereistani suoritti moniammatillisen klinikan jo viime syksynä. Seurasin heidän jaksoaan mielenkiinnolla malttamattomana odottaen omaa vuoroani. Heidän jaksonsa päätteeksi kysyin, mitä he oppivat moniammatillisen klinikan aikana. “Opin ihan valtavan paljon olennaisia taitoja tulevana puheterapeuttina, mutta suurimmat oivallukset liittyivät arvion kokonaisvaltaisuuteen sekä oppeihin arvioinnista yli oppiainerajojen”, kertoi neljännen vuoden logopedian pääaineopiskelija Tuuve Nyfors.

Logopedian opiskelija Nea Klasila jatkaa samaa linjaa kertoessaan, että hän oppi hurjasti psykologien työnkuvasta. “Koen, että se on eduksi työelämässä”, Nea pohti ja korosti, että myös psykologian opiskelijat oppivat meidän puheterapeuttien työkentästä ja osaamisesta. Itse odotan oppivani klinikan aikana vielä paljon asiakkaan kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta. Toisaalta minusta klinikka on äärimmäisen oiva mahdollisuus harjoitella laaja-alaista arviointi- ja asiakastyöskentelyä hyödyntäen keinoina sekä arviointimenetelmien käyttöä että haastattelua ja havainnointia.

Logopedian vastuuopettaja kolmen opiskelijan kanssa Turun yliopiston kampuksella.
Moniammatillisen klinikan logopedian vastuuopettaja Minna Vanhala-Haukijärvi ja logopedian opiskelijat Nea Klasila, Tuuve Nyfors sekä Senni Kaasalainen.

Minusta tähänastisella klinikkajaksolla upeinta on ollut työskennellä tilanteessa, jossa asiakas todella hyötyy meidän opiskelijoiden panoksesta arviointityössä. Haasteiden ollessa todellisia, auttamisen halu ja motivaatio minulla opiskelijana ovat korkeuksissa. Monisyistä tilannetta on ollut antoisaa purkaa yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa.

“Parasta moniammatillisessa klinikassa oli, kun pääsi työskentelemään tulevien psykologien kanssa, jolloin sai ymmärrystä heidän työnkuvasta ja pystyi katsomaan asiakastapaustakin vähän laajemmin”, muisteli Nea mainiten kuitenkin, että on lähes mahdotonta valita vain yksi asia, joka opettavaisella klinikkajaksolla oli parasta. Tuuven mielestä parasta jaksolla oli, kun pääsi opiskelijana yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa toteuttamaan arviointijakson rauhassa ja turvallisessa ympäristössä tosi kivojen ja ennen kaikkea osaavien tyyppien kanssa.

Jo jakson alkuvaiheessa uskallan allekirjoittaa ystävieni tekemät nostot klinikkajaksosta. Olen iloinen, että opiskelen Turun yliopistossa, jossa asiakastyötä päästään harjoittelemaan myös moniammatillisesti. Jakson asiakastyö kaikkine käynteineen ja kirjauksineen lähentelee todellista työelämää, ja siksi koenkin klinikan erityisen arvokkaana oppikokemuksena. Puheterapeuttiopiskelijana pääsen toimimaan puheterapeutin tehtävissä ympäristön ollessa turvallinen: kaikille pohdinnoille on hyvin aikaa ja säännöllinen sekä asiantunteva ohjaus on kaikissa päätöksissä apuna.

> Lue lisää logopedian tutkinto-ohjelmasta (humanististen tieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri 3 v + 2 v)

> Tutustu kaikkiin Turun yliopistoon koulutuksiin ja hae meille opiskelijaksi

Kirjoittaja on logopedian 4. vuosikurssin opiskelija.