Opiskelijahaalarimerkkejä opiskelijahaalarissa.

Opiskelijahaalarien tuunauksen lyhyt oppimäärä: merkkien ompelu ja lahkeensuiden rypytys

Uusi lukukausi uusine opiskelijarientoineen pyörähtää käyntiin näillä näppäimillä, ja opiskelijahaalarit on taas aika kaivaa esiin vaatekomeron syövereistä. Kovemman luokan käsityönörttinä olen käyttänyt vähän turhankin paljon aikaa haalareideni tuunaamiseen, mutta tässä postauksessa jaan vinkit kaikkein yleisimpiin haalarioperaatioihin: kangasmerkkien kiinnittämiseen ja lahkeensuiden rypytykseen.

Vaikka ompelua ei olisi tullut harrastettua ala-asteen jälkeen, näistä hommista selviää, kunhan löytyy tarvikkeet ja tarvittava määrä sisua!

Merkkien ompeluun tarvitset ompelulankaa, paksun neulan ja sanomalehden. Lahkeiden rypytykseen puolestaan riittää leveä kuminauha, ratkoja ja iso hakaneula.

Merkkien ompelu käsin

Haalarimerkkien liimaaminen on nopeaa ja helppoa, mutta jos merkkien haluaa pysyvän haalareissa koko opiskeluajan, kannattaa merkit ommella kiinni. Kaikkein varminta toki on käyttää tuplaehkäisyä eli sekä liimata että ommella merkit, mutta itse en ole nähnyt tälle tarvetta. Liimoista parhaiten pysynee ihan tekstiililiima.

Muistathan irrottaa haalarimerkistä mahdollisen taustakankaan ennen kiinnittämistä, mikäli sen vain saa irti! Liimaamisessa tämä on todella tärkeää, mutta myös ompelu helpottuu, kun neulaa ei tarvitse työntää ylimääräisen kangaskerroksen läpi.

Ompelulangaksi kelpaa ihan tavallinen ompelulanka kaksinkertaisena tai vahvempi karhulanka. Ompeluneulana kannattaa ehdottomasti olla paksu neula – sen saa paksujen kangaskerrosten läpi helposti ja vääntymättä.

Ennen ompelua sujautan lahkeen sisään vielä sanomalehden. Tällöin ompelu sujuu huolettomammin, kun ei tarvitse pelätä ompelevansa lahkeenpuolia vahingossa toisiinsa kiinni.

Ompelussa sormet rasittuvat vähiten ja ompelu sujuu sutjakkaasti, kun ompelee merkin reunan yli.
Opiskelijahaalarimerkin ompelu.

Lahkeiden rypytys

Haalareiden lahkeet ovat monen mielestä turhan leveät, enkä itsekään innostunut ympäriinsä lepattavista lahkeensuista. Kuminauharypytyksellä lahkeita saa helposti vedettyä kasaan! Homma hoituu seuraavalla tavalla:

Ota reilu pätkä (väh. 30 cm) leveää kuminauhaa ja solmi sen toinen pää muutamalla solmulla isoon hakaneulaan.

Haalarien lahkeiden rypytys.
Hyvä ja huomaamaton purkukohta on esimerkiksi lahkeen sivusauma.

Työnnä hakaneula sormin painelemalla lahkeen ympäri niin, että se tulee samasta aukosta ulos. Mittaa kuminauhalle sellainen pituus, että se ei venymättömänä ollessaan purista nilkkoja, ja solmi kuminauhan päät yhteen. Purettua sauman ommelta ei tarvitse enää ommella kiinni.

Kuminauhan päät kannattaa solmia toisiinsa tiukasti ja jättää nauhanpäät vähän pidemmiksi siltä varalta, että solmu pääsee löystymään tai purkautumaan.

Jos kuminauha tuntuu liian vaikealta, voi lahkeiden päälle laittaa aina käytettäessä hiuslenkit tai särmärit. Särmäreitä myydään Turussa ainakin kauppakorkeakoululla Wanhassa Narikassa.

Haalarien ompelu ompelukoneella

Ompelukonetta voi käyttää esimerkiksi lahkeiden kavennukseen tai lyhennykseen tai merkkien ompeluun sellaisissa kohdissa, joihin ompelukone ylettää. Tällöin ompelu sujuu kaikkein helpoiten, kun koneessa on nahkaneula.

Muita opiskelijahaalarituunauksia

Kuvassa omien haalareideni tuunauksia.

Haalarit ovat omistajansa näköiset, joten niiden tuunaamiseenkin on oma mielikuvitus rajana! Kahden tutkinnon opiskelijana olen yhdistänyt kummankin ainejärjestöni haalarit, vaikka molemmat haalarinpuolikkaat ovatkin tismalleen samanvärisiä. Lisäksi siirsin vanhasta haalarinpuolikkaastani uuteen maailman kätevimmän reiden vetoketjutaskun.  Myös moni aiemmin muualla opiskellut on yhdistellyt haalareihin osia vanhoista haalareistaan. Olen myös kaventanut ja lyhentänyt haalarien lahkeita sekä lisännyt lahkeisiin kuminauhat.

Suosittuja tuunauksia ovat näiden lisäksi esimerkiksi viinipullotasku (sukan ompelu läpimenoaukon suulle) sekä erilaisten killuttimien ja nauhojen kiinnittäminen haalareiden lenkkeihin.

Mukavia tuunaushetkiä!