Opiskelijasta työelämän asiantuntijaksi

Oikeustieteen tohtori Venla Roth on aloittanut meillä työelämäprofessorina vuosi sitten. Hän tulee oikeusministeriöstä kriminaalipolitiikka- ja rikosoikeusosastolta. Työssään hän tekee muun muassa aloitteita ihmiskaupan ja hyväksikäytön vastaisen työn tehostamiseksi, lainsäädännön kehittämiseksi ja rikosuhrien aseman parantamiseksi.

Venla Roth opettaa tänä syksynä tutkinnon muihin opintoihin sijoittuvan opintojakson OT00BF80 Opiskelijasta työelämän asiantuntijaksi, 5 op. Opintojaksolla puhuvat muun muassa äskettäin poliisiylijohtajan tehtävään valittu Ilkka Koskimäki, korkeimman oikeuden tuomari Jussi Tapani sekä oikeusministeriön entinen kansliapäällikkö Pekka Timonen.

Roth toivoo, että hänen kursseilleen osallistuvat opiskelijat saavat oivaltamisen kokemuksia, kasvattavat strategisen ja oikeudellisen ajattelun kykyjään sekä oppivat työskentelemään ryhmissä ja asiantuntijaverkostoissa. Roth ottaa työelämäprofessorin tehtävän vastaan suurella mielenkiinnolla ja innostuksella: ”Toivon, että tulevat juristit pääsisivät avullani tutustumaan valtionhallinnon asiantuntijatyöhön ja pohtimaan, voisivatko oikeudellista asiantuntemusta edellyttävät valtionhallinnon tehtävät olla tulevaisuudessa oma, itselle sopiva uravaihtoehto. Valtionhallinnossa tehdään tärkeää työtä koko yhteiskunnan hyväksi”.

Lue tästä juttu Venla Rothin urapolusta.