Lääketieteellisen vuosikurssin Cursus Aureus merkki.

Paton bileet ja Takakadun kirurgit – lääkis on täynnä outoja perinteitä

Kun aloitin lääkiksen, en tiennyt astuvani kokonaan uuteen maailmaan. Olinhan minä opiskellut jo kaksi vuotta yliopistossa, mitä uutta lääkiksellä nyt olisi tarjota. Voi kuinka vähän sitä tiesikään…

Kuten olen mielestäni jo aiemmin alleviivannut, lääkis on muita yliopistoaloja selkeämmin koulu, joka yleisesti on yliopistolla kirosana. Lääkis on tiukan kurssimuotoinen, vailla mahdollisuuksia säveltää oma opintopolkuaan, joten meistä muotoutuu selkeät ns. luokat eli vuosikurssit, joille rakentuu aivan oma kurssihenki ja identiteetti, koska kaikki etenevät opintojaan samaan tahtiin vuosi kerrallaan.

Minä olen henkeen ja vereen aureuslainen (kurssimme nimi on Cursus Aureus, kurssimme merkki tuossa alla), kun taas vuotta nuoremmat ovat cexuslaisia (Cursus Cexus) ja vuotta vanhemmat eleganssilaisia (Cursus Elegans). Vahvaan kurssihenkeen ja vuosi kerrallaan samalla tavalla etenevään opintopolkuun nojautuvat lääkiksen aivan omanlaisekseen tekevät opiskelijabileperinteet, jollaisista en ollut ennen lääkistä kuullutkaan. Tai jos olin kuullutkin, niin en ainakaan ollut ymmärtänyt, koska vasta lääkiselämää elämällä tai hyvin läheltä seuraamalla voi lopulta ymmärtää, mikä ihme on lahjavideo tai miksi kolmosella vietetään hautajaisia.

Tämä postaus pyrkii toimimaan ensimakupalana lääkisperinteiden ihmeelliseen maailmaan.

Lääkiksen kurssibileet

Joka vuosikurssi järkkää kerran vuoteen Tivolilla (lääkiksen oma kerho-/biletystila, jossa on muun muuassa sauna ja tanssilattia) kurssibileet, joita vietetään joka vuosikurssilla tietyn perinteen mukaisesti ja kurssin itse valitseman teeman ympärillä.

Ykköset järjestävät ekana syksynään EB:t eli esittäytymisbileet, joissa he ekaa kertaa näyttävät, mistä heidät on tehty ja kutsuvat muut vuosikurssit juhlimaan kanssaan. Kakkosen keväällä vietetään Paton bileitä, jotka juhlitaan patologian kurssin kunniaksi. Kolmosella vietetään Hautajaisia, joiden ideana on hyvästellä eri suuntiin jatkavat hampaan ja yleisen puolen opiskelijat, jotka ensimmäiset kaksi vuotta käyvät täsmälleen samoilla luennoilla ja ovat kuin yhtä kurssia. Nelosen syksyllä juhlitaan kirurgian kurssin kunniaksi Kirran bileitä ja vitosella naistentautien mukaisesti Gynen bileitä. Kutosella valmistuva kurssi järjestää yleensä Turun VPK-talolla isot juhlat eli Gaalan, joka toimii heidän viimeisinä lääkisbileinään.

Juhliin liittyy lisäksi erilaisia hauskoja perinteitä, kuten että EB:issä kakkoset antavat ykkösille lahjan (mm. hevosvaunut, huussi, jolla…), jota kurssin täytyy säilyttää kolmosvuoteen asti, kunnes hautajaisissa tuo lahja juhlallisin menoin tuhotaan. Esimerkiksi meidän kurssimme lahjaksi saamat hevosvaunut ajettiin lyttyyn tankilla.

Lääkiksen kurssivideot

Kurssibileisiin liittyvät vahvasti myös kurssivideot. Jokaisiin omiin kurssibileisiinsä kurssit tekevät nimittäin videon, joka esitetään juhlallisesti bileiden ollessa kuumimmillaan. Usein video on uudelleen sanoitettu lääkisversio jostakin kaikille tutustua biisistä, mutta muunkinlaisia videoita on nähty.

Muutamat videot ovat jopa nousseet todellissen kulttimaineeseen, kuten aikanaan Cursus Vermiksen kakkosvuonnaan silloiselle ykkösvuosikurssille Cursus Eleganssille tekemä lahjavideo Pääsin lääkikseen (hautajaisissa tuhottavan tavaralahjan lisäksi kakkoset antavat ykkösille EB:issä myös tekemänsä lahjavideon). Toinen hitiksi noussut video on Cursus Murmurin Kirran bileisiinsä tekemän Mä tahdon leikkaa -video, joka pongahti isosti esille oltuaan MTV3:n kympin uutisten loppukevennyksenä.

Voitte uskoa, että noiden kahden biisin soidessa lääkisbileissä, tanssilattia on aivan tukossa!

Lääkiksen kurssimatkat

Bileiden ja videoiden lisäksi myös tiettyinä vuosina tehtävät matkat kuuluvat lääkistraditioon. Reissaaminen alkaa kolmosella, kun matkataan perinteiselle Hautajaismatkalle Pietariin. Meidän kurssimme yritti rimpuilla irti Pietariperinteestä, mutta yrityksemme matkata muualle kuin Venäjälle, torpattiin vanhempien kurssien toimesta. Kolmosella mennään Pietariin, piste. Vitosella tehdään Gynen matka yleensä johonkin Euroopan kaupunkikohteeseen kuten Prahaan tai Asterdamiin, ja lääkisurakan kruunaa kutosen kevän kurssimatka, jolloin kurssit matkaavat yleensä jonnekin oikeasti kauas kuten Thaimaahan tai Kuubaan. Matkat ovat täysin omakustanteisia eli minkäänlaisista korruptiomatkoista ei ole kyse, vaan puhtaasta riemusta reissata maailmalle oman kurssin kanssa.

Meidän pian 1,5 vuoden takainen Pietarinmatka on ainakin omalla kohdalla yksi parhaita lääkismuistoja, joten odotan tulevia kurssimatkoja hyvin innolla.

Summa summarum. Lääkis on käsittämätön paikka, jonka hassut perinteet oppii tuntemaan kunnolla vain lääkistä käymällä. Ykkösen alussa kaikki on hämmentävää, mutta vuosi vuodelta touhua alkaa ymmärtää paremmin, ja äkisti huomaa olevansa aivan rakastunut omaan kouluunsa ja sen hassutuksiin.